Vi vill köpa sommartorp och har hittat ett fint hus, men vatten o riktigt avlopp saknas. Det finns egen brunn på fastigheten o köksvask o handfat (utan kranar) med avlopp till stenkista.Mulltoa finns. Torpargrund.
Är det nån som har erfarenhet och/eller annan uppfattning om vad det skulle kosta UNGEFÄR att fixa detta? Få in rör med vatten till nya kranar samt godkänt avlopp för BDT-vatten? Är det fruktansvärt besvärligt?
 
besvärligt om man ska göra allt själv. Kostnad mellan tummen o pek för alles och du lejer hjälp. Vattendelen ex sakvaror 15-30k, avloppsdelen är svårare att bedömma om du sätter ett minireningsverk 150-200k infiltration etc 100k kanske.
.
 
Börja med att bilda dig, så att du får reda på vad du kan fixa själv och vad du behöver leja bort. Den normalhändige kan klara ganska mycket om man bara lär sig några enkla principer för att böja rör och göra täta kopplingar. Sedan skall du lusläsa rinkabyrörs katalog för att se vad du behöver och vad det kan kosta; en enkel anläggning behöver inte kosta så mycket.
Sedan skall du kolla med kommunen vilken typ av avloppsrening som krävs; om det krävs minireningsverk eller räcker med markbädd (markbädd går på 50-60 tkr). Överväg också om ni klarar er med mulltoa, så att det bara blir BDT-vatten som skall tas omhand i avloppet - då blir det ju både enklare och billigare. Man kan också ha ex en aquatron om man nu vill ha vattenklosett men vill slippa tankeländet.
 
Tack för svar. Jo jag har ju surfat runt en del bland tidigare frågor i olika forum, och har väl kommit fram till...att det får nog helst vara lite mer avlopp fixat redan för min del! Det låter kul att böja rör iofs :)
Men hittar man det riktiga drömhuset så...
När man kollar in torp till salu verkar det väldigt vanligt att avlopp saknas eller består av stenkista / tvåkammarbrunn. Inte är väl dessa godkända? Är det så att kommunerna inte riktigt hinner med att kolla upp anläggningar? I så fall kunde man ju chansa tills man får nån inspektion....usch vad jag är miljö-ovänlig. Men många har ju uppenbarligen redan ett boende med undermåligt avlopp?
 
Det är som du säger att kommunerna tidigare inte haft tid att kolla alla anläggningar som finns. Nu blir det dock ändring på detta då pengar satts undan hos de flesta kommuner att göra en granskning av enskilda anläggningar. Jag har själv nyligen grävt ner trekammarbrunn och fått den godkänd och då berättade killen på bygg och miljö detta. Jag kom nog undan relativt billigt när det gäller min anläggning. Jag köpte komplett brunn med infiltrationskasetter hos grossist genom min svärfars företag för runt 20000:-. Sedan hade jag en kille som grävde svart. Vi passade på att dränera ena sidan av huset samtidigt och för detta tog han 8000:-. Sedan kommunens avgift på lite över 2000:-. Lägg till grus också för runt 3000:- med transport. Sedan gjorde vi allt själva. Inga svårigheter, mest slit. Det är värt att kolla runt mycket och höra sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.