Vi håller på och renoverar övervåningen och nu kommer det en matning till hela våningen. Så nu när vi renoverar ska vi dra fram en undercentral och efterhand som vi renoverar rum ska vi riva den gamla elen i de rummen och dra ny el från undercentralen och då tyckte min elektriker att han skulle dra EKK eller liknande upp genom taket på övervåningen och dra utanpåliggande över vinden och sedan ner i respektive rums inbyggda kopplingsdosa och därefter eldragning i väggarna. Får man göra så? Jag tycker att det låter lite märkligt men det kanske är ok?
 
Japp, det är en bra lösning för att slippa se en massa kablar runt väggarna, fullt tillåten och har använts sedan begynnelsen.
 
All min el är på vindan.. inkl alla kopplingsdosor.. Älvsbyhus standard
 
då vågar jag släppa loss elektrikern då :)
 
Det är den bästa lösningen, men han får inte dra EKK på vinden.
 
Doldr skrev:
Det är den bästa lösningen, men han får inte dra EKK på vinden.
Vadå då?

//Patrik
 
Doldr skrev:
Det är den bästa lösningen, men han får inte dra EKK på vinden.
Varför skulle man inte få de? Jag har säkert ett par km EKK på min vind... de mesta i VP rör iofs.. men EKK går finfint på vind.

Om inte vinden är i lantbruksmiljö.. då måste man ha EKLK (minst)
 
är det ekrk du tänker på? Ekk är absolut inga problem att dra på vinden. Har även jag några meter på min vind samt lite eklk.. blev vad man hittade. :)
 
Jag har också dragit några meter EKK på vinden..

//Patrik
 
å jag med har ekk på vinden....och har även dragit det hos andra med....
 
Men EKK får väl inte döljas? om den inte ligger i slang såklart, ex i undertak får den inte döljas?
 
Doldr skrev:
Det är den bästa lösningen, men han får inte dra EKK på vinden.
Jo, det får han.
 
Doldr skrev:
Det är den bästa lösningen, men han får inte dra EKK på vinden.
EKK= Kabeln är avsedd för fast förläggning på stege, direkt i vägg, betong och mur samt i rör eller kanal. Får förläggas inomhus och utomhus, dock ej i mark eller vatten
Borde väl fungera på en vind
 
EKK duger gott och väl för ändamålet.

Som vanligt; om det inte behöver vara snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.