Hej!

Renoverar hallen och tänkte i samband med detta och efter en bister erfarenhet byta normcentral till en modern dito med dvärgbrytare. I samband med detta ska hela lägenheten jordas.

Min erfarenhet bestod i att ta i datorn samtidigt som jag snuddade vid ett närliggande element och fick en redig kyss. Kan detta bero på avsaknaden av jordning? Datorn är byggd på fabrik och verkar vara hel inuti.

Fick en offert på byte av central samt jordning på 6000:- inkl. moms och central. Har en lya på 80kvm (2rok) där kök och bad redan är jordat. Är detta rimligt? Jag skulle kunna tänka mig detta om ROT-avdraget funkade men de var osäkra på detta på elfirman eftersom jag endast byter central och inte lägger till något nytt enligt dem. Vet ni något mer om detta?

Dessutom undrar jag om det finns svarta normcentraler? Skulle vara ganska iögonfallande har jag fått för mig.

Hälsningar
-D
 
En dator ska sita i ett jordat uttag. Fläktarna m.m. i den gör att den blir statisk annars, och det är inte ovanligt att hårdvaran ger upp om du råkar ge datorn en sådan urladdning du nämner.
En liten sak att komma ihåg här är att om du har ett kabelbundet nätverk och jordar en av dina datorer så jordar du ofta allihop. Problemet är bara att det är ditt nätverkskort som potentialutjämnar de andra datorerna, så det brukar ta stryk ganska snabbt.

Om du har jord i såpass stora delar av lyan, varför inte bara beställa jordning av resten och behålla centralen? Billigast så, men 6000 låter väl inte så tokigt...
 
Varför byta en fungerande nomcentral? Vill du ha en svart så kan du ju ge den en dusch med sparyburken :)
 
Vad bra! Trodde just att det var genomströmmande luft som skrapade av några elektroner på chassit. Det är dessutom trådlöst nätverk, så den har inget att utjämna med som du säger.

Funderingar fanns på att bara jorda av allt och installera JFB, men jag vill inte ha den där klumpen bredvid centralen, eller klumpen till central heller. Nya centraler är smärtare och sobrare än diazed dito. Gjorde ny installation av all el i en annan lägenhet och det blev skillnad.

Varför finns det svarta vitvaror att köpa när man helt enkelt bara kan spraymåla sin vita Beko??
 
femer skrev:
Hej!

Renoverar hallen och tänkte i samband med detta och efter en bister erfarenhet byta normcentral till en modern dito med dvärgbrytare. I samband med detta ska hela lägenheten jordas.

Min erfarenhet bestod i att ta i datorn samtidigt som jag snuddade vid ett närliggande element och fick en redig kyss. Kan detta bero på avsaknaden av jordning? Datorn är byggd på fabrik och verkar vara hel inuti.

Fick en offert på byte av central samt jordning på 6000:- inkl. moms och central. Har en lya på 80kvm (2rok) där kök och bad redan är jordat. Är detta rimligt? Jag skulle kunna tänka mig detta om ROT-avdraget funkade men de var osäkra på detta på elfirman eftersom jag endast byter central och inte lägger till något nytt enligt dem. Vet ni något mer om detta?

Dessutom undrar jag om det finns svarta normcentraler? Skulle vara ganska iögonfallande har jag fått för mig.

Hälsningar
-D
6000 låter som ett rimligt pris! (om de är kvalitets-fabrikat på centraldelarna) Och ja.. du får ROT avdrag för detta om det är en bostadsrätt som du själv äger.
 
Bjurran skrev:
En liten sak att komma ihåg här är att om du har ett kabelbundet nätverk och jordar en av dina datorer så jordar du ofta allihop.
Finns ingen anledning att använda jordade kablar i hemmiljö till ethernet. UTP funkar bra, fiber likaså.

Använder du UTP i ethernet tex, så jordar du inte datorn. VId kontakten sitter det en transformator om gör kopplingen potentialfri. Minns inte om det var 1,5kV den skulle klara, eller 2,5kV eller mer, men jag minns att det var besvärligt att få tag i den ytade kermiska konding som skulle sitta mellan centertappen på "ut"-sidan och datorns jordplan och klara den spänningen.
 
Ja, jag äger bostadsrätten. Kanske handlar deras tvivel om att de är lite rädda för att inte få alla pengar för installationen nu när de får ligga ute med dessa tills staten ersatt dem?

De skulle luska mer i det sa de iallafall, blir det rot är valet ganska klart. Om inte så kommer jag tjura en stund men ta det ändå. Är ju student och kursstarterna på hösten brukar kunna kosta en del...
Kanske blir det till att lacka det nya skåpet isåfall. Tycks inte kunna hitta svarta sådana. Är de nya skåpen uppbyggda på samma sätt som diazedskåpen så att man enkelt kan ta av hela höljet?

-D
 
femer skrev:
Kanske handlar deras tvivel om att de är lite rädda för att inte få alla pengar för installationen nu när de får ligga ute med dessa tills staten ersatt dem?
Hantverkare får väl alltid sina pengar oavsett om ROT-avdraget beviljas eller har jag missförstått något? Jag trodde det som hände ifall avdraget avslogs var att belopp blir kvar i skattebeloppet och då troligtvis resulterar i extra kvarskatt.
 
Redigerat:
Om arbetet inte är av den typ som berättigar till ROT-avdrag, får hantverkaren ingenting av SKV.

Om det inte finns avdragsunderlag kvar, så får de det däremot.
 
Tänk på att om du inte har någon inkomst så kan det bli bökigt ned ROT-avdrag, mycket skriverier i tidningar mm sista veckorna..
 
jodå inkomst finns, här är ingen lat student inte. Jävligt bökigt att klara heltidsplugg bra med kvällsjobb, men det går. En annan förmån är att jag kan göra vattenanalyser billigt.. men det har jag ju ingen nytta av när jag är ansluten till kommunen...
 
Den kyss du fick mellan datorns ojordade chassie och det på något sätt jordade elementet var en 115-120 Volts kyss som absolut inte har något att göra med fläktar och dylikt att göra såsom Bjurran skriver.
Att hårdvara skulle ge upp PGA det har jag mycket svårt att se.

Det hela beror på att datorns nätaggregat har kondensatorer fas-jord och nolla-jord , stöten du kan känna ska vara ofarlig men ett jordat uttag till datorn är ju aldrig fel ändå :)
 
C
Ofarlig men obehaglig. Speciellt om man som jag har en telefon med utvändiga metalldelar som blir jordade direkt i datorns chassi när den är inkopplad i datorn. Satan vad rätt jag blev när det small till i örat när jag svarade.. :D

Det jobbiga är att det inte tvunget hjälper med jordat uttag. Jag bodde ett tag i ett nyrenoverat studenthotell med jordade uttag, och det var lika jävligt där som hemma i vår 20-talsvilla.
 
Du skriver att du har jordat i badrummet, men det låter inte som du har en jordfelsbrytare?

Det är i så fall Jättefel!. Du får inte ha uttag i badrummet utan jordfelsbrytare, det har aldrig varit tillåtet. Och det är väldigt farligt om du har det. Det enda som var tillåtet förr innan JFB uppfanns var rakapparatsuttag, de har en egen skyddstransformator, och kan inte ge mer än ca 0,5A.
 
Mossfeldt- det har jag läst om också men jag förstår inte hur du/de menar riktigt? Växlar chassits uppladdning tillsammans med kondensatorerna i agget? Jag får läsa på mer om det..

Hempularen - Det finns ett rakapparatsuttag och en kopplingsdosa (med någon kapslingsklass för badrum) till tvättmaskinen. Dosan till tvättmaskinen har såklart jord till denna för maskinen, det var det jag menade med jord i badrum - en kabel är framdragen helt enkelt till dosan. Inget uttag dock. Som du säger måste man ha JFB för att ha uttag i badrum. Det hindrade dock inte min 85-åriga granne att sätta dit ett uttag där ändå för att koppla in sin 35 år gamla TM...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.