Jag och min man står i valet och kvalet om vi ska buda på en tomt eller inte och innan vi bestämmer oss vill vi veta vad huset iv kommer bygga kommer att landa på. Vi hittade först en massa intressanta hus med okej priser men när man väl börjar räkna på det tillkommer en massa hela tiden och vi börjar inse att det inte kommer hålla ekonomiskt. Vi bor i Stockholm och tomten vi är intresserade av är upp i två miljoner och det är ju ganska mycket men inte helt ovanligt i det här trakterna.

Vi vill ha 1,5 plans hus med öppen planlösning och har framför allt tittat på Smålandsvillan och Myresjöhus. Kalkylen blir nåt sånt här:

Tomt 2 200 000
Bygglov 15000
Pantbrev 80000
Lagfart 33000
Vatten & avlopp
El 16500

Smålandsvillan Nybro Myresjöhus Kornett
Grundplatta 350000 ingår
Hus 1 419 000 2 725 000
Hustillval? 200000 100000
Inredd övervåning 300000 ingår
Dubbelgarage 250000 250000
Bergvärme 150000 150000
Summa: 5 110 000 5 699 500

Vi tycker att detta är lite saftigt. Vad tycker ni? Vad finns det för andra alternativ? Eller är det bara att glömma det här med husbygge?
 
LB-hus Classicserie?
 
Ska kolla! Tack för tipset!
 
Har kollat lite på hemsidan. Det huset jag föll för var förstås ur Optimal serien och den verkar vara dyrare. Lite knepiga planlösningar på Classic 1,5 planshus. Någon som vet hur flexibla de är och om det går att ändra. Gillar också ryggåstak men det verkade inte så många hus ha.
 
Kornett är riktig trångt på övervåningen i och med att takvinkeln börjar vid typ 80 cm.
 
5.2 racing skrev:
Kornett är riktig trångt på övervåningen i och med att takvinkeln börjar vid typ 80 cm.
Aha, det kanske inte är jättesmart då men tanke på att vi är ganska långa..
 
Någon som har erfarenhet av Borohus Rymd 161? Har hittat pris för totalentreprenad på 2,1
 
Jag har inga tips om hus men jag såg att ni i er snabbkalkyl missat den oftast jobbigaste posten, markarbetena. De kan bli mycket dyra, speciellt om det krävs mycket fylle, pålning eller sprängning.

Vill inte avskräcka dig, bara tipsa.
 
Gris skrev:
Vi tycker att detta är lite saftigt. Vad tycker ni? Vad finns det för andra alternativ? Eller är det bara att glömma det här med husbygge?
Tja, ni kan ju flytta till norrlands inland.
Där är befintliga hus jättebilliga!
 
Kanske är även trädgård (jord/gräsmatta/buskar), uteplats (veranda trä/sten) och
stenläggning (garageuppfart/gång till huset) missade, eller finns det med i kalkylen?
 
Gris skrev:
Jag och min man står i valet och kvalet om vi ska buda på en tomt eller inte och innan vi bestämmer oss vill vi veta vad huset iv kommer bygga kommer att landa på. Vi hittade först en massa intressanta hus med okej priser men när man väl börjar räkna på det tillkommer en massa hela tiden och vi börjar inse att det inte kommer hålla ekonomiskt. Vi bor i Stockholm och tomten vi är intresserade av är upp i två miljoner och det är ju ganska mycket men inte helt ovanligt i det här trakterna.

Vi vill ha 1,5 plans hus med öppen planlösning och har framför allt tittat på Smålandsvillan och Myresjöhus. Kalkylen blir nåt sånt här:

Tomt 2 200 000
Bygglov 15000
Pantbrev 80000
Lagfart 33000
Vatten & avlopp
El 16500

Smålandsvillan Nybro Myresjöhus Kornett
Grundplatta 350000 ingår
Hus 1 419 000 2 725 000
Hustillval? 200000 100000
Inredd övervåning 300000 ingår
Dubbelgarage 250000 250000
Bergvärme 150000 150000
Summa: 5 110 000 5 699 500

Vi tycker att detta är lite saftigt. Vad tycker ni? Vad finns det för andra alternativ? Eller är det bara att glömma det här med husbygge?
Alternativet är att bygga själv !
Helt eller delvis.
Blir i pengar räknat en del billigare - men man måste också räkna med tid, familjesituation och ev inkomstbortfall...

Om tomten går på 2.2 mkr så lär ni aldrig hamna under 4.5 iaf för en normal villa tror jag

/K
 
volvo skrev:
Tja, ni kan ju flytta till norrlands inland.
Där är befintliga hus jättebilliga!
Börjar det snart inte löna sig att flytta begagnade hus...?
 
Är budgeten 5 - 5.5 milj så kan man nog hitta ett befintligt riktigt bra hus i Stockholmstrakten också. Antagligen med bättre kommunikationer än en obebyggd tomt också.
 
Vi är i samma läge (tomt för 2 miljoner med ett 1,5-planshus på 160 kvm) och jag måste nog säga att utan en egen massiv arbetsinsats med risk att hamna hos "arga snickaren" om ett par år, så är nog 5,5 miljoner ett realistiskt riktmärke, givet att tomten landar på ca 2 miljoner. Om ni går vidare så kan jag rekommendera Borohus (som gör Rymd 161), hittills har de varit mycket bra att ha att göra med. Det är lätt att underskatta kostnaderna initialt, men när man börjar få ner alla detaljer på papper så adderar det snabbt upp. Möjligtvis kan man komma lite ner i pris, men man ska väl inte tumma alltför mycket på kvalitén heller. Som någon nämnde: ta god tid på er att titta på vilka markarbeten som krävs och hur lätt/svår grunden blir att göra; det är en stor utgiftspost.
 
-MH- skrev:
Börjar det snart inte löna sig att flytta begagnade hus...?
Jo, med nya BBR så kan man göra undantag från nybyggnadskrav vid flyttning av befintliga hus. (den sk. Kirunaregeln)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.