Status
Tråden går ej att kommentera.
Nussen skrev:
Okej
Tråkigt att du stöter på dåliga säljare. Jag kan säga att jag känner igen mig i beskrivningen. Kanske har dom också ett forum där man kan gnälla av sig? Men även om man i sin vardag träffar oproffiesionella eller otrevliga yrkesutövare är det ingen ursäkt för att rycka på axlarna och göra lika dant själv. Inte om man vll bli frmagångsrik och vinna självrespekt.
Absolut! Nuförtiden blir man ju illa tvungen att lära sig det säljaren ska veta om man vill gå ut ur butiken med rätt saker, så snart kan man ta det jobbet också..

Och du har säkert rätt i att utlänska arbetare än så länge inte klarar de språkliga krav och standardiserade arbetsmetoder som krävs när svenska byggbolag gör upphandlingar med underleverantörer. Det är bara "svenssons" som anlitar dom nu. Men utlänningarna förbättrar antagligen sina dåliga sidor allt eftersom och jag är ganska säker på att min ödesprofetia kommer att vara verklighet inom 5-8 år. (Gud vet vad som hänt med mekanikkonstruktörerna då också?)
Tiden får utvisa.
Det var vanliga Svensons jag syftade på.
Bra folk har alltid jobb, så det gäller bara att hålla sig på en högre nivå än konkurrensen så går det säkert bra.
 
Får ge dig rejält med cred. ACME för att du hållt ställningarna och jag kan bara instämma med dina inlägg under dagen...:):)

Är inte heller ett dugg orolig för att jag ska behöva dumpa mina priser bara för att Sverige fylls av öststatare, för precis som du skriver så har duktiga svenska hantverkare alltid arbete och jag får mina arbete precis som du och absolut inte genom radannonser i morgontidningen...
Mina kunder betalar gladeligen för den kvalitén jag ger dem med hela entreprenaden och de vet att det fungerar klockrent eftersom de blivit tipsade från goda vänner, någon arbetskamrat eller någon av de större köksleverantörerna m.m.


Tackar även för dagens...:D:D:D:D:D

Citat:
- Jodå, han får svara i telefonen även hos kunder, fast bara hos andra kunder! ;)


För precis så fungerar tyvärr merparten av Svensson...

Ungefär lika irriterande som att kunderna har en förmåga att ringa kl. 17.20 en fredag, och när man inte svarar så ringer de kl. 16.30 på lördagen och 20.15 på söndagen...

När man sen ringer upp dem kl. 8 på måndagmorgonen så visar det sig att de bara skulle nämna att de på onsdagen fått ett av de fem paket med detaljer till sitt kök som de väntar på för att jag ska kunna avsluta hos dem.
Men det var ju sååååå viktigt att jaga mig för hela helgen på alla konstiga tider ! :eek:

Man förväntas som hantverkare att ha jourtid dygnet runt ibland. :confused:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Är inte heller ett dugg orolig för att jag ska behöva dumpa mina priser bara för att Sverige fylls av öststatare, för precis som du skriver så har duktiga svenska hantverkare alltid arbete och jag får mina arbete precis som du och absolut inte genom radannonser i morgontidningen...
Mina kunder betalar gladeligen för den kvalitén jag ger dem med hela entreprenaden och de vet att det fungerar klockrent eftersom de blivit tipsade från goda vänner, någon arbetskamrat eller någon av de större köksleverantörerna m.m.
Om de flesta hantverkare får sina jobb genom referenser så kanske det inte är så konstigt att TS inte får besök eller offerter eftersom de flesta redan har fullt upp. Men i så fall så borde hantverkarna bara säga nej direkt om de får en offertförfrågan om de inte alls är intresserad av jobbet, precis som du påpekat.

Standardtipset från hantverkare här på forumet när kunder känner sig blåsta är ofta att alltid be om en offert innan annars så får man stå sitt kast. Utöver de så bör man alltid gå på referenser. Har man någorlunda självbevarelsedrift så gör man precis som TS och begär (försöker i alla fall) in offerter från minst tre olika hantverkare. Nu funkade inte det så då gick han på referenser som i det här fallet var utlänska hantverkare.

Jag har svårt att tänka mig att utlänska hantverkare skulle vara obildbara och inte kunna lära sig svenska branschregler och med tanke på svårigheten att hitta en hantverkare så behöver de egentligen inte konkurrera med lägre priser utan det finns ett behov i alla fall.

Jag tar inte ställning till om utlänsk arbetskraft är bra eller inte och det kanske är så att det har funnits en hel del skojare från "öststaterna" men om det finns en brist på hantverkare så tror jag i förlängningen att det kommer att locka fler seriösa hantverkare till sverige. Uppenbarligen finns det många som lyckas lämna nöjda kunder efter sig så jag förstår inte riktigt det kompakta motståndet mot utlänska hantverkare i Sverige när det verkar finnas för många jobb och för få hantverkare.
 
Redigerat:
Kan bara hålla med dig och jag har väldigt svårt att första varför de bara nonschalerar intresserade kunder...jag kallar det för att det är ohyfsat !

Att man bör begära en offert är ju just för att man ska vara överens om vad kostnaden blir innan arbetet utförs för att man ska slippa oegentligheter och problem när det hela är klart och det är dags för fakturering/betalning.

Dock kan det i vissa fall vara så att hantverkaren föredrar att arbeta på löpande räkning just av anledningen att det är svårt att räkna på ett arbete för att kunna lämna ett seriöst pris.
För att då inte lura vare sig själv eller kunden kan det bli tal om löpande.

Utländsk arbetskraft är kanske inte obildbar, men problemet är ju oftast språket och att de redan när de kommer hit KAN ALLT om du frågar dem.
I slutänden visar det sig dock att de inte kan allt...eller rättare sagt kan de göra allt, men kanske inte på rätt sätt och lika effektivt som en svensk yrkesman så i slutänden kan den billiga timpengen ändå göra att det blir betydligt dyrare med ett sämre resultat...
Det ÄR en stor chansning eftersom det är ännu svårare att få rättat till problemen och felaktigheterna om man inte kan kommunicera ordentligt.
 
Måste bara säga till de som säger att utländska hantverkare är så hemska: Vi har bott i villa två år nu. Vi har haft hantverkare hemma 4 gånger.:

Elekrikern var svensk och gjorde sitt jobb snyggt och i tid. Men när fakturan kom hade han lagt på extraavgifter i form av servicebil och svindyrt material som han inte hade specificerat innan.

Värmepumpsinstallatörerna var svenska och gjorde ett bra jobb på fastpris. Men när pumpen strulade var de inte lika roliga att ha att göra med.

Kamininstallatören var en riktig skojare. Svensk. Vissa dagar kom han inte trots att han visste att jag avbrutit min semester eller tagit ledigt från jobbet för att öppna. Han kom aldrig i tid, svarade inte i telefon. När fakturan kom betalade vi glatt med moms och allt. Sedan visade det sig att han hade skatteskulder och saknade F-skattesedel och rätt att debitera moms, så vi åkte på skatt och arbetsgivaravgifter också.

Polackerna som gjorde vår balkong gjorde ett superjobb. Snyggt och enligt avtal. Kom alltid i tid, jobbade stenhårt. Dessutom vita pengar och billigt.
 
Kan hålla med dig, gästarbetarna är för det mesta väldigt kunniga samt att de håller på en annan yrkesstolthet än "oss" svenskar... Synd att du känner dig lurad av de svenska, har själv blandade åsikter eftersom jag är hantverkare,svensk/tjeckoslovak,dalmas samt ibland kund som anlitar både svenska och utländska hantverkare.
Jag har bara en sak till försvar/förklaring.
Storstad=många hantverkare ingen bryr sig om någon är oseriös
Landsbygd=förvisso mera hantverkare/capita men alla känner alla,missköter du dig är du ute ur leken..
Vi har dessa oseriösa också men de finns inte kvar så länge....
"Dalmas"
 
Den här sortens diskussioner brukar aldrig leda längre än till ett skyttegravskrig, men låt oss bena ut ett och annat. Först av allt, rena tankefel i resonemanget och argumentationen.


ACME skrev:
Det kan ju bero på att vi ser mycket elände som utländska hantverkare har ställt till med.
Generalisering. På samma subjektiva sätt kan en kund hävda att svenska hantverkare är ett gäng drullar, eller en arbetsgivare ösa beröm över sin personal i fjärran öster. Alla talar ju för sin sak och ser det de önskar sig se.
Hantverkarbranschen är en blandad kompott. Det finns bra och mindre bra hantverkare. Etnicitet är inte relevant för slutresultatet.


ACME skrev:
Det kan också vara så att i många fall så är kunden nöjd, men vi tycker att det är bedrövligt utfört eftersom vi oftast är bättre insatta i hur det ska utföras.
Självhävdelse. Du förutsätter två saker: Nämligen att en svensk hantverkare är "oftast" bättre insatt i hur ett givet jobb ska utföras, samt förringar kundens intelligens. Det förstnämnda förutsätter naturligtvis att båda verkar inom sin bransch vare sig de är snickare, rörmokare, takläggare. Följdfrågan blir: Vad får dig att tro det? Nej förresten, det kan jag nästan ana. Vad jag önskar av svenska hantverkare, utan att själv gå i fällan och generalisera, är att man kliver ner från sina höga hästar, och ägnar lite tid åt att revidera sin föråldrade affärsmodell. "Men så har vi alltid gjort" ackompanjerat av flaggviftande håller faktiskt inte i längden.


ACME skrev:
Att dom konkurrerar med oss på andra villkor påverkar ju så klart inställningen också, och det märks bland folk i branschen där många fullkomligen hatar hantverkare från öst.
Desperation. Sannerligen är det dags att vänja sig vid nya spelregler. Utländsk arbetskraft från nya EU-länder arbetar helt lagligt så länge de betalar skatt i sina hemländer. "Konkurrera på lika villkor" har fackföreningsrörelsen gjort till några av sina slagord, men vad betyder de egentligen?
Jo, utländska byggnadsarbetare är välkomna till Sverige så länge de får samma omkostnader som deras inhemska kollegor, vilket i förlängningen gör de helt ointressanta för potentiella kunder. Vad består då dessa omkostnader av (för egenanställda)?

- Landsspecifika skatter, försäkringar och avgifter.
Medan vissa meriterade politiker hetsar med lömska utspel mot "ny sorts människohandel", verkar de i alla fall utåt, inte ha förstått att beskattningsrätten tillfaller varje enskilt EU-land. Istället fortsätter debatten imbecillt med svenskt skattetryck som utgångspunkt och emellanåt varvas med kampanjer av mycket tvivelaktig karaktär. Alla är inte födda lika begåvade, men någon måtta på tramset får det faktiskt vara. Exempelvis ligger polsk moms på byggtjänster på 7%.

- Arbetsbil, verktyg, arbetskläder.
Välj själv mellan stor fyrhjulsdriven bjässe eller 10 år gammal VW Transporter. Måste-ha-prylar finansieras efter eget huvud.

Kontentan blir att killen från öst, i en omlackad VW skåbil kan faktiskt erbjuda lägre timpris och ändå gå med vinst. Han hävdar sitt existensberättigande på en konkurrensutsatt marknad genom lägre pris och hårt arbete, medan hans svenske kollega pratar högt om kvalitet, trygghet och mervärde. The customer is king - Globalisering och marknadsekonomi i ett nötskal. Alla borde vara nöjda, men icke!

Några av våra working class heroes "fullkomligen hatar hantverkare från öst". Herregud, dessa individer kan inte ha det lätt. Vilka bör i så fall Volvo-anställda hata? Bilindustrin konkurrerar knappast på lika villkor. Vilka ska Saab/Gripen-anställda hata? Amerikaner som får de flesta kontrakt, eller norrmän som väljer amerikanskt? Ska vi övriga vara så solidariska att vi kollektivt bestämmer oss för att hata alla kineser som tar våra jobb? För visst är det kineser som sliter i sitt anletes svett som stjäl våra jobb?

Att sedan ömka sig, och känna sig förfördelad, medan man har så mycket jobb att man inte ens hinner lämna offert till potentiella kunder, gör fortsatt diskussion helt befängd.

ACME skrev:
Vad har det inlägget med Pauls inställning till utländsk arbetskraft att göra?!
Han svarar ju bara på frågan om alkohol på arbetsplatser.
Nu får vi se upp med cross posting.
Alltså, först slänger Paul ur sig att alkohol på arbetsplatser [det] "har alltid varit förknippat med arbetare från öst", som visar sig vara helt fel, vilket trådskaparen Danne12345 skyndsamt påpekar. Sedan konstaterar han: "Skulle en svensk arbetare göra på detta viset så hade han kunnat hälsa hem, men denna nya billiga och populära arbetskraft kan i princip göra vad de vill."
Jag som i min enfald föreställde mig att utländsk arbetskraft granskades noggrannare, men tydligen har den fått carte blanche av sina uppdragsgivare.
Läser man Pauls övriga inlägg så blir det ganska ensidig läsning. Enbart negativt om utländsk arbetskraft. Jag tillåter mig att tro att det har med atttyd att göra. Andra får bilda sig egen uppfattning.
 
  • retorik.se - Byggnads affisch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
isolde skrev:
Jo, utländska byggnadsarbetare är välkomna till Sverige så länge de får samma omkostnader som deras inhemska kollegor, vilket i förlängningen gör de helt ointressanta för potentiella kunder.
Ehh, varför blir dom "helt ointressanta för potentiella kunder"?
För att dom utför ett sämre jobb, är långsammare eller ...?
Varför måste dom ha ett lägre pris för att vara intressanta, tycker du... ?


Hehe, nu satt du dig på pottkanten ... ;) :)

Kunde inte låta bli.
Har läst tråden länge. Kan tycka att det finns något intelligent och något dumt i nästan varje inlägg.

Jag kan bara konstantera att den branch som lämnar missnöjda kunder efter sig, vare sig dom är "relativt få" eller jättemånga, vare sig kunderna har rätt eller inte, utan att göra något åt sakernas tillstånd lever farligt.

Hotet mot svenska ärliga hårt arbetande hantverkare är ingalunda bara Polacker, Letter och Belgare. En kundskara som gör allt mer själv är nog ett större hot. Svartarbetande hantverkare utgör ytterligare ett hot.

Vill den kloke, kunniga och hedersamme Svenska hantverkaren, ja för det finns sådana, många..., vara kvar i en sund branch, måste han/hon börja agera.
Kunden måste kunna lita mer på vad han får, när han väljer en bra men dyrare hantverkare, oavsett om det är en svensk, balt, indier eller amerikan.
Mitt tips är att jobbe med era branchorganisationer.
Låt medlemskap i sådan vara kvalitetsstämpeln. Men BO'n måste vara alert och konsekvent utesluta de som inte uppnår de kvalitetsregler som är bestämda.
På detta vis kan man som kund få så nära en garanti som man komma, att man inte blir missnöjd. Och jag tror många är beredda att betala mer, bara det fungerar som det ska.

Och dom som inte är beredda att betala mer, dom får hålla sig med hantverkarnas B-lag, oavsett om det är Svenskar, afghaner eller japaner. ;)
 
Mikael_L
Men javisst.
Ett högt timpris är ju också ett hot mot hantverkarens tillgång till uppdrag.

Men som idag, både betala mycket men ändå inte vara säker på vad resultat det blir, måste väl ändå vara värre.
 
H
Vi är många som förundras att hantverkaren har tid att komma och titta på jobbet men sedan struntar i att återkomma med en offert! ??
De tar vår och deras tid i anspråk helt i onödan, total avsaknad av respekt för oss som vill ha ett arbete utfört. VARFÖR kommer de och tittar om de inte lägger en offert?

Gör det likadant när de får en förfrågan från ett företag? Troligen inte.

För det är väl inte så att hantverkaren avsläser personen och förstår att det inte går att blåsa upp fakturan och därför inte återkommer?

Dessa företag för ju ett dåligt rykte men det verkar de inte bry sig om.

Ang. offerter så har i allafall de större byggföretagen mallar som de fyller i för att räkna ut ett arbete.

Det skulle inte vara så krångligt även för ett mindre företag att tillverka en mall i ett kalkylprogram.
Det är ju bara att speca upp, Materialpriserna och tidågången för varje moment.

Visst är är alla arbeten inte likadanda, men med sin erfarenheten (som man får hoppas att de har) så vet de materialkostad och tidsåtgång.

Förstår att det kan tillkomma saker under vägen som inte har varit uppenbara men då får man göra ett tillägg och informera kunden. HUR SVÅRT KAN DET VARA!

Så jag köper inte arg. att hantverkarna för göra detta på sin fritid, det kan inte vara varken mer eller mindre än för småföretag i alla andra brancher.
De har heller inte 8 timmarsdag!
Ett av de viktigaste momenten är just offerten med dess innehåll för att få jobbet. Innehållet är viktigt för att kunden skall veta vad han får för pengarna, det verkar hantverkarena ha missat! (dock inte alla men flertalet)

Det är väl få som köper en tex bil eller tvättmaskin utan att veta mad det är för modell, prestanda. o.s.v. Det räcker inte för mig iallafall att säljaren säger att tvättmaskinen kostar 8.000,00 och så får jag inte veta mer än just att det är en tvättmaskin.
 
Det kanske vore bra med en reglering av hantverksbranschen? Om det nu tycks likna mest en ekonomisk vilda västern? Man kanske borde införa någon slags legitimation/examen/körkort för hantverkare OCH där man kunde riskera att råka ut för en intern granskning. Liknande finns ju för tex. mäklare etc.. Är det det du är inne på Mikael_ L? Branschen tycks leva farligt som du säger och det är en ren självbevarelsedrift som sagt.

Grundkursen skulle kunna heta: "så skapar du förtroende; kundbemötande och kommunikation".

Många av oss "andra" har kanske inte så lätt att alla gånger förstå vad man egentligen kan begära av en hantverkare, och har orealistiska förväntningar/krav med komplicerade bygguppdrag. MEN det är egentligen även det hantverkarens uppgift, att vänligt och pedagogiskt förklara för, och vägleda den som beställer kunskaperna/arbetet. Det skulle kunna vara kurs nr 2. För även om många av oss "svenssons" ibland har obefintlig beställarkompetens eller orimliga krav, är absolut ingen ursäkt för en proffessionell yrkesman att svara med samma betéende - där det nu händer. Då är man inte seriös eller proffisionell helt enkelt.
 
Nussen skrev:
Det kanske vore bra med en reglering av hantverksbranschen? Om det nu tycks likna mest en ekonomisk vilda västern? Man kanske borde införa någon slags legitimation/examen/körkort för hantverkare OCH där man kunde riskera att råka ut för en intern granskning. Liknande finns ju för tex. mäklare etc.. Är det det du är inne på Mikael_ L? Branschen tycks leva farligt som du säger och det är en ren självbevarelsedrift som sagt.

Grundkursen skulle kunna heta: "så skapar du förtroende; kundbemötande och kommunikation".

.
Yes yes yes!!
Nu börjar vi komma någonvart!
Precis vad jag tycker. Låt oss skaffa oss yrkelegitimationer för varje yrkesgrupp. Så kan resten av klantskallarna få kalla sig hantverkare allt vad de orkar. Inför delar av detta redan i yrkesskolorna på gymnasienivå med allt det som har räknats upp här i tråden tidigare, höj intagningpoängen och dra igång en organisation som bevakar detta. (Dock inte en sådan pajasorganisation som BKR som försöjer sig genom att låta uteliggare ta våtrumcertifikat mot att de får sälja våtrumsklistermärken att ha på bilen.)
 
JPL

Hantverkare som gått på gymnasiet och har fullföljt lärlingsutbildningen innehar ett yrkesbevis. Så har det varit länge. Jag har mitt sedan 1980.
 
Mikael_L skrev:
Ehh, varför blir dom "helt ointressanta för potentiella kunder"?
För att dom utför ett sämre jobb, är långsammare eller ...?
Varför måste dom ha ett lägre pris för att vara intressanta, tycker du... ?
Touché!
 
isolde skrev:
Generalisering. På samma subjektiva sätt kan en kund hävda att svenska hantverkare är ett gäng drullar, eller en arbetsgivare ösa beröm över sin personal i fjärran öster. Alla talar ju för sin sak och ser det de önskar sig se.
Hantverkarbranschen är en blandad kompott. Det finns bra och mindre bra hantverkare. Etnicitet är inte relevant för slutresultatet.
Hela den här tråden, liksom alla andra trådar där folk spyr över vår yrkesgrupp, bygger på just generaliseringar.
Har jag någonsin skrivit att alla utländska hantverkare är dåliga?
Jag hävdar att möjligheten att tjäna bra pengar i Sverige har lockat hit en hel del lycksökare som inte har på ett bygge att göra över huvud taget.

Självhävdelse. Du förutsätter två saker: Nämligen att en svensk hantverkare är "oftast" bättre insatt i hur ett givet jobb ska utföras, samt förringar kundens intelligens. Det förstnämnda förutsätter naturligtvis att båda verkar inom sin bransch vare sig de är snickare, rörmokare, takläggare. Följdfrågan blir: Vad får dig att tro det? Nej förresten, det kan jag nästan ana.
Jag hävdar att vi hantverkare är bättre insatta i hur saker ska utföras än kunderna. Inget annat. Sen är svenskarna av naturliga skäl ofta bättre insatta i de regler och normer som gäller här.
Hur många gånger har inte folk stolt visat upp sitt nyrenoverade kök, badrum eller vad det nu må vara, som dom själva eller en hantverkare (utländsk som svensk) har byggt och det ser för jävligt ut..

Vad jag önskar av svenska hantverkare, utan att själv gå i fällan och generalisera, är att man kliver ner från sina höga hästar, och ägnar lite tid åt att revidera sin föråldrade affärsmodell. "Men så har vi alltid gjort" ackompanjerat av flaggviftande håller faktiskt inte i längden.
http://www.byggahus.se/forum/888530-post138.html

Desperation.
Mm... Jättedesperat. Verkligen.


Som sagt, dessa trådar leder absolut ingenstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.