Hej!

Håller på med att inreda övervåningen till en SMV Västervik. Den högra sidan har vi delat av på mitten så att man får två helt identiska sovrum. Frågan är nu åt vilket håll dörrarna ska öppnas. Elektrikern har satt strömbrytare för lampor på den vägg som delar de båda rummen, så för det vänstra rummet kan ju dörren inte öppnas in åt höger för då blockeras knappen.

Och för det vänstra sovrummet om dörren öppnas inåt till vänster så slår den ganska snart i snedtaket. Det kan ju lösas genom att skruva ner en dörrrstopp i golvet men det blir ju mycket utrymme som tas i anspråk.

Det enda alternativet är egentligen att dörren till det vänstra sovrummet öppnas utåt och åt vänster och det högra sovrummet öppnas utåt och till höger. Likväl måste dörrstopp installeras för att förhindra att dörren slår i snedtaket.

Jag vet att vanligt vis ska endast badrumsdörrar och garderobsdörrar öppnas utåt men finns det något som säger att sovrumsdörrar inte får öppnas utåt? Visst det blir lite dumt att ha en dörr öppen ut mot hallen. Men alternativen är minst sagt begränsade.......

MVH
Henrik
 
Sätt dörrarna som du vill.. finns inga krav på det. hade de vart en offentlig lokal eller likande så skulle kraven finnas på hur dörren öppnas. men i dit egna hem kan du välja som du vill.
Skulle det finnas något sakt som sken finns det isfall i BBR. Boverkets byggregler
 
Jag har fått för mig (utan några egentliga belägg) att man monterar dörrarna mot luftströmmarna. Så eftersom sovrum är "tillufts-rum" så ska dörren gå inåt, så att luftströmmarna stänger dörren istället för att öppna den. Och eftersom badrum är "frånlufts-rum" går badrumsdörrar utåt.

Det finns ju rätt gott om exempel på dörrar som går åt andra hållet så man ska väl inte se det här som några regler. Snarare en orsak till varför många dörrar sitter som de gör. Att sätta dem åt andra hållet är definitivt inte fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.