Hej!
Har skissat på en egen planritning, enkelt gjord i powerpoint men hyfsat skalenligt. Skulle vilja ha synpunkter på om jag missat något fatalt. Det är ett tvåplanshus på 108+108 kvm, 3 små barn som behöver kunna springa över till mamma o pappa nu, när de blir äldre kanske det är skönare med gäst/arbetsrum uppe så får vi föräldrar flytta ner.

Är ryggåstak uppe onödig "lyx"? Bättre ha 2,7 meter takhöjd genomgående nere där man ändå kommer vara med gäster och vaken tid?

Funderar på att gå till typ Götenehus/Myresjöhus och se hur villiga de är att ta fram en offert på huset, vissa mått kanske behöver ändras för att fungera ur bärighet och för att passa deras "modulmått".
 
Va kul! Beroende på i vilken leveransform ni vill ha huset finns det fler leverantörer att höra av sig till. Speciellt när du har ritat själv:) Kan inte vara fel att få fler som räknar på DITT hus så du "förhoppningsvis" får ett bra pris, kanske blir pengar över till garage eller annat som du inte räknat med;) eller till inredning:D

Z
 
Häftigt hus! Men som vanligt tycker jag att det saknas plats för kläder och skor vid entréerna. Med tre ungar som antagligen inte är helt rena när de ska in tycker jag att ni ska tänka ett varv till. Likaså i tvättstugan, gör plats för sortering/hängning/vikning och strykning av kläder. Skittråkiga utrymmen med de behövs verkligen. Så småningom behövs plats i entréen för skolväskor, gympapåsar och annat som hör tonårstiden till.
Sen tänkte jag lite placeringen av spisen, har ni tänkt att spela in köksprogram i ert kök? ;-) Min tanke var att byta plats på diskmaskin och spis. Ni bör tänka på att ni behöver en fläktkåpa av något slag över spisen, det verkar vara lättast att leda bort oset vid väggen istället för mitt i ett rum.
Kul att någon lyckats göra en ritning i Powerpoint, har själv försökt men resultatet blev inte något bra.
Hoppas att du får ett bra hus, möjligheterna finns verkligen. Lycka till!!
 
Tack för input. Är tänkt att ha åtminstone hatthylla och skoställ i tvättstugan men som du säger kanske man kan ha ännu mer utrymme här, frågan är på bekostnad av vilket annat utrymme? I hallen när man kommer in till höger är ju 2,75 meter lång väg, längs den är det tänkt finnas förvaring, kanske två garderober, skoställ och hatthylla, på vänstersidan efter tvättstugan bör det finnas plats för ett sideboard 1,5 meter brett och kanske 1 meter högt.
Spis vid köksö eller ej tål att fundera på. Socialt med gäster om man när man lagar mat kan blicka ut och ha ögonkontakt med dem, stekosen leds bort bättre vid fläkt vid vägg.
 
Nu står det visserligen inga väderstreck utsatta men om vi antar att upptill är norr så skulle jag föreslå att övervåningen vänds så att badrum/stort sovrum hamnar i norrläge och de tre små sovrummen får södersidan. Badrum och föräldrasovrum behöver som regel inte så mycket sol medan däremot barnrum, där en hel del dagtid tillbringas är betydligt mer betjänta av detnamma.
 
Inga sovrum alls i söderläge är min åsikt!

Jag gillar planlösningen! Skulle vilja flytta in dörren från klädvården en bit för att få mer yta vid ytterdörren. Varför inte en hel rad med TP, TS, VP och VV i överkant och dörren där. Det går ju att flytta ytterdörren också för att få ett bra flöde. Vår långa fina tomma vägg i klädvården är allt annat än det... Vatten och en väldig massa el och kablar till allt möjligt tar upp mycket mer plats än jag kunde föreställa mig (120 + 50 cm för att vara exakt...).

Även jag reagerar på spisens placering och jag tycker även att passagen in till köket är för smal (speciellt med ugnsluckan nedfälld).

Jag skulle vilja flytta ner toan närmare entrén (eller ev bara byta plats på den och trappan). Långt att gå när man kommer utifrån och lite underligt med dörren dit från vardagsrum/matplats. Dessutom blir vattendragningen föredömligt samlad om man gör så.

Kaminen vill jag definitivt flytta in i huset. Den ska vara så centralt placerad som möjligt! Tycker inte att det skadar att tänka så även om man mest ska elda mysbrasor. Snyggare att ha skorstenen på mitten också!

Uppe är det första jag kommer att tänka på att barnrummen behöver mer förvaring. Om det mot förmodan skulle bli för mycket garderober kan man ju ha annat än kläder där :). Jag skulle göra dolda garderober i väggen mellan rummen. Det går i alla fall i två av dem.

Be om offert från Vårgårdahus också!
 
Ella skrev:
Inga sovrum alls i söderläge är min åsikt!!
Är det bara sovrum vi pratar om spelar det ju ingen större roll. Man sover inte när solen skiner och ett södervänt rum har hunnit svalna av när det är dags att lägga sig. Men eftersom soliga söderlägen är uppskattade dagtid är det slöseri att lägga rum som man bara vistas i på natten eller mycket sparsamt under dagen där.
 
Jag tyckerm kaminen är helt rätt.
man kan både den från köksbordet som att den alltid syns för alla i soffan. Jag kollar 100 gånger oftare på TV:n än på min kamin.
Dock saknar man ju vart du tänkt dina fönster¨.
Jag skulle dock flytta ner vattenkranen närmare hällen.
 
Tack för all input. Söder är åt nedre högra hörnet.
Kanske är så att det är bättre med barnen rum åt söder ur ljusaspekt. De rummen lär ju bli lite varmare också under sommaren men kanske bättre man själv få det svalare i sovrummet?
Bra att flytta vattnet närmare hällen, då bör vi nog flytta med diskmaskinen också.
Blir inte de två rummet generellt för smala om man gör inbyggd garderob hela vägen? Klädkammaren i allrummet är ju till för barnens mer skrymmande saker.

Någon med erfarenhet ryggåstak uppe? Är det värt pengar för det?
 
Ser mycket bra ut !
Det enda är väl i köket, att flytta blandare och diskmaskin närmre spisen samt att fundera på ev. avställningsyta för varor nära kyl/frys/skafferi.
Sovrum i norrläge, bra !
Tänk på att om möjligt placera toaletterna längre bort från dörren.
 
C
Herr Anders skrev:
Är det bara sovrum vi pratar om spelar det ju ingen större roll. Man sover inte när solen skiner och ett södervänt rum har hunnit svalna av när det är dags att lägga sig. Men eftersom soliga söderlägen är uppskattade dagtid är det slöseri att lägga rum som man bara vistas i på natten eller mycket sparsamt under dagen där.
Hm, har du nånsin bott i ett hus med sovrum i söderläge? Mitt rum brukar väl börja svalna av runt 3-4 på natten om det har varit soligt hela dagen ute..
 
cheetah1 skrev:
Hm, har du nånsin bott i ett hus med sovrum i söderläge? Mitt rum brukar väl börja svalna av runt 3-4 på natten om det har varit soligt hela dagen ute..
Det har jag faktiskt. Det var rent söderläge och solljuset var borta framåt fyratiden på eftermiddagen. Med fönstret öppet var temperaturen fullständigt normal några timmar senare.

Fast i det här fallet handlade det ju om sydvästläge, vilket naturligtvis är mer komplicerat. Enligt min erfarenhet är västerläge betydligt värre än söderläge på ett sovrum.
 
Min mor bor i Knivsta, de har det ultimata problemet löst gällande "varma"sovplatser, de har ett souteräng hus(stavning?)det är alltid behaglig temp i sovrummen.... inga varma övervåningar där inte.... och ja det är värt att ha det högt i tak...kommer snart själv att öppna så att det blir närmare 8 meter i en del av huset, det vet inte kära sambo om ännu :rolleyes: kan hända att jag får flytta till mamma efter det..Var bara väldigt noga att ha kunnande när det gäller "högt" i tak,det är bara inte att bygga/riva lite här och där...
"byggare"
 
F
Ser jäkligt genomarbetat ut tycker jag.

Jag tycker att du skall offra klädkammaren under trappan på bottenvåningen och istället bygga en öppen trappa. Du har inte "öppet upp" nån stans och med en öppen trappa så skulle det bli lite mer luft mellan planen. Känslan med en inbyggd trappa med förvaring under är lite 70-tal tycker jag. Kanske offra lite allrum för ett litet hål ner till vardagsrummet? Skulle ge mycket rymd och volym till vardagsrummet. Tyvärr även volym från barn som leker där uppe när man vill ha lugn och ro där nere men det är tjusigt.... Mer förvaring till barnen. Sen så är jag alergisk mot walk in garderober, tycker att det är ett otroligt slöseri med yta.... men det är jag, vet att många inte kan tänka sig ett liv utan en sån.
 
Aldrig mer öppet mellan våningsplan, det har vi nu och ljudet går verkligen mellan våningsplanen. Bjälklag är väl isolerat och när man stängt dörren om sig i ett rum så blir det rätt tyst, men om man som vi vill att barnen ska kunna titta på tv uppe samtidigt som man har middagsgäster nere vill man inte ha öppet.
Förutom att vi byggde för "litet" hus (180 kvm färdigt 2007) så ärdet öppningen mellan våningsplanen vi ångrar. Går lägga igen i efterhand och löser ljudproblemet men pga stora fönster blir det ändå svårt få till det extra sovrummet vi nu är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.