Hej,
upptäckte just att If har ändrat i sina villkor för ersättning vid läckage. Har för mig att det förr räckte med att tätskikt i t ex badrum var "fackmässigt" utfört, men nu står det att det ska vara utfört av behörig installatör! (Har If Stor Villahem).

Nån som kan tipsa om ett bolag som ersätter om det är fackmässigt utfört (men av mig själv, som inte har nån våtrumsbehörighet)?
 
Länsförsäkringar (gbg-bohuslän ialla fall) har endast fackmannamässigt som krav. Klokt tycker jag, verkar vara lika mycket fusk blande yrkesmän som det är okunskap bland lekmännen.
 
Trygghansa hade så när jag gjorde badrummet härom året.
 
Ada skrev:
Länsförsäkringar (gbg-bohuslän ialla fall) har endast fackmannamässigt som krav. Klokt tycker jag, verkar vara lika mycket fusk blande yrkesmän som det är okunskap bland lekmännen.
Nu har ju inte jag läst den exakta ordalydelsen, men jag skulle hellre ha "behörig installatör" som krav än "fackmässigt utfört".

Behörig installatör är något man är/inte är. i "Fackmässigt utfört" finns det en hel del fallgropar.
 
Ja men då kan man inte göra det själv med en sådan formulering.
 
Nyfniken skrev:
Nu har ju inte jag läst den exakta ordalydelsen, men jag skulle hellre ha "behörig installatör" som krav än "fackmässigt utfört".

Behörig installatör är något man är/inte är. i "Fackmässigt utfört" finns det en hel del fallgropar.
Varför vill du det i detta sammanhang? Här handlar det om någon som vill kunna göra saker själv i sitt hus. Varför ska man inte få göra det så länge man gör det rätt?
 
F-n, jag har if! det här har jag missat, måste läsa mina villkor. Vilket idiotisk idé dom måste ha fallit undan för nån hantverkarlobbys påtryckningar! Självklart borde jobbets kvalitet vara avgörande = fackmannamässigt gjort. Eller tänker dom ersätta fuktskador orsakade av dåligt utfört jobb av en behörig installatör men inte ersätta fuktskador pga att jag har gjort jobbet korrekt själv och fukten beror på nåt annat??? Dags att ringa if!
 
MathiasS skrev:
Varför vill du det i detta sammanhang? Här handlar det om någon som vill kunna göra saker själv i sitt hus. Varför ska man inte få göra det så länge man gör det rätt?
Du har helt rätt. "I detta sammanhang" är villkoren värdelösa. Jag ville bara peka på att villkoren i sig inte behöver vara entydigt sämre.
 
Fast hur kan försäkringsbolaget bevisa att våtrumsinstallationen inte är gjord av en behörig installatör? För bevisbördan måste väl ligga hos dom?
 
Hur är det egentligen efter de nya reglerna? Om reglerna följs ska vattenskador teoretiskt sett inte kunna uppstå. Med försäkringsbolagslogik borde det innebära att de inte ersätter vattenskador. Rätt utfört - inga skador. Fel utfört - hanterverkarens ansvarsförsäkring kickar in. Fel utfört utan ansvarsförsäkring - ja vad händer då..?
 
hej

nu skrämmer du mig lite.
har en tråd också ang. en vattenskada
jag fixade felet själv 2 gånger efter regler som proffsfolk på butikerna (njäe om de nu är proffs på allt...) sa.
En gång hade jag en firma dit (på taket alltså där det läckte in)

men IF har iaf skickad hit 2 gånger folk en gång en besiktningsman och en gång en som mätte fukt i väggarna...
jag tyder det på välvilja och akseptans att jag gjord allt rätt vad som gäller att åtgärda skadan.

det du skriver låter som om det JAG ha gjort är värdelöst. och jag får stå för skadan själv... (men ifs så är det väl klart att försäkringar vill slippa undan betalningar)

å andra sidan "varfär skicka hit besiktningsman i första hand?"

fackmannamässigt borde väl vara = utfört på rätt sätt eller hur?

och då tror jag faktiskt många händiga människor kan klara lika mycket (om inte mer) en en utbildat människa/proffs ´

mvh
 
sett ur bolagens synvinkel är luddiga regler och en process där man i efterhand godkänner eller underkänner bygget bättre. Skulle de säga: använd A-brunnen, detta B-våtskiktet, och C-rören så hamnar ansvaret hos dem om olyckan är framme.
 
IF har en tilläggsförsäkring (som jag inte kommer ihåg namnet på) som täcker så länge det är fackmässigt utfört. Den innehåller en del andra fördelar också. Som jag minns det så är den inte så himla dyr heller.

Jag har bytt från folksam till IF för ett drygt år sedan, folksam har alltid varit dramtiskt mycket billigare vid tidigare kontroller, iom . att min fru är med i Lärarförbundet.

Nu sänke IF premien med drygt 20% på vår villa + plus ökad omfattning (alla tillägg man kan köpa), de sänkte premien på vårt fritdshus med 70%.
 
H
börjar det läcka så är det nog svårt att få det till fackmannamässigt utfört om man skall tänkas få ut något av försäkringsbolgen.

En oberoende godkänd bygginspektör är kanske ett alternativ?
 
Man kan ju tänkasig olika orsaker till läckage som inte har med utförandet att göra.

Tänk dig ex. att huset sätter sig så det blir en spricka. Eller rent materialfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.