Får man starta en ny tråd om detta kära ämne - kollade på andra trådar men de var två år gamla. Lyckas inte bli på det klara över om vattenstänk från duschning syns mest på blankt eller matt... Estetiskt är det ju en smaksak, och jag tycker båda är snygga, fast matt känns fräckare, modernare och mjukare i framtoningen, och blankt känns mer kliniskt och traditionellt. Men folk verkar tycka olika om vattenstänk, fläckar och rengöring. Vad tycker ni som nyligen har satt upp matt respektive blankt? Jag tycker badrumsväggar ska vara underhållsfria, orkar inte hålla på och rengöra dem annat än minimalt... har idag våtrumstapet och därför ingen erfarenhet av kakel. Att blankt reflekterar ljus och matt absorberar har jag nyss lärt mig...
Har alla fall lyckats bestämma mig för medelgrå avlånga plattor som ska vara horisontella, mörkare grå 22 klinker på golvet, samt _troligen_ oranga avlånga dekorplattor! Jättefräckt, men man kanske tröttnar... pelare bakom toan, badkarsfront, ev hela badkarsväggen eller hörnet. Vad tycker ni? Tacksam för synpunkter!
 
Mina erfarenheter säger att jag aldrig mer ska sätta blanka plattor i ett badrum till mig själv i alla fall...
Jag anser att kalkfläckar syns mycket tydligare på blankt än på matt.
 
Håller till fullo med Paul-Staffanstorp!
 
Men borde det inte vara lättare att rengöra blanka ytor än matta? Jämför med målarfärg som sitter bättre kvar på en uppruggad yta än helt blanka.
 
Tack för era svar! En säljare i en kakelaffär sa också tveklöst matt - de hade gjort ett test själva eftersom de får frågan så ofta, och vattenstänk syntes tveklöst mindre på matt, sa hon. (jag har oxå gjort eget test hemma, på provplattor - men inte lika entydigt, tycker det lätt blir fläckigt på båda)
 
har samma funderingar ....
har blanka ljusa mellerade plattor i duschen idag och det syns knappt något stänk men vi har inte något skarp ljusspott riktat åt det hållet heller och vattnet är mjuk.
Det jag ser är att vatten rinner fritt längst glaserade plattor medan det bromsar mer och har större tendens att dröja på en mattare yta i mitt kök. Det är något med yttspänning som jag inte förstår mej riktigt på. Typ när det regnar på nyvaxat bil :)

Har man mycket kalk i vatten får man rensa när plattan får ljusare färg . Misstänker att kalken syns mindre på en ljus matt yta men byggs på snabbare än på en blank glasyr. Det man vinner på med matt yta är längre intervaler mellan rengöringar men beläggningen blir kansketjockare när det är dax? Jag satsar nog på blank i duschen och matt i övrigt.....

Har fler funderingar om fogarna för det är dom som åldras/slits först av allt.
Hur ska man sätta avlånga plattor i duschen? Vågrätt som man gör idag ...eller ej? Tycker just nu att vågrätta fogar blir som en hinder för rinnande vatten och en hylla för avlagringar ... ??? Då skulle vara bättre med en sättning som ger färre fogar på tvären? .... hur stor betydelse kan det ha om 10-15 år?
Av samma anledning vill jag ha så få fogar i duchgolvet som möjligt + Unidrain som passar perfekt till det. Ett golv av 8 st 25cmx50cm platta bara för att minimalisera fogmängden. Det blir i alla fall skillnad mot mosaik golv.

Ska jag överhuvudtaget fundera på såna detaljer? Vill gärna att mitt nya badrum är lätt att hålla rent och ser fresh ut länge.
gaia
 
Vad ser mest modernt ut då?
 
gaia skrev:
har samma funderingar ....
har blanka ljusa mellerade plattor i duschen idag och det syns knappt något stänk men vi har inte något skarp ljusspott riktat åt det hållet heller och vattnet är mjuk.
Det jag ser är att vatten rinner fritt längst glaserade plattor medan det bromsar mer och har större tendens att dröja på en mattare yta i mitt kök. Det är något med yttspänning som jag inte förstår mej riktigt på. Typ när det regnar på nyvaxat bil :)

Har man mycket kalk i vatten får man rensa när plattan får ljusare färg . Misstänker att kalken syns mindre på en ljus matt yta men byggs på snabbare än på en blank glasyr. Det man vinner på med matt yta är längre intervaler mellan rengöringar men beläggningen blir kansketjockare när det är dax? Jag satsar nog på blank i duschen och matt i övrigt.....

Har fler funderingar om fogarna för det är dom som åldras/slits först av allt.
Hur ska man sätta avlånga plattor i duschen? Vågrätt som man gör idag ...eller ej? Tycker just nu att vågrätta fogar blir som en hinder för rinnande vatten och en hylla för avlagringar ... ??? Då skulle vara bättre med en sättning som ger färre fogar på tvären? .... hur stor betydelse kan det ha om 10-15 år?
Av samma anledning vill jag ha så få fogar i duchgolvet som möjligt + Unidrain som passar perfekt till det. Ett golv av 8 st 25cmx50cm platta bara för att minimalisera fogmängden. Det blir i alla fall skillnad mot mosaik golv.

Ska jag överhuvudtaget fundera på såna detaljer? Vill gärna att mitt nya badrum är lätt att hålla rent och ser fresh ut länge.
gaia
Meningen är ju att fogarna i princip ska ligga i nivå med plattorna och inte vara som gropar in mellan plattorna...så mycket bör man inte tvätta ner dem.

Förstår ditt tankesätt, men hur klarar du att lösa fallet på golvet med så stora plattor har du tänkt... :confused:;)
 
Vad intressant, det med vågräta fogar, det hade jag inte alls funderat på. Bra så man kan prata med plattsättaren om att det är noga med att de går i nivå med plattorna.
Sen funderar jag också mycket på hur modernt och fint det känns, om 10 år, med dessa avlånga plattor - som jag också är inne på och att sätta dem vågrätt. Likaså stora plattor på golvet - jag tror jag håller mig till 20x20 det känns mer klassiskt och hållbart i längden, även om jag tycker de stora är väldigt snygga.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår ditt tankesätt, men hur klarar du att lösa fallet på golvet med så stora plattor har du tänkt... :confused:;)
Jag har inte tänkt så långt men det ska bara vara 1m2 i duschen av dom stora och helst nedsänkta i golvet någon cm, resten blir av typ max 20x20 för att klara övriga fall.
Fick ideen när jag tittade på duschar kaklade med avvikande färg och plattstorlek och nu försöker jag "komponera" ihop så jag får några fördelar av att välja olika storlekar på plattor :). Vill göra tvärtom mot katalogbilder som visar oftast mosaik i dusch och stora format på övriga väggar.
No ja, om fogen ska ligga i nivå med plattan så är det ingen problem. Kan man foga alla sortens plattor på det sätt?
Mina gamla fogar är tydligt nedsänkta så jag funderade utifrån det ....
gaia
 
T&H skrev:
Vad ser mest modernt ut då?
Om det nu går så vill jag dra mer nytta av stora plattformat än bara modern utseende ... som åldras snabbare än själva ytsiktet.
...det är jag som städar men det är verkligen inte mitt hobby att skura fogarna rena och avkalka "besvärliga" plattor för ofta ...och därifrån funderingar :)
gaia
 
gaia skrev:
Jag har inte tänkt så långt men det ska bara vara 1m2 i duschen av dom stora och helst nedsänkta i golvet någon cm, resten blir av typ max 20x20 för att klara övriga fall.
Fick ideen när jag tittade på duschar kaklade med avvikande färg och plattstorlek och nu försöker jag "komponera" ihop så jag får några fördelar av att välja olika storlekar på plattor :). Vill göra tvärtom mot katalogbilder som visar oftast mosaik i dusch och stora format på övriga väggar.
No ja, om fogen ska ligga i nivå med plattan så är det ingen problem. Kan man foga alla sortens plattor på det sätt?
Mina gamla fogar är tydligt nedsänkta så jag funderade utifrån det ....
gaia
Det är ju i duschutrymmet man har störst problem med fallet då det är närmst brunnen...i övriga rummet skulle det kunna fungera lite bättre.

Finns ju anledningar till att katalogbilderna är sådana kanske... ;)
Alltså med smått i duschen och större utanför...

Att fogarna är nedsänkta beror till viss del på att man tvättat av fogen för snabbt efter fogning och då gräver man ur fogarna med tvättsvampen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Finns ju anledningar till att katalogbilderna är sådana kanske... ;)
Alltså med smått i duschen och större utanför...Att fogarna är nedsänkta beror till viss del på att man tvättat av fogen för snabbt efter fogning och då gräver man ur fogarna med tvättsvampen.
Ju jag vet nu att det där med fall och stora plattor går inte ihop men om man väljer unidrain så kan man välja stora kakel också :).
Mina fogar är kanske urtvättade efter ca 20 års rengöring ? Plattsättaren skulle nog inte kunna foga fel, tror jag.
Plattor är gerade i alla hörn så det faktiskt syns att det var en riktig mästare som gjorde jobbet :). Inga kakellist någonstans där han har varit i farten. Listorna har vi bara i badrummet från 2002.

Hur gerar man en hörn? Slipar man plattkanter med en speciell verktyg? Svårt och dyrt?
gaia
 
gaia skrev:
Ju jag vet nu att det där med fall och stora plattor går inte ihop men om man väljer unidrain så kan man välja stora kakel också :).
Mina fogar är kanske urtvättade efter ca 20 års rengöring ? Plattsättaren skulle nog inte kunna foga fel, tror jag.
Plattor är gerade i alla hörn så det faktiskt syns att det var en riktig mästare som gjorde jobbet :). Inga kakellist någonstans där han har varit i farten. Listorna har vi bara i badrummet från 2002.

Hur gerar man en hörn? Slipar man plattkanter med en speciell verktyg? Svårt och dyrt?
gaia
Visst skulle det kunna fungera om du lägger en långsmal ränna antingen inne längs väggen eller alternativt i delningen mellan dusch och övrigt utrymme vilket också kan vara vettigt.

Finns ju vanliga elektriska kakelskärare som man sågar geringarna med...
Både billigare att köpa och ordentligare att hyra för hemmapularen.
 
Tack Paul-Staffanstorp för upplysningar
och tips om placeringen av rännan .... det ska jag diskutera med vår murmästare när vi ska riva det gamla
Tacksam för all info som man kan aldrig få för lite av även om man inte själv gör jobbet.
Det underlättar att planera när man vet vilka möjligheter finns :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.