Jaha, så har jag + hustru blivit (kanske något förhastat) ägare till ett hus byggt 1914 (1 1/2 plan, 115m2 + 60m2 källare) i stort renoveringsbehov.

Den gamla 70-tals oljepannan skall ut och kom efter en del sökande (bla här på forumet) fram till att en ny pelletspanna verkar vara det bästa alternativet i vårt fall.

Har fått offert på en Thermia Biomatic 20+ , installation, nytt expansionskärl, insatsrör till skorstenen, avinstallation av den gamla pannan (ej tanken), & skruv.

Totalpris = nästan 100.000 varav själva pannan knappt hälften...!

Inga krångligheter i pannrummet eller med utrymme för att få ner den nya pannan.

Tycker offerten verkar dyr jämfört med vad andra här på forumet har angett att de betalat - har jag valt fel panna eller fel installatör?  ;)


 
 
jezper skrev:
Har fått offert på en Thermia Biomatic 20+ , installation, nytt expansionskärl, insatsrör till skorstenen, avinstallation av den gamla pannan (ej tanken), & skruv.

Totalpris = nästan 100.000 varav själva pannan knappt hälften...!
Vi har gjort en exakt likadan installation + monterade ett extra element och tog bort oljetanken. gick på 89000:-

Så din är rätt dyr håller jag med om.

www.pellets.info har du ett bättre forum för pelletsfrågor.
 
Vi har gjort en exakt likadan installation + monterade ett extra element och tog bort oljetanken. gick på 89000:-
Det var ett sådant pris vi hade räknat med som max.
Får jag fråga i vilket område du bor?
 
för 110.000 fick jag allt det du nämde ink platsbyggt Bulk förråd..

Räkna med att 10.000:- är för instats röret i skorstenen (ca pris 1200:-/metern).. Men rästen 90.000:- ???

Minst absolut minst 10.000:- för mycket..

Nu visade det sig att något rör i skorstenen behövde inte jag.. & Bulk förrådet byggde jag själv = kostnad 80.000 (= samma grejjer som du får i din offert utan insatts röret)

Tycker att det verkar som om att priset på denna panna har sjunkit efter att jag o Patric har installerat våra pannor :-/ tycker jag ser fler o fler som har installerat sina pannor för runt 75 tusen. Inte 80 som när jag köpte min..
 
Ok, korrekt pris blev 95000:- inkl. platsbyggt 300L veckoförråd + 1 pall pellets efter lite tjat.
La beställningen i helgen, installationen sker 8-9 november!

Någon som vet vad som händer när oljan tar slut i nuvarande pannan (flyttar inte in förrän efter nyår, men oljan är definitivt slut innan pelletspannan är installerad)...? ???
 
Tycker ändå du fått för högt pris.

platsbyggt 300L veckoförråd + 1 pall pellets är värt max 3000:-



När oljan tar slut blir det kallt, det är vad som händer.

Köp en 25 liters dunk och fyll på tanken med diesel vid behov.


 
Hade kanske kommit ner några tusenlappar till genom att ta in några fler offerter och lite mer tjat.

Nu är det inte så tätt mellan Thermia återförsäljarna i Östergötland och vi ville få innan pannan så snart som möjligt för att hinna justera in och lära sig funktionerna innan vi flyttar in.

Dessutom har vi fått en kanon-offert på övrig invändig renovering, så få väl se det som kompensation för dom kronorna som pannan översteg kalkylen med!

Tack för synpunkter & kommmentarer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.