Nu är det inte mycket kvar på själva däcket :D

veranda-dack-nastan-klart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sista delen på plats! :cool:

veranda-dack-klart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så blev det nu, före räcken, trappor och lite städning. Men tyvärr så är semestern slut efter helgen så nu kommer det nog att gå i lugnare tempo. Men det har varit otroligt skoj och lärorikt, hoppas att era byggen går lika bra.

A och O är nog att ta det lugnt, tänk till lite före och fråga experterna om hjälp (inte nödvändigtvis de som säljer saker till er), och ge er tid att njuta av alla mellanresultat!

Skall se om jag får upp lite bilder med räcken och trappor senare.

veranda-klart-del-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grymt projekt. Och snyggt. Själv är jag helt novis men ska jag göra ett försök här i sommar med ett verandabygge, dock inte lika avancerat med vinklar, annat än trappan som skall gå runt hela altanen.

Jag har tittat på hur du lagt upp det och lärt mig en hel del. Min altan kommer faktiskt bli ännu lite stabilar då jag använder överblivet virke och kommer ha 195 som bärlina och 145 som reglar. Den bygger 36 cm över plinten.

En fråga har jag dock som jag noterat i ditt bygge, och som jag undrar om det är en speciell funktion?

Jag noterar att du under varje regel lagt in en liten kloss. Varför?

Vänligen

Göran Öhman
 
Samma fundering...

/NiJa
 
Hej,

tyvärr är det nog så att klossarna bara beror på min egen amatörighet :D . Efter att jag hade satt upp bärlinorna och skulle börja regla upp, då märkte jag att det inte skulle bli snyggt mot väggpanelen, alltför lågt.

Jag hade helt enkelt antagit eller räknat nåt fel och eftersom bärlinorna var på plats och stolparna var avsågade så var det bara att höja och det där var det bästa sättet jag kunde komma på.

Så det är verkligen ingenting man behöver. :surprised:

Lycka till med era altaner.

Jag ska snart börja lägga upp en tråd om mitt vedlider som jag håller på med nu, satt leca blocken på plats idag :)
 
Ok, den ska forfarande täckas in men trappor och räcke är nu (efter två år :D ) "klar"

DSC_0356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sjukt snyggt räcke!!!! Mycket imponerande.... :cool:
 
Kanonsnyggt!!!
Bra dokumentation av bygget också, säkert några som kan ha nytta av det du visat upp.
Räcket blev liksom pricken över i:et, jättebra.
 
det var skit snyggt! bra jobbat!
 
Hej jag undrar hur man lägger själva ramen till trallet på kortsidorna? Sätter man dubbla reglar längst ut? Det sista trallet ligger ju tvävs det andra.
 
Jättesnygg altan! Det är väldigt kul att se bilder på alla byggen som folk gör. Tycker det är både inspirerande o lärorikt o se o läsa.
 
Viktor,

jag har bara satt ut stöd med samma dimension som reglarna (2*6 tum) och två relativt stora vinklar som stöd på varje stöd. Detta är ju i 90 graders vinkel från reglarna givetvis.
 
Tycker din räckeskonstruktion är skitsnygg, stal designen till min lilla altan framför friggan, hoppas du inte tar illa upp :)
 
  • n620498061_2558576_4223467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peppe76, fin altan. Grymt snyggt (och ovanligt) räcke som jag tror många kommer att kopiera. O vilken härlig utsikt du har!! Jag skulle ta ned några träd för att bättra på den ytterligare, men det kanske inte är din mark? Hur som helst så har du en magnefik utsikt.

pason_67, Vilket härlig trapp du fått till. Det är verkligen läckert att ha en sådan trapp till en rak altan. Snygg kjol på altanen också.

Man får mycke inspiration av alla snygga byggen här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.