Vi håller på att renovera ett hus men elektriker tycker vi skall dra kablarna själva i rören så att han skall koppla in och verifiera senare.

Till helgen hade vi tänkt att börja men vår elektriker är på utlandssemester så honom kan jag inte fråga men såg att det verkade finnas lite elektriker här.

Några frågor som jag skulle behöva ha svar på:

1. Får man dra flera enfas (dvs fas+nolla+jord) i samma 16mm rör?

2. Kan man i så fall dra ut en nolla (blå kabel) och separera den mellan OLIKA faser senare? (jag har sett att ledningarna i proppskåpet går till samma ställe allihopa) Om man får göra detta skall man välja en grövre nollkabel då typ 2,5mm2?? (det är bara 10A som skall dras).

/Martin
 
Flera ENFAS grupper i samma rör är inte tillåtet. Däremot får du nuförtiden dra ut en trefasgrupp och sen sprida den till 3 enfasgrupper om man kan anta att belastningarna inte överbelastar nollan.

I ett hus vid nybygge är det sällan särskilt svårt att dra fram fler rör, så gör du som man bör enligt mig iaf, dra ett rör per grupp. Det är en nödlösning enligt mig att dra fram 3 fasggrupper och sen sprida dom.

 
Erik_D skrev:
Däremot får du nuförtiden dra ut en trefasgrupp och sen sprida den till 3 enfasgrupper om man kan anta att belastningarna inte överbelastar nollan.
Betyder det att jag kan dra ut trefas till garaget och sedan använda en fas till belysning, en annan till uttag och en tredje till värme, utan att sätta upp en ny central i garaget?
 
Just i garage är det inte så dumt att ha belysningen och verktygen på olika faser/säkringar. Bra att det fortfarande lyser fastän du överbelastat med svetsen och vedkapen.
 
Man kan i Teorin alltså dra faserna i 1,5mm2 och nollan i 2.5mm2 Eller drar man fram hela trefasen i 2,5mm2 tills man splittar upp den?

/Martin
 
Håller med. Jag skulle definitivt haft separat central i garaget.
 
När vi projekterade husets el. Valde vi att ha en 3-fas uttag i garaget som går på egen säkring.

Det kan vara en idé  ;)
 
maeron skrev:
Man kan i Teorin alltså dra faserna i 1,5mm2 och nollan i 2.5mm2 Eller drar man fram hela trefasen i 2,5mm2 tills man splittar upp den?
Du drar fram alla ledarna antingen 2.5mm2 eller 1.5mm2 beroende på om du har 10A eller 16A säkringar.

Det är alltså fem ledare du drar fram, tre faser, en nolla och en jord.

Det finurliga med trefas är att med perfekt jämn belastning (t.ex. en 100W glödlampa på varje fas) så får du ingen ström alls i nollan.

Jag har något svagt minne att regeln säger max 7 FK i 16mm rör, det har varit uppe här på forumet förut, men jag minns inte exakt hur det var.

Annars håller jag med om att om du ändå drar rör nu så snåla inte idag.
 
yxis skrev:
Du drar fram alla ledarna antingen 2.5mm2 eller 1.5mm2 beroende på om du har 10A eller 16A säkringar.

Det är alltså fem ledare du drar fram, tre faser, en nolla och en jord.

Det finurliga med trefas är att med perfekt jämn belastning (t.ex. en 100W glödlampa på varje fas) så får du ingen ström alls i nollan.

Jag har något svagt minne att regeln säger max 7 FK i 16mm rör, det har varit uppe här på forumet förut, men jag minns inte exakt hur det var.

Annars håller jag med om att om du ändå drar rör nu så snåla inte idag.
Enligt starkströmsguiden utgåva 2000 så är det tillåtet med max 5 ledare 1,5mm2 i ett vp 16 rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.