Jag har en kulle som jag funderar på att gräva bort en del av för att göra grönsakslandet större. Frågan är dock vad jag gör med väggen vid det urgrävda, behövs det en stödmur där? Det jag hade tänkt var att mura upp en naturstensmur men mer för det estetiska än som ett stöd. Går det eller måste det vara en mur som stöttar upp jorden?
 
Puffar upp, någon som vet??
 
Du måste helt enkelt ge bättre info om nån ska kunna ge dig ett vettigt svar.
 
Beror väl på hur stor kullen är men jag skulle nog tro att man behöver stötta upp "väggen" på något sätt. Jag funderar själv på att gräva bort en bit av en sluttning jämte huset (suterräng) och kommer då att få en lodrät jordvägg på ca. 1-2 meter. Kommer definitivt att sätta en stödmur. Grannen (också suterräng) gjorde samma operation 3 ggr innan det slutade att rasa :D.
 
esox71, det är precis så jag menar. Det jag funderar på är om det krävs en stödmur enligt konstens alla regler typ Benders à 800 kr m2 så som man skulle göra om man tänkte fylla ut marken, eller om etablerad och så att säga packad mark klarar en enklare typ av mur utan att rasa iväg, man ser ju tex väldigt branta vägslänter på vissa ställen med bra mycket högre höjd där det tycks funka utan mur.
 
Konkret svar: Slänter bör aldrig anläggas brantare än 30 grader utan murverk eller annan förstärkning. Ibland bör man säkra flackare slänter än så.

Handfast råd: Varför gräva alls? Jag skulle funderat på alternativet att "terrassera" trädgårdslandet i flera nivåer. Det blir snyggare. Det blir bättre. Det blir billigare.
 
billy_baver vad finns det för andra förstärkningar än murar? Jag kan förstå att principen om 30% gäller vid nyanläggning men vid naturliga kullar/slänter/höjder så låter det konstigt, det finns ju gott om sådana förhöjningar som inte rasar i naturen. Rimligtvis borde man kunna gräva ur en del av en etablerad markhöjning utan att det rasar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.