GSM-Peter skrev:
Hej

Har du något modell nummer på virutex kexmaskin?
Jag fann den inte på Goggel.

Även de andra refererade vore intressanta att kolla på.

Mvh

Peter
Pröv på google istället för goggel :)

Virutex´s hemsida kommer direkt om du söker på google.....
 
Jag har inte stor erfarenhet med Dominon men visst verkar den bra och genomtänkt. Lamello har jag använt sedan 1986 och den har varit utmärkt till allt det jag använt den till. Köksskåp och bokhyllor (tänk Billy) är Lamellon perfekt till och alla andra skivor som ska fogas samman, t.ex. köksbänkar. Dominon är bra om man ska sammanfoga en benställning eller sarg till bord, stolar etc. av fyrkanstsvirke t.ex. i dimension 30x30 mm. Detta klarar inte Lamellon då snittet blir från ca 50 mm brett.
Första Lamellon kom 1968 och Dominon kom 2003-4? så det tog Festool typ 35 år att komma med något bättre. Men så är det med Festool, inte först men bäst när de kommer med sin version av någon maskin, Kapexen t.ex.
 
Det finns ju numera också kex till dominon som är gjorda för utomhusbruk av något tropiskt träslag som inte ska ruttna.

För de flesta limningar har man Lamellon för styrning och inte styrka. Dominon verkar inte ha slagit ut Lamellon på möbelsnickeriutbildningarna. Jag har sett styrkeproven som Daniel refererar till i Fine Woodworking och dominokexen är starkare än lamellokexen men långt efter limmade halv i halv och tappfogar osv.

Nu har jag varken eller i egen ägo och skulle givetvis satsa på en Domino om jag skulle köpa en, även om priset är högt, eftersom den är bredare i användningsområdet.
 
Jag röstar på dominon eftersom den är så användarvänlig, ska mycket till innan man gör fel. Min lamello fräs kommer jag inte ens ihåg senast jag använde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.