Ska bygga friggebod vid sommarstugan. Jag tänker dra in el i den och en till redan befintlig friggebod. Båda friggebodarna står nära elstolpen där huvudsäkringarna sitter. Huvudbyggnaden står längre bort.

Kan jag dra en ny markkabel parallellt med den gamla från elstolpen med huvudsäkringarna till den närmaste friggeboden och sätta en parallell huvudcentral där? Eller måste jag hämta elen från huvudcentralen i huvudbyggnaden?
 
Sitter din elmätare vid stolpen eller vid centralen i huvudbyggnaden? Givetvis måste dina undercentraler sitta kopplade efter mätaren så detta är det första som styr i ditt fall...
 
Bjurran skrev:
Sitter din elmätare vid stolpen eller vid centralen i huvudbyggnaden?
På stolpen.

Fler frågor: Är det en bra idé att komplettera huvudsäkringarna av porslin med automatsäkringar direkt efteråt i skåpet på stolpen? Jag brände en huvudsäkring en gång när jag kom dit på vintern och drog på värmen och satte igång en kokplatta för att brygga öl. Fördelningen mellan faserna är dålig men det är en annan fråga som jag också ska lösa. Dessutom skulle det kanske vara bra med två trepoliga automatsäkringar, en till varje kabel.
 
Redigerat:
Vad har du för huvudsäkringar? Är de för små kan det vara svårt att få selektivitet, visserligen kan det ändå vara bra att dela upp huvudledningarna på varsin grupp.
 
snaggletooth skrev:
Vad har du för huvudsäkringar? Är de för små kan det vara svårt att få selektivitet, visserligen kan det ändå vara bra att dela upp huvudledningarna på varsin grupp.
3 x 16 A
 
Huvudsäkringarna kommer med största sannolikhet att lösa ut först vid en kortslutning, men vid överbelastning löser nog dvärgbrytarna först om inte båda huvudledningarna är hårt belastade.
 
En trepolig bryter ju alla tre faserna. Men det känns faktiskt bättre än att bara en fas går.
 
Det beror på vad för kabel du tänkt dig till friggisarna. 6mm2 lägger du paralellt med huvudsäkringarna. Ska du mata friggisarna med 2,5mm2 eller mindre avsäkrar du dem separat. Allt beror på vad du behöver i bodarna...
 
Den kabeln som går där nu är 2,5 mm2. Men det räcker väl om huvudsäkringarna är på 16A?

Jag kan väl inte lägga en kabel parallellt med huvudsäkringarna? All el måste väl passera huvudsäkringarna?
 
Är det fyr eller femledarsystem? Det är ju avgörande för hur kabeln skall vara.

/Kent
 
Fyra ledare.

Jag har tänkt göra likadant till friggeboden och sätta en JFB där och dela upp i fem ledare. Jag har en bit EKKJ 2,5 mm2 med fem ledare (4+1) över som räcker till detta. Men det är väl ingen mening att gå över till fem ledare före JFB?
 
Redigerat:
Jodå det är ingen nackdel och du slinker undan kravet på 10mm2 PEN. JFB fungerar i 4 och 5 ledarsystem utan problem

Hur ser det ut geografiskt ligger boden utefter bef. kabel så skulle jag lägga en 5x6 till boden och där koppla på bef EKKJ för att så småningom sanera bort den.

Protte
 
prototypen skrev:
Hur ser det ut geografiskt ligger boden utefter bef. kabel så skulle jag lägga en 5x6 till boden och där koppla på bef EKKJ för att så småningom sanera bort den.

Protte
Friggeboden kommer att stå ett par meter från elstolpen. Huvudbyggnaden står 10-15 meter längre bort.
 
Gör som prototypen skriver, eftersom det är så korta sträckor och du ändå ska ha en central i boden blir det ju ett bra första steg i "saneringen".
Det blir meningslöst med dvärgbrytaravsäkring både i mätarskåpet och boden, håll dig till en utgående ledning och parallella sen eventuella centraler.
 
tio_Pepe skrev:
Den kabeln som går där nu är 2,5 mm2. Men det räcker väl om huvudsäkringarna är på 16A?

Jag kan väl inte lägga en kabel parallellt med huvudsäkringarna? All el måste väl passera huvudsäkringarna?
Givetvis läggs den på utg plint i mätarskåpet. Kanske var lite otydligt skrivet av mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.