Har givit mig på en gammal trätrappa vi har i huset, där någon på glada 60-talet limmade fast en platsmatta över alla trappsteg. Efter mycket pillrande har jag fått bort själva mattan men hur i hela friden får jag bort limmet? Det luktar som kontaktlim och är segt som gummi. Går det att lösa upp limmet med något och sedan skrapa?
 
HEJ!

Jag har själv gett mig på våran trappa här hemma.
Vi tog färgbortagningsmedel och löste upp limmet med och sen går det att skrapa bort med en spackelspade.
Blir ganska svårjobbat eftersom det blir som det blir väldigt kletigt.

Jag tröttnade och satte på en roterande stålborste på borrmaskinen å ladda på i trappan med den.
Går mycket fortare!
Problemet är ju att det lämnar lite "spår" i trät som man får slipa bort med sandpapper sen, men oftast så får man ju slipa lite ändå.
Blev jättefint eferåt iallafall!
 
Jag köpte en bättre, större och starkare slipmaskin och 40-papper, sen var det bara att slipa bort det, gick lättare än jag trodde. Försökte med spackelspade och olika kemikalier först med det blev bara en kladdig massa som var omöjlig att komma överens med.
 
  • Gilla
SamuelAlm och 1 till
  • Laddar…
...och jag tog bort limmet från vår trätrappa med vanlig färgskrapa UTAN att lösa upp det med något i förväg. Tyckte att det gick ganska lätt.
Jag tror att det är svårt för oss andra att säga vad som skulle funka bäst i ditt fall - det beror på hur segt och hur klibbigt just ditt lim är och det är ju svårt att förmedla i ord! Om jag var du skulle jag pröva mig fram med olika metoder på en mindre bit.
 
Jag hyrde en sådan här för att ta bort lim och för att få trärent efter att jag dragit bort nålfiltmattan i vår trappa:
http://www.metabo.se/metabo/handgef...raesar/lackfraeslf724s710watt_6_00724_70.html

Ganska farlig (inga direkt skydd för skären på undersidan) och tuff maskin att köra, spånen yr och det dammar rejält om man inte har dammsugare påkopplad, men man vande sig snabbt. Egentligen inte avsedd för lim, men den fräste ju bort allt väldigt effektivt. Fick byta skär ett par gånger pga limmet, men det var en väldigt liten extrakostnad för dem. Se till att du får med några extra skär om du hyr en sådan.
 
Jag har läst någonstans, här inne?, om någon som la (lin)såpa över klistret, täckte med plast och lät stå ett tag. Sedan var det lätt att skrapa bort eländet.

Vi kommer med att behöva ta tag i en trätrappa klädd med heltäckningsmatta. Fast just nu skyller jag på de små barnen som just lär sig att gå i trappan. Hur har ni andra behandlat trappan efter klistret är borttaget? Lack, färg eller såpa?

Hör av dig med hur det går, bra att veta.
 
Det finns en produkt som heter "Strip" avsett just för detta ändamål - att ta bort limrester.
Fungerar jättebra, finns på de flesta färgbutiker och är på ca 250 ml.
 
Jag gick över med varmluftpistolen och värmde på, då reste sig limmet lite och blev stelt. använde sedan färgskrapa och det var enkelt att skrapa bort limmet.
 
Har en kollega på jobbet som slitit sig fördärvad för att få bort limmet tills han hittade lösninge. Vatten!

Blötlägg, drick en kopp kaffe, skrapa/torka bort!

Kan inte lova att det funkar, men väl värt att pröva det enklaste innan man går på kemikalierna...

/Martin
 
  • Gilla
SamuelAlm och 1 till
  • Laddar…
knyttet skrev:
Har givit mig på en gammal trätrappa vi har i huset, där någon på glada 60-talet limmade fast en platsmatta över alla trappsteg. Efter mycket pillrande har jag fått bort själva mattan men hur i hela friden får jag bort limmet? Det luktar som kontaktlim och är segt som gummi. Går det att lösa upp limmet med något och sedan skrapa?
Jag hade oxå samma problem, jag tog bort det med grovrengörningsmedel och kallavfyrning. Men den kmr o lukta i hela huset i 2 dagar. Måste öppna alla dörrar o fönster.
 
  • Gilla
Suttaer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.