Vi har en gemensam brunn (10 fastigheter) som "läcker" när det är extrema mängder nederbörd. det har hänt tre gånger det senaste året.
Vattnet blir då brunt, och förra gången detta hände var det många som blev magsjuka. Inte så trevligt!
Är det någon som har förslag på hur man kan åtgärda detta? Eller är det bara att borra ny brunn?
Jag vet att det finns olika metoder för att täta läckande rör, men vilken är "bäst"? Kan man undersöka vad som är fel innan man utför dyra åtgärder som kanske inte fixar problemet...
Teknisk fakta:
Brunnen borrades 1978 den är ca 100 m djup djup.

Tacksam för hjälp!
 
Seriösa företag som borrar brunnar brukar kunna täta delar av borran med en typ av lining. Jag har använt avantiborrare med god erfarenhet.

http://www.avantisystem.se/
 
Det går att gjuta med betong om det läcket i skarven mellan berg och foderrör. Annars finns det manchetter som pumpas upp och tätar mellan pumpslang och berg
 
Är det svårt att gjuta det tätt ?
 
Hade samma problem när vi köpt fritidshuset. Vattnet var missfärgat efter en väldigt lång regnperiod. Hittade borrhålet som är placerar i botten på några betongringar diameter 100 eller om der var 120 cm (rättare sagt hade man ju grävt ned ringarna där borrhålet gjorts...).

Jag bedömde att det var ytvatten som rann ned i brunnen (först ned i betongringarna och sedan vidare ned i hålet trots att foderröret dragits upp några dm). Jag gjorde enligt följande:
1) Grävde upp ett litet "dike" runt den översta betongringen.
2) Grävde vidare från den lägsta punkten så att "diket" mynnade på sluttande yta några meter bort...
3) Fyllde "diket med" singel.
4) Täckte "diket" med plast så att jord/grus som lades på toppen inte skulle krypa ned i singlet.
5) Blandade till finbetong och lade detta på toppen av översta cementringen - sedan på med betonglocket och justerade till med mer finbetong så att det skulle bli så tätt som möjligt.
6) Återfyllnad av jord/grus och grästorvor över brunnslocket.

Detta var 5½ år sedan och vi har inte haft något sådant problem igen! Lycka till!

/Micc
 
Ta ett ordentligt vattenprov på vattnet innan du påbörjar någon åtgärd, du skriver att ni blev magsjuka!! Om brunnen är otät så läcker den troligen det hela tiden. Ta en fullständig analys på antingen Eurofins el. Alcontrol.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.