Kör lite halvt off-topic här. Köpte den tryckluftsdrivna fogsprutan på HN idag. Såg ju direkt potentialen i den när jag plockade den ur kartongen. Sprutan blir ju väldigt mycket kortare när man inte har en pinne som sticker ut baktill. Är den något bra då? Nej, inget vidare.

Det som stör mig är att den inte håller kvar ett grundtryck i patronen när man släpper avtryckaren. Det gör att man måste starta om och bygga upp det trycket varje gång man trycker in avtryckaren. Vad som är än värre är att man i princip har noll reglering på trycken med avtryckaren, det är antingen av eller på. Med andra ord ställer man trycket med regulatorn till tilluften. Det gör att man inte kan finlira med avtryckaren för att mata mer eller mindre guck beroende på hur man för sprutan.

Är alla tryckluftsdrivna sprutor så här eller bara det billiga kinamöget? Jag vill ha en tryckluftsdriven spruta som beter sig prexis som en manuell, dvs att tryck på avtryckaren direkt börjar mata guck och man med avtryckaren kan reglera mängden (trycket på patronen).
 
Ryobi har oxå en:
http\\www.Ryobi.se


Kan varmt rekomendera deras spruta!!! :D

Har kört allt från snickarfog till nåtningsmassa, allt detta utan problem, jag har nog tryckt ca 20 patroner geonm denna spruta och den har inte klagat en enda gång. ;)
 
Har själv milwaukeen och har tömt ca 50 tuber av olika material fungerar ypperligt har aldrig blivit utan ström heller så den utlovade kapaciteten på ca 185 tuber per laddning? har troligtvis verklighetsförankring. Den är lite tung men det uppvägs av precisionen i regleringen så man kan foga snabbt och snyggt. Stark är den också har lyckats att spränga en tub med sättlim som var lite till åren =trög men sprutan bara tuggade på utan att knota tills tuben sprack. Nu när dollarkursen börjar närma sig vettiga nivåer igen så borde den vara hemma för ca 2000-2300 sek.
http://www.tools-plus.com/milwaukee-6562-21.html
 
phl skrev:
Kör lite halvt off-topic här. Köpte den tryckluftsdrivna fogsprutan på HN idag. Såg ju direkt potentialen i den när jag plockade den ur kartongen. Sprutan blir ju väldigt mycket kortare när man inte har en pinne som sticker ut baktill. Är den något bra då? Nej, inget vidare.

Det som stör mig är att den inte håller kvar ett grundtryck i patronen när man släpper avtryckaren. Det gör att man måste starta om och bygga upp det trycket varje gång man trycker in avtryckaren. Vad som är än värre är att man i princip har noll reglering på trycken med avtryckaren, det är antingen av eller på. Med andra ord ställer man trycket med regulatorn till tilluften. Det gör att man inte kan finlira med avtryckaren för att mata mer eller mindre guck beroende på hur man för sprutan.

Är alla tryckluftsdrivna sprutor så här eller bara det billiga kinamöget? Jag vill ha en tryckluftsdriven spruta som beter sig prexis som en manuell, dvs att tryck på avtryckaren direkt börjar mata guck och man med avtryckaren kan reglera mängden (trycket på patronen).
Du har no bare drevet med veledighet ovenfor kineserne i dag :D

Samme med kines muttertrekkerne, du kan holde dem igjem med lett kraft.

Men som jeg skrev høyere opp, bruker man det samme som de batteridrevne til en på trykkluft så får man noe bedre (les brukbart).
 
Tack för alla tips!

Jag får väl säga att det blir med viss skepsis jag kommer att prova min B&D dock har jag ingen kompressor och ...

vad jag skall ha den till är att lägga latexfog mellan fönster och foder för att dälja vissa glipor innan ssita målningen.

Ska se till att fogmassan är rumstempererad borde vara mer lättflytande då..

by the way är det någon som kan rekommendera något annat än latexfog när man skall dölja lite missar i tillsågningen av fordret?

känns inte helt OK med spackel med tanke på att fodret är i furu och kan ju röra sig..
 
Cricce skrev:
Ryobi har oxå en:
Ryobi
Håller Ryobi:n vad specen lovar så pressar den ju nästan lika hårt som Milwakee & Dewalt, till en mycket lägre peng.
 
Logiman skrev:
Du har no bare drevet med veledighet ovenfor kineserne i dag :D
Jo, så brukar det ju vara med dessa skitmaskiner. Jag gav ju det iaf en chans, sprutan åker tillbaka till HN. Får väl jaga rätt på en finare variant. Hade varit kul om någon som äger en dyrare tryckluftsdriven spruta kan bekräfta om den beter sig som jag önskade i mitt tidigare inlägg.
 
Logiman skrev:
Det her er en fugeistol for trykkluft som har kvalitet.


[länk]
nää, den är väl bara för fogskum
 
Ryobiin verkar kanon vet någon var man kan köpa den i Sverige?

avseende Logiman visst funkar inte denna för latexfogar?
 
serdt skrev:
Håller Ryobi:n vad specen lovar så pressar den ju nästan lika hårt som Milwakee & Dewalt, till en mycket lägre peng.
Har sovit nu och insåg att priset var utan laddare och batteri. :D Och med dessa halkade den ju upp rätt kraftig, så då kanske det är värt att lägga dom extra pengarna på någon av dewalt varianterna.

Var hittar man bra kompressordrivna?
 
Nimajneb skrev:
nää, den är väl bara för fogskum
Du har helt rett, ble litt vel raskt betatt at den ble så "kompakt"....... :surprised:
 
Då jag idag var på Jula i Häggvik, sprang jag på en hylla med Skils fogpistol som man sålde ut för 299:- sek! Samma spruta säljer man ut på Julas internet-shop för 449:- efter att ha kostat 949:-.

Den är nog inte så bra!
 
Någon som provat den här från Jula? (Fogspruta för tryckluft artikel; 017066)
Dessutom tar nu Jula mer (499:) för Meecs batteridrivna fogspruta (060100) än både B&D och Skils.
 
  • Gilla
Novalea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.