Sökarn skrev:
Sök på Hardell

Lennart Hardell är en väldigt ifrågasatt person och knappast någon som seriösa forskare
vill ha att göra med...
 
Sökarn
I detta fall var han bara budbärare.
 
Sökarn skrev:
I detta fall var han bara budbärare.
Då borde du väl posta länk(ar) till orginalkällan istället...?
 
Sökarn
Jag gjorde inget sök nu utan är bara budbärare, den som inte kan söka själv får fråga igen. Vi har egna småbarn och ville köpa ett drömhus till salu nu, som har allt vi vill ha men avstår pga radon/gamma i nästan alla väggar i hela huset.
Vi har markradon som kan sugas ut lätt ur krypgrunden hoppas vi och vill inte ha mer. Jag har en egen gammamätare och har läst på.
Förra drömhuset hade det överallt i källaren, senaste i 2 våningar, ganska unikt, de med pengar byggde dyrt och fick radon. I Djursholm finns det massvis.
 
Redigerat:
Nu är sökarn bannad (anledning ?) - men mer fakta och mindre skrämselpropaganda kanske skulle gynna de som söker information om ämnet !??

Jag håller med Humulus annars: Det viktiga är att ni får ro i huset som ni har köpt - jag tror inte du behöver oroa dig, och mätningarna visar ju också på ganska låga gammadoser dessutom !

När det gäller mobiltelefoner, eller master (som har ännu lägre energinivåer iom att dom är långt borta) så är det som sagt icke-joniserande strålning som vi talar om.
Ingen vetenskap är bombsäker, men de flesta verkar ense om att elektromagnetisk "strålning" - eller egentligen elektromagnetiska fält, iaf på kort sikt är skadlig genom att cellerna kan dö - då framförallt ögon och reproduktionsorgan som tar skada. För att detta skall hända så krävs enormt höga nivåer dock - tex genom att stå en meter framför en stark radaranläggning och liknande.

Långtidseffekterna verkar vara mkt svåra att få fram - mao så drunkar dom troligen i "bakgrundsbruset" - dvs det finns alldeles för många riskfaktorer som kost, rökning, föroreningar osv osv som påverkar mer.
Jag tillämpar den "sunda principen". Visst mått av försiktigthet utan att oroa mig. Dvs. talar jag längre i telefon så använder jag headset, jag undviker att ha mobilen direkt på nattduksbordet varje natt men vidtar inte andra åtgärder överlag - jag har dessutom både DECT-telefon och WLAN i hemmet...

/K
 
Tack Klas! Det var ett vettigt inlägg...
 
inez skrev:
Sökarn: Kanske du kan hänvisa till det du läst?
Som ni kanske ser så är användaren "sökaren" avstängd. Det beror på saker han skrivit i andra trådar, plus att han visat sig vara identisk med en person som stängts av ett antal gånger tidigare. En person som antar olika identiteter och fyller trådar med en blandning av nonsens och halvintressanta saker. Ett s.k Troll.

Därmed inte sagt att det är något fel på det han hänvisar till i den här tråden. Men jag tvivlar mycket starkt på att han skulle ha varit inblndandad i författandet av de verk han antyder att han deltagit i.
 
E
Hej jag hittade in här via sök i Google och har gjort det som "trollet" "budbäraren" som inte är författaren, inte hade tid eller slarvade med. Men jag kommer inte ändå i mål.
http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article68522.ab?service=print

http://www.google.se/search?q=Åkerb...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Åkerblom var en gammal man och politiker som arbetade på SSI/SSM, en myndighet som alla inte litat på då de verkar politiskt styrda.
http://www.kuriren.nu/familj/default.aspx?articleid=5712319

Det kan vara samma med Boverket där ex. fd kommunikations-ministern och tidigare postkassörskan Inez Uusman var/är Generaldirektör.
Som jag svarade i en annan tråd skriver Boverket att 1,2 i strålning inte är farligt men de har satt en gräns på 0,3 för nybyggnad. Motsvarande 120/30 mikroröntgen. Det luktar politik.

Mer att läsa:
Gammastrålning är farligast, och kan bara stoppas av ett tjockt lager bly. Detta kallas joniserande strålning, då de innehåller partiklar (gammastrålning innehåller fotoner, och betastrålning innehåller elektroner). Joniserande strålningar är farliga, då de kan ta elektroner från atomerna (göra dem till joner). Detta leder till att strukturen ändras, vilket brukar kallas "mutation". Detta är väldigt farligt. Det kan ta kol på cellerna, men detta utnyttjas till att stoppa spridandet av cancer, genom att man förstör cancercellerna (andra celler förstörs också, men man försöker skydda mycket med hjälp av bly).

Jag kan nämna fler exempel.

Alfasönderfall

Det är när en alfapartikel skjuts ut ur kärnan (heliumkärna - masstal fyra och atomnummer 2). Den sänder då ut alfastrålning som består av alfapartiklar såklart. Detta kan stoppas av hudens vävnader, därför är den inte så farlig att komma i kontakt med. Trots det, så är den ändå väldigt farlig om man får in den i kroppen. Det kan man få genom att äta den, dricka den, andas in den etc. Det finns någonting som kallas radium, och detta brukar finnas i betong (som finns i hus). Radium omvandlas till radon via alfasönderfall, och radon omvandlas sedan till "radondöttrar". Dessa fastnar lätt på damkorn, vilket man sedan brukar andas in. Detta leder således till att dam kan vara farligt.
Damer kan vara farliga men vi får förutsätta att h-n menar damm:rolleyes:

http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?pid=114957

Ett intressant diagram:

http://www.radostar.se/radostar_radon.htm
 
Skivorna är gjorda för att skärma röntgenstrålning, inte gammastrålning som nedfallet i blåbetong generar. Skulle dock vars intressant att veta om, och i så fall vilken, effekt de har på gammastrålning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gammastrålning
 
Blytapet
 
M myrstack skrev:
Skivorna är gjorda för att skärma röntgenstrålning, inte gammastrålning som nedfallet i blåbetong generar. Skulle dock vars intressant att veta om, och i så fall vilken, effekt de har på gammastrålning.

[länk]
Jag är ingen vetenskapsman =) men vad jag kan finna på google så ser det ut som att materialet bariumsulfat (som safeboard är tillverkad i) även ska fungera för gammastrålning.
http://jrpr.org/journal/view.php?number=978

En annan sak jag funderade på var om den typen av strålning "typ" studsar vilket skulle göra det svårare att "avskärma" dock så verkar det som att det omvandlas till energi/värme, iaf när det strålar mot bly (se här https://www.quora.com/What-happens-to-gamma-rays-when-they-are-absorbed-by-lead-Wheres-the-energy-converted-Does-lead-become-ionized). Men borde väl kanske hända samma sak mot bariumsulfat.

Dock känns detta som en lite för enkel lösning på problemet, och jag har heller inte djupdykt i studierna. Men det vore intressant att höra med någon som är mer kunnig på området och göra ett test.
 
Humulus Humulus skrev:
Nja, jag har inte ändrat åsikt...men, det är ju mer ett känslomässigt ställningstagande och om man försöker se strikt
vetenskapligt på det så är det ju som sagt en väldigt marginell riskökning.
Där kommer man åter till pudelns kärna: När det inte finns några exakta svar så blir det mer av personligt tyckande
och mer känslomässigt baserade åsikter, tyvärr. Detsamma gäller nog din konsult också, ju tvärsäkrare svar,
desto mindre kan man nog lita på dom...
Men det man inte ska göra är att förlora perspektivet - det finns så många andra risker som vi inte lägger så stor
oro vid och som kanske skulle förtjäna mer eftertanke.

Anmärkningar i kanten: Förr i tiden så hade många självlysade klockor, både arbandsur och väckarur (som stog på sängbordet bredvid huvudkudden). Dessa klockor avger 10-100ggr mer joniserande strålning än vad även den mest
strålande blåbetongvägg kan avge...och man har inte påvisat att folk blev sjuka ens av det. (möjligt är det ju, men
som sagt inget som märks i statistiken)
Däremot så gick det illa för många av dom tjejer som jobbade med att handmåla klockorna med radioaktiv färg - men det är en annan historia)
Har de ens undersökt hur folk reagerade på klockorna? Min farmor hade en på nattduksbordet och hon drabbades av hjärntumör.
 
Enligt studien i http://jrpr.org/journal/view.php?number=978 så har skivan ingen användbar funktion för strålningen från sönderfallet av Uran-238. Det krävs en tjocklek av 5 cm för att halvera strålningen med energin 4,27 MeV.

Diagram över halvvärdestjocklek (HVL) i cm för olika material vid olika energinivåer, markerat för Uran-238 och sjukhusröntgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I energiintervallet 25-100 keV som används för röntgenundersökningar inom sjukvården verkar en 12,5 mm skiva ha dämpningen 30-10 ggr.
Det gör att det är feldeklarerat i databladet för Safeboard där man anger 100% dämpning.

Tabell med jämförelse av uppmätta linjära dämpningskoefficienter för olika kemiska föreningar, inklusive BaSO4.
 
P Pucco skrev:
Enligt studien i [länk] så har skivan ingen användbar funktion för strålningen från sönderfallet av Uran-238. Det krävs en tjocklek av 5 cm för att halvera strålningen med energin 4,27 MeV.

[bild]

I energiintervallet 25-100 keV som används för röntgenundersökningar inom sjukvården verkar en 12,5 mm skiva ha dämpningen 30-10 ggr.
Det gör att det är feldeklarerat i databladet för Safeboard där man anger 100% dämpning.

[bild]
Bra info!

Utifrån dina beräkningar tolkar jag detta rätt då:
0.6 uSv/h från exempelvis en vägg
Skulle man montera safeboard i 4 lager så skulle du teoretiskt kunna halvera strålningen till 0.3 uSv/h

Enligt Strålskydd RSE AB så ger en safeboard samma avskärming som 0,5mm bly. Kan det stämma? I så fall skulle då en blyplåt på 2mm ge samma avskärming som 5cm safeboard.

Skivorna kostar ca:
Safeboard 330:- /m2
2mm bly+gips 1000:- /m2

Det blir juh såklart en dyr investering att skärma av ett helt hus, men ändå billigare än att riva och bygga nytt.

Exempelkalkyl källare på 100m2 med 210cm i takhöjd där man vill få ner strålning till 0.3uSv/h där det nu är 0.6uSv/h i samtliga yttermurar/väggar:

40 meter vägg x 2.10cm höjd = 84m2.

Kostnad för 2mm bly plus gips:
84 000:- (84x1000)

Kostnad för 4 lager safeboard:
110 880:- (84x(4x330))


Sen kan man juh fundera på andra hälsoeffekter som ev. safeboard har. Tillverkaren anger att det är ofarligt, men jag vet inte.. Känns som ett tidigt stadie att vara helt 100% säker på det, då skivan/metoden är relativt ny. Men när det gäller bly i fast form i väggen så borde det väl vara ofarligt?

En annan aspekt att fundera på är väl att att bly inte andas vilket jag skulle tro att safeboard gör. Då kan du inte i vissa konstruktioner använda bly om du inte ventilerar väggen bakom blyplåten mot yttervägg. Eller är jag ute och cyklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.