Vill ha en lång syrenhäck och har inte ork att vänta flera år så då tänkte vi köpa dem halvmeter-meterhöga i krukor. Men hur ska vi förbereda i trädgården? Hur stort mellanrum bör vi ha? Det blir antagligen vit bondsyren.
 
Du tjänar antagligen en säsong på att köpa dem krukodlade, men det är inget fel på växtkraften hos syren - så jag skulle nog ha funderat en gång till på om det är värt att gå upp från ~10-15kr plantan (längden brukar vara 30-50cm) till vad det nu kostar med krukodlat.

Syren skjuter rejält med rotskott, kan vara värt att tänka på. Sätter du 3 per m så får du den tät och fin redan från början. Ska du ha friväxande häck så gör det ingenting att sätta glesare med 0,5m avstånd - men då tar det längre tid innan häcken vuxit ihop.
 
95:- kostar de krukodlade så det är ju en klar skillnad. Trodde inte avståndet skulle vara så litet som en halvmeter, läste nånstans om flera meter. Men vi vill ju ha en tät häck så åtminstone halvmetern då.
 
Planterade i höstas egna skott från befintlig häck för att ett staket börjar bli klent. De kommer hur fint som hellst i år, jag planterade med ca 0,5 -0,75 mellanrum. brukar sprida sig någe enormt..
 
erikwass skrev:
Planterade i höstas egna skott från befintlig häck för att ett staket börjar bli klent. De kommer hur fint som hellst i år, jag planterade med ca 0,5 -0,75 mellanrum. brukar sprida sig någe enormt..
Intressant, hur stora är de nu?
 
ThomasLindgren skrev:
Vill ha en lång syrenhäck ... Hur stort mellanrum bör vi ha? Det blir antagligen vit bondsyren.
Om du vill att syrenerna växer vackra och yviga också nere, behöver de ett rätt långt mellanrum. 1,5 m är kanske lämpligt. Du kan plantera dom tätätre men då blir de glesa. Och det här gäller inte Syringa josikaea utan vulgaris.
 
Davidsson skrev:
Om du vill att syrenerna växer vackra och yviga också nere, behöver de ett rätt långt mellanrum. 1,5 m är kanske lämpligt. Du kan plantera dom tätätre men då blir de glesa. Och det här gäller inte Syringa josikaea utan vulgaris.
Det verkar finnas lite alternativa sätt att sköta en syrenhäck på. Alla de som har syrenhäckar i min bekantskapskrets har en tät matta av nya skott som kommer underifrån - så tät och fin nertill är den alltid, men inte från en och samma stam.

Det vore intressant att få bilder på hur tät och fin en syrenhäck blir som är satt med 1,5m mellan plantorna.
 
Lånar tråden....

Kan man plantera Syrenhäck när som helst under året, eller är det våren som gäller?
 
Krukodlat kan du plantera när som helst om du bara kan se till att den får ordentligt med vatten om du planterar den under högsommaren. Barrotat planteras vår/höst och sticklingar bör du ta under sensommaren för vidare rotning.

/Kalle
 
Det här borde jag kunna svara på själv efter X timmar googling men jag tar en genväg och ser om nån kan hjälpa mig här...

Hur gör jag för att plantera egna skott från befintliga häckar?
 
Vad har du för jord? Det som gäller är att gräva ett dike, eventuellt förbättra jorden med mull. Sedan gräva ner skotten och sedan vattna ordentligt hela nästa sommar. Oktober är en bra årstid för detta.

Syrener är väldigt långsama i starten, så de första 5 åren händer det inte så väldigt mycket men sedan sätter dom fart både på höjden och med rotskott. Dom klarar sig alltid vad man än gör, men man kan påskynda tillväxten genom att de första åren dels hålla ogräsfritt runt plantorna dels vattna mycket på sommaren.

Jag planterade en häck av skott för 10 år sedan. Satte skotten med 1/2 meter mellanrum, men man kan naturligtvis sätta både tätare och glesare om man vill. Nu är den yvig och fin, ca 2 meter hög och utrymmet mellan plantorna syns inte längre.
 
Är nybörjare på det här så har faktiskt ingen aning vad det är för jord... Hur tar jag reda på det? Trädgården ligger i Stockholm och syrenerna ska planteras längs en gräsmattekant.

Vill plantera en häck som insynsskydd mot gatan (i dagsläget finns bara ett ca 60cm högt gammalt staket) och har redan syrener längs 2 sidor av trädgården så det känns lämpligt att köra vidare på samma koncept.

Tar jag bara bokstavligt talat i princip och skär av en gren med skott och gräver ner i jorden?? Måste den inte ha rötter el likn för att klara sig?

Klarar de vintern om man planterar på hösten?

// H

(nu ännu mer övertygad om att jag skulle googlat först och ställt dumma frågor sen... )
 
AXS
Har du redan 2 rader av häck borde det finnas skott att ta från dem. Du letar alltså nere på marken runt häckarna och ser om det finns små plantor. Dessa plockar du upp och försöker få med så mycket rötter som möjligt.

Sedan planterar du dessa där du vill ha den nya häcken. Beroende på hur jorden är får du komplettera med annan jord eller bara sätta ner. Sen massa vatten.

Är jorden svart och känns som jord ska är det bra, är den grusig, sandig eller ledig får du fixa. En bild på en liten uppgrävd gropp kan ge svaret.

Hoppas inlägget var till hjälp!
 
Jag lånar tråden lite.

Hur petiga är syrener med jord? Jag har en bit av tomten som jag skulle vilja avgränsa från en väg och jag har en rejäl syrenhäck som kan få donera lite skott till en ny häck. Men vi använder inte den delen av tomten speciellt mycket och jag är inte beredd att lägga ner någon större möda så jag tänkte i så fall bara gräva små gropar för plantorna, det är uteslutet att gräva ur ett dike och fylla med bättre jord o.s.v.
(Jorden får väl närmast betraktas som någon slags lerjord. Med tanke på all sly som poppar upp så måste den innehålla en del näring i alla fall...)

Vilken årstid är lämplig?
 
Kan tilläggas att om jorden är någotsånär jordig, inte stenar eller pinnmo, så behöver du inte gräva speciellt djupt. Ett spadtag räcker och ca 1/2 meter brett. Är marken riktigt hård och steril så kan du behöva gräva djupare. Oavsett om jorden är sandig eller lerig så är det alltid bra att blanda i kompost eller någon billig plantjord som kan öka mullhalten. Kommunens avfallsanläggning brukar sälja kompostjord.

Du fick förklaringen här ovanför om hur du hittar skott. Du ska alltså gräva upp små plantor med rötter. Undvik att ta dom allra minsta. Jag började min häck med plantor som var 10 cm höga och det tog evig tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.