Helt novis och villrådig är jag. Vi ska renovera badrummet i vårt 40-talshus och tänkte kasta ut badkaret och i stället ha dusch.
Problemet är att en vägg är yttervägg där duschutrymmet ska vara och där sitter ett fönster i mitten av väggen.

Vad tror ni - är det tillrådligt att ha en vägg med öppningsbart fönster i duschen? Ska fönstret bommas igen eller flyttas (låter dyrt!)? Det är den enda möjliga placeringen av duschen och trevligt är det med dagsljus. Det är ett litet utrymme så fönstret kommer att blötas ner vid varje duschning.

En möjlighet som jag tänker på är att byta ut fönstret mot glasbetong.
Tips och råd vill jag ha.
 
Redigerat:
T
Antingen slänger du ut det gamla fönstret och sätter in ett mindre i motsatt hörna till duschen.

Eller så köper du en speciallösning utav duschdörrar från INR men den lösningen kostar 9000 kr : )
 
En träbåge och karm i duschen kommer garanterat att ruttna sönder, men du kanske kan byta ut fönstret mot ett av PVC eller aluminium.
 
Vi har haft ett 60x60 fönster i duschen (70 cm från hörnet och duschen) i 27 år utan särskilt skydd. När vi renoverade och gjorde i ordning badrummet var fodret lite skadat i nedre hörnet. Lätt att byta. Fönstret självt var helt i nyskick, till vår stora förvåning. Vi lät det sitta kvar och vår nuvarande lösning är en snygg rullgardin som får ta emot det direkta stänket från duschen. Såhär långt funkar det perfekt. Inga sprickor i målning, allt är fräscht och i nyskick.
 
Tack för svar och tips.
Är det någon som tror på glasbetong istf fönster?
Mycket smart lösning som GSAB hade!
 
brannvall skrev:
Tack för svar och tips.
Är det någon som tror på glasbetong istf fönster?
Mycket smart lösning som GSAB hade!
Visst är den smart...dock vet jag inte vad priset ligger på för den modellen, men oavsett får man ju räkna bort vad någon annna lösning hade kostat och då tror jag inte det är någon grym skillnad för att få en vettig lösning.

Glasbetong har jag aldrig varit någon älskare av eftersom jag vill kunna öppna eller se ut genom ett fönster när jag vill antingen genom en vanlig klar ruta eller genom att öppna fönstret om man nu har råglas...
Jag hade känt mig instängd med fasta glasbetong i ett sådant läge...
Tycker möjligtvis det passar bättre in som dekoration eller som ljusinsläpp till en källare där man ändå inte kan se ut kanske.
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst är den smart...dock vet jag inte vad priset ligger på för den modellen, men oavsett får man ju räkna bort vad någon annna lösning hade kostat och då tror jag inte det är någon grym skillnad för att få en vettig lösning.

Glasbetong har jag aldrig varit någon älskare av eftersom jag vill kunna öppna eller se ut genom ett fönster när jag vill antingen genom en vanlig klar ruta eller genom att öppna fönstret om man nu har råglas...
Jag hade känt mig instängd med fasta glasbetong i ett sådant läge...
Tycker möjligtvis det passar bättre in som dekoration eller som ljusinsläpp till en källare där man ändå inte kan se ut kanske.
INR har en precis likadan lösning och den kostar som sagt 9000 kr!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Glasbetong har jag aldrig varit någon älskare av eftersom jag vill kunna öppna eller se ut genom ett fönster när jag vill antingen genom en vanlig klar ruta eller genom att öppna fönstret om man nu har råglas...
Jag hade känt mig instängd med fasta glasbetong i ett sådant läge...
Tycker möjligtvis det passar bättre in som dekoration eller som ljusinsläpp till en källare där man ändå inte kan se ut kanske.
Bra synpunkt - så långt tänkte inte jag. Har bara sett den som vägg men helt klart blir känslan lite instängt!
 
Vad sägs om en gardinstång med ett snyggt duschdraperi som man drar framför fönstret när man duschar....enkelt och billigt och kan bli snyggt.
 
verktygsgurun skrev:
Vad sägs om en gardinstång med ett snyggt duschdraperi som man drar framför fönstret när man duschar....enkelt och billigt och kan bli snyggt.

Mycket bra förslag! Ska fundera på om barnen/ungdomarna kan vara så disciplinerade.......
 
S
Går det inte att måla på ordentligt med fuktspärr ovanpå träet?
 
Känns ju inte som någon riktigt bra idé att måla trä med tätskiktsmassa.

Absolut inte när det finns vettiga lösningar med speciella duschväggar
eller dubbla draperier...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.