Kan man lägga vattenburen golvvärme på ett källargolv om grunden utgörs av betongplatta på mark? Huset är byggt på 60-talet, så det finns ingen isolering under betongplattan.
 
Du behöver isolera under golvvärmen. Antingen bilar Du ur plattan eller så lägger Du isolering ovanpå plattan som golvvärmen sen dras i. Jag har gjort båda i olika rum i vår 60-talskällare. Självklart lite enklare med frigolitskivor på golvet än att bila ur plattan, jag la platonmatta-frigolit-laminat i 2 rum och bilade ur-göt EPS-flytspackel-klinkers i badrummet.
Det lönade sej att bila ur golvet för det rummet blir klart varmare än de andra så det kommer jag att göra nästa gång oavsett vilken typ av golv jag sen lägger uppepå.
 
Bilade du bort hela betongplattan? Återställde du golvet med isolering-EPS-flytspackel/värmeslingor? Dimensioner på dessa skikt?

christer
 
20cm isolering, 10cm betong blir bra.
 
Plattan var gjuten i 2 skikt med singel/sten emellan. Jag bilade bort det översta lagret + tog bort singeln ca 50 mm platta och 40-70 mm singel. Där det nya avloppet skulle gå bilade jag bort hela plattan ner till marken,
Sen drog rörmokarn avloppet klart och kopplade på det på det befintliga. (fick bila upp golvet ca en meter in i nästa rum, den delen göt jag igen med betong innan jag fortsatte i badrummet för att få tätt i väggen)
Sen göts EPS-bruket (tyvärr lejde jag in en hantverkare till det då varken jag eller rörmokarn hade gjort nåt sånt förut så jag följde inte den processen annat än i början men det såg ut som när man flytspacklar, inte blev det bra heller för höjdskillnaden mellan mitten på rummet och ute vid väggarna var 12 cm :eek: tyvärr är det svårt att få tag på hantverkare som är duktiga på nåt annat än att ta betalt, jag ska gjuta EPS:n själv nästa gång :mad:) EPS-bruket rinner ner runt avloppet och fyller upp "dikena" runt rören och bildar ovanför det en "platta" ca 60-70 mm på tunnaste stället.
Så läggs ett tunt lager flytspackel ovanpå (efter ett dygn) för EPS håller inte att gå på nåt vidare.
På det tunna lagret flytspackel lägger man värmeslangen och så flytspacklar man in den, bygger runt 30 mm.
Och så klinkers ovanpå.
Totalt byggde jag 35 mm på höjden jämfört med utgångshöjden.
Har man redan avlopp så blir det enklare förstås men att bila betong är överraskande enkelt när man väl hyr en riktig bilmaskin hos en riktig uthyrare :p jag körde sönder en Bauhausmaskin först :( j-a junk, men Hiltin från Cramo gjorde jobbet på en dag.
Skulle jag göra nåt liknande igen skulle jag gjuta EPS i 2 omgångar, anledningen till den stora höjdskillnaden var att bruket rann ner runt avloppen successivt vilket inte går att beräkna åtgången av innan. Det badrummet i källaren som inte är isolerad (vi spikade bara platon när vi gjorde i ordning grunden, ingen utvändig isolering) är husets varmaste rum på vintern, det är minimalt med värme på dit jämfört med till hallen. :p
 
christer@calm.se skrev:
Kan man lägga vattenburen golvvärme på ett källargolv om grunden utgörs av betongplatta på mark? Huset är byggt på 60-talet, så det finns ingen isolering under betongplattan.
Klart du kan lägga golvvärme direkt på det golvet utan att isolera. Det är bara en fråga om hur mycket komforten får kosta i drift.
Väljer du bort golvvärmen för att isoleringen är för svår att få till kommer du få ett väldigt kallt golv.

Den bästa lösningen har du redan fått "bila bort och fyll med isolering".

En enklare men inte riktigt lika ekonomisk metod är att fylla på EPS cement ovanpå ditt befintliga golv och sedan golvrören ovanpå det. Bygger ca 6-10 cm. Då får du någorlunda isoleringn neråt.
 
En till risk med att inte isolera är väl att fukten kan dras upp genom betongen så det blir väldigt fuktigt i källaren? jag är inte helt hundra men jag har för mig det...
 
thewolf skrev:
En till risk med att inte isolera är väl att fukten kan dras upp genom betongen så det blir väldigt fuktigt i källaren? jag är inte helt hundra men jag har för mig det...
Ja men det hela beror lite på hur man gör och ibland har det ingen betydelse.

Att det kan problem hänger för det första ihop med att man lagt in något plastmaterial på golvet, plastmatta eller laminatgolv. Lägger man ett klinker material som kan "andas" lite så avdunstar fukten till luften i källaren. Kombinera renoveringen med att installera en "bardumsfläkt" eller en luftvfuktare så är problemet löst.


Att fukten över huvudtaget kommer dit den gör har att göra med att när det blir kallare på hösten kan man få en omvänd riktning på kondenseringspunkten. dvs marken under huset är uppvärmd, det är kallare i källaren än i marken under. då kan man få kondens vatten i golvet. Lösningen på det är enklast att helt enkelt aldrig stänga av värmen helt eller att se till att man drar igång det lite tidigare innan det blir kallt.
 
EPS verkar vara en lättarbetad produkt, men isolerförmågan är sådär, så jag skulle gå för cellplast, har du bara plats för 10 cm lägger du 2 x 5 cm med förskjutna skarvar.

Att göra bra från början är en klart skön känsla när man är klar, så isolera ordentligt i stället för att bara slänga på lite slang med värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.