Någon som vet vilka C/C mått, avstånd från vägg och höjd över färdigt golv som gäller vid installation i badrum/kök?

Avlopp:
Toalett
Handfat/diskbänk
Golvbrunn

Vatten:
Toalett
Handfat/diskblandare
duschblandare
Badkarblandare

Mvh
Peter
 
Ingen som vet standardmåtten??
Har sökt på forumet men hittar inget mer än min 40mm från vägg för avlopp med tanke på tätskiktet.


 
Jagade själv standard mått för toa avlopp och fick svaret att det inte finns standard. :-/
Golvbunn mm. har jag sett i någon av de branchskrifter som finns. Men minns jag inte fel så är det 20cm från vägg vid brunn och som du själv hittat 40 mm ut från vägg och emelan på andra rör. OBS inte cc mått utan kant kant.
 
perese skrev:
Någon som vet vilka C/C mått, avstånd från vägg och höjd över färdigt golv som gäller vid installation i badrum/kök?

Avlopp:
Toalett 125mm c/c vägg centrum på rör, vad det gäller höjden är det bättre att ta till lite extra och sedan anpassa höjden när du kommit längre fram.

Handfat/diskbänk för tvättställ 100mm c/c vägg centrum, diskbänksavloppets placering anpassas till aktuell diskbänk.

Golvbrunn Golvbrunnsplaceringen väljer du själv vad som blir bäst tilsammans med den dusch eller badkar du ska ha men minst 200mm från vägg till kanten på brunnen

Vatten:
Toalett Måste anpassas till aktuell toalettstol då standard för vattenanslutning saknas.

Handfat/diskblandare Om du ska ha inbyggda rör till handfat dras dessa ut ca 550mm över färdigt golv, tvättstället placeras alltid mrd överkant 850mm över färdigt golv

duschblandare 1100mm över färdigt golv

Badkarblandare ca 250-300mm över badkaret

Mvh
Peter
/Mario
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Toppen Mario! :)

Precis vad jag sökt men inte hittat.

Tack, Peter
 
  • Gilla
Bodil Hagberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.