Mikael_L
Ja frågan är som rubriken.

Om jag vill och kan sätta ut huset själv, eller vill anlita en egen proffesionell utsättare, kan kommunen tvinga på mig deras utsättare och deras avgift för detta?

Vilket lagrum stödjer dom sig på isåfall?
 
Enligt Mätningskungörelsen (minns inte exakt vilken paragraf just nu) så ska utsättning ske av person med dokumenterad mätningsteknisk kompetens. Du kan alltså (om du har sådan kompetens) göra det själv eller anlita någon annan, men du/denne måste först ansöka om utstakningstillstånd hos din kommun och kunna styrka denna kompetens (ex. med betyg eller intyg).
 
Jag försökte slippa den kommunala utsättningen när jag byggde, men det gick inte. Det är möjligt att det hade gått att processa om detta, men då ska man vara ute i god tid. Om jag hade börjat krångla med det hade bygget säkert försenats med flera månader.
Man förstår att kommunen inte godvilligt släpper det här ifrån sig - det är ju en bra inkomst. Har för mig att det gick på närmare 5000, vilket är bra betalt för en knapp timmas jobb för två man. Och då fick jag ändå själv hålla med virke till profilerna.
Så även detta är en av alla de nödtorftigt maskerade skatter man får betala i samband med ett husbygge.
 
Mikael_L
Här har dom tänkt ta 9000:- för utsättningen :mad:

Förra året gick det på 2000:-

Jag tänkte försöka anlita det företag som gjorde utsättningarna åt kommunen förra året, så han borde ha all den kompetens som kommunen kräver, kan man tycka. ;)
 
Om det inte var av den anledningen han inte får göra det i år...
 
9000:- lät ruggigt dyrt. 5000:- låter mer normalt, man ska ju tänka på att arbetet inte bara är de två timmarna som de står på tomten och sätter ut; det handlar även om förberedelsearbete (att utgå från din bygglovsritning, beräkna koordinater för hörnen, mata in dessa i mätutrustningen etc) och efterarbete (diverse pappersexercis, kartor, uppdatering av kommunens byggnadsdatabas osv.)
 
De kan aldrig neka till att man tar en certifierad firma som gör utsättningen.
Dock måste kommunen utföra lägeskontrollen efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.