Brukar hantverkare ta ut ett pris för att komma hem, diskutera och ge offert för et arbete när man ska renovera hemma?
 
De flesta gör detta kostnadsfritt...

Varför har jag bara aldrig begripit då inga andra människor arbetar gratis... ;)
 
Nä, precis så jag satt och funderade... Eftersom hantverkarna kan misstänka att man tar in 5 offerter så är ju chansen att de ska få jobbet relativt liten. Att då ta sig tid att åka ut, diskutera med husägaren och ev ge denne en mängd tips och ideer och sen räkna på det hela. Då har han ju jobbat 3 timmar i alla fall. Jag hade inte gjort det gratis!
MEN, om hantverkarna nu tänker ta ut en kostnad, är det deras skyldighet att meddela detta innan de kommer? Vi har bokat in MÅNGA hantverkare nämligen...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
De flesta gör detta kostnadsfritt...

Varför har jag bara aldrig begripit då inga andra människor arbetar gratis... ;)
Nu är det väl inte unikt med offerter bara inom byggbranchen och där det förekommer är det väl mer regel än undantag att man inte får betalt för att offerera eller lämna ett anbud på ett jobb.

Tiden som läggs ner på att offerera eller lämna anbud genererar förhoppningsvis en del jobb så istället för att kalla det gratis arbetstid så är det kanske en ganska väl investerad tid. (Inga offerter = inga jobb?!) Om man nu har fullt upp med jobb utan att behöva offerera så är det nog bara att gratulera men annars så får man nog ställa in sig på lite gratisarbete för att få in jobb. ;)
 
Personligen tar jag inte betalt för att jag åker och tittar på ett jobb och sen räknar på detta och lämnar en offert till kunden.
Dock ser jag till att veta ganska mycket om jobbet innan jag åker och tittar så att jag vet att det är intressant för mig.
Sköter man sen sina kort rätt och ger ett bra intryck hos kunden vilket jag utan att skryta gör så får man ju ofta jobbet än om man kanske ibland skulle vara något dyrare än någon annan som tittat på jobbet.

Många ggr får jag ritningar på det nya köket och ibland något foto via mailen och efter lite telefonkontakt så räknar jag och lämnar offert utan att ha gjort hembesök också, men det beror ju på hur avancerat det är.

De flesta brukar ta in 3 offerter och ska man råda så ska man nog först och främst gå på personkemin naturligtvis och i andra hand så ska man gå på priset och varken välja den billigaste eller dyraste...
Dock är det första intrycket och personkemin som avgör i slutänden.
 
Sara_73 skrev:
Nä, precis så jag satt och funderade... Eftersom hantverkarna kan misstänka att man tar in 5 offerter så är ju chansen att de ska få jobbet relativt liten. Att då ta sig tid att åka ut, diskutera med husägaren och ev ge denne en mängd tips och ideer och sen räkna på det hela. Då har han ju jobbat 3 timmar i alla fall. Jag hade inte gjort det gratis!
MEN, om hantverkarna nu tänker ta ut en kostnad, är det deras skyldighet att meddela detta innan de kommer? Vi har bokat in MÅNGA hantverkare nämligen...
Kan ju i ärlighetens namn säga att jag inte släpper på några tips och "yrkeshemligheter" när jag bara är ute och tittar på ett jobb som det dessutom är flera andra som ska titta på.

Ofta när jag kommer till en kund så är jag ensam om att titta och räkna på jobbet och endast ifall kunden skulle få en chockerande hög offert så skulle han/hon kanske fundera på att leta efter en annan hantverkare, men knappt ens då...(detta eftersom jag kommer dit p.g.a rekommendationer).

DÅ släpper jag naturligtvis på dessa tips och "yrkeshemligheter" för att visa kunden att jag har varit med förr och det intrycket gör oftast att jag känner att jag har jobbet redan i det skedet innan offerten är skriven då jag inger ett förtroende som de ofta också kommenterar är anledningen till att jag får jobbet.

Det är ju aldrig fel att kolla med respektive hantverkare ni bokat in om ni nu bokat med sååå många...
Dock tycker jag det är en oskriven regel att man lämnar kostnadsfria offerter.
MEN man kan ju aldrig vara säker på hur andra jobbar.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
De flesta gör detta kostnadsfritt...

Varför har jag bara aldrig begripit då inga andra människor arbetar gratis... ;)
Mig veterligen tar inte våra leverantörer betalt för att delta i upphandlingar. Där läggs det ner många timmar för säljaren utan att en enda spänn tickar in.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
De flesta gör detta kostnadsfritt...

Varför har jag bara aldrig begripit då inga andra människor arbetar gratis... ;)
Nu skämtar du väl?

- Vad tar ni för pizzan?
- Det kostar 5 spänn om du vill veta det.
 
Tack för era svar! Sååå himla många offerter som jag nog fick det att låta blir det inte. Grejen är att vi ska göra både badrum, målerier, byte av fönster, golvläggning och golvslipning. Sen en del eljobb. Så vi har ett par hantverkare i varje kategori samt ett par som kan tänka sig att göra rubbet.
 
torke1 skrev:
Nu skämtar du väl?

- Vad tar ni för pizzan?
- Det kostar 5 spänn om du vill veta det.
Nu får du nog utveckla dig lite för jag har nog inte samma humornivå som dig. :confused:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu får du nog utveckla dig lite för jag har nog inte samma humornivå som dig. :confused:
Det lät på dig som att offertarbete är att "arbeta gratis". En mycket konstig inställning som faktiskt tycks finnas på riktigt hos en del hantverkare. Men den diskussionen tror jag har dykt upp förut här på Byggahus. =)
 
torke1 skrev:
Det lät på dig som att offertarbete är att "arbeta gratis". En mycket konstig inställning som faktiskt tycks finnas på riktigt hos en del hantverkare. Men den diskussionen tror jag har dykt upp förut här på Byggahus. =)

OK... kan du påstå att det är någonting annat då :confused::confused::confused:


Jag kör från min punkt A till kundens punkt B vilket är 10mil ToR...

Detta medför en kostnad på 10lit diesel samt slitage på bil.

Jag avsätter kanske som häromdagen ca: 5tim av en dag för att titta på jobbet och sedan ytterligare ca: 3tim när jag kommer hem för att räkna på jobbet och skriva en utförlig offert till kunden.

Hade jag varit ute och arbetat dessa 8tim denna dagen hade jag fått in pengar till att betala mina omkostnader och för att kunna ta ut en lön.

Nu fick jag inte in EN krona utan istället fick jag en kostnad för körningen.

Kan du då fortfarande påstå att det inte är att jobba gratis... :eek:


-Visst... det resulterade förstås i att jag fick det här jobbet, men många ggr kanske inte hantverkaren får jobbet trots att han lagt ner denna tiden...
MEN oavsett så får man ju inte betalt för detta arbetet och då anser ju nog jag att det är samma sak som att man jobbar gratis.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
De flesta brukar ta in 3 offerter och ska man råda så ska man nog först och främst gå på personkemin naturligtvis och i andra hand så ska man gå på priset och varken välja den billigaste eller dyraste...
Dock är det första intrycket och personkemin som avgör i slutänden.
Så av tre personer skall man ta han med mellanpriset :D
 
tsarraz skrev:
Så av tre personer skall man ta han med mellanpriset :D
Det är ju vad man känner för...
Det är bara min högst personliga åsikt...

MEN i första hand hade jag själv gått på intuiton och personkemin.

Hade hellre betalt lite mer för att ha en bra kontakt med en hantverkare som ger ett seriöst intryck än att spara in någon tusenlapp hit eller dit...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du då fortfarande påstå att det inte är att jobba gratis... :eek:
Ja. Däremot är det icke debiterbar tid (eller overhead om man jobbar i ett större företag med dedikerade säljare) och du måste naturligtvis dra in de pengarna någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.