Har ritat vad vi tror er vårt drömhus, men innan vi trycker på knappen og beställer vil jeg gjerne ha era kommentarer, ideer etc...huset er jättestort, kanskje för stort, men tanken var at dom sista 100 kvadraten er rätt billiga så varför ikke??
 
  • plan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Lite dålig upplösning på de bilderna. Svårt att se som det ser ut nu.
 
Pröver igjen...jag klipper og klistrar fra arkitektens mega-pdf, det blir ikke helt 100...
 
  • plan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar som om det finns två trappor. Är det verkligen motiverat? Känns mest som en onödig kostnad om du frågar mig.

Tvättstugan saknar dörr ut. Förutsatt att man hänger tvätt ute (vilket jag inte vet om ni tänker göra) så är det väldigt praktiskt att ha.

Loftgång med öppet ner på båda sidor har jag aldrig sett förut. Det lär bli spektakulärt. Men gäster med anlag för svindel får nog nöja sig med de andra delarna av huset.

VVS-utrymmena är utspridda i exakt hela huset. Men det är ju mest en kostnadsfråga och jag antar att ni har satt dem där ni tror att ni behöver dem. Dock skulle det nog gå att spara in en del om man kunde slopa badrummet längst ner till höger.

Slutligen så antar jag att pool-sidan är södersidan (dvs söder är rakt uppåt på ritningen). Något annat vore väldigt märkligt. Och om så är fallet så kan man fundera över hur sovrummet på övervåningen upptill på ritningen blir. Tre fönster i söderläge för ett förhållandevis litet rum känns som om det skulle kunna bli hett.
 
Re trappor, ja vi tycker det blir lite långt å så långt for å komme mellan våningsplanen, og 2 trappor løser det problemet.

Re Tvättstuga....god tanke, vi henger sällan ut tvätten men borde kunne gjøre det. Frågan er om det er noe problem å gå via groventreen. Får diskutere med arkitekten hur det vil se ut på utsidan med 2 dørrer brevid hverandra.

Re läget. Ja. du har rätt med sydläge, og vi har funderat på å byte vinklene så sovrummen kommer i nord og vardagsrummet i syd.

Re VVS. Det har vi ikke tenkt på, men du har helt rätt. Priset vi har nå er ca 15 tSEK pr kvm inluderat mycket høg standard på golv, kök etc. men med opp mot 400 kvm blir det ikke billigt endå. Vi skal kolla på det og se om vi ikke kan få badrummen i 2 plan lagt ovanpå dom i 1 plan, og se om vi ikke kommer ned i pris.

Loftgången har vi hentet fra et fantastisk hus som ligger på hemnet. Søk på Skåne, Vellinge kommun og pris > 7.000.000. og velg huset i Västra Ingelstad. Riktig heftig loftgång som er hängt opp i hanbjälkene.
 
Jag tycker vinkeln är bra som den är. Det blir ju en perfekt uteplats med sydvästläge i vinkeln. Kommer bli riktigt svettigt varma sommardagar, perfekt för ett dopp i poolen.

Om man ska göra något kan man som sagt fundera på de många fönstrena på sovrummet på övervåningen. Dessutom kanske man skulle kunna tänka sig att flytta på dörren till pannrummet så den inte hamnar på den fina södergaveln. Den gaveln skulle man nämligen kunna använda till att driva upp persikoträd eller annat exotiskt som bara växer på söderväggar,
 
vettige kommentarer...skal fundera på det. Även det med badrummens placeringer, det er möjligt å legge dom ovan hverandre uten å forstöra tanken bak huset..

Takk for innspill!

A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.