Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Om man vill ha in en ny linje men inte ha Telia måste tydligen de dra in linan först, så får man en Telia Bas och sedan kan man byta. Ingår telefon som förut eller ska det köpas separat?
 
Det är väl inte telia som drar nätet, så varför behöver de vara inblandade alls?
 
Nää det är Telias nätbolag Skanova som bygger nätet.. Alltså telia :D
 
Sökarn
Och de använder underentrepenör.
 
Man beställer inte in ny koppartråd/linje, utan du beställer den tjänst du vill nyttja i ditt fall telefoni, men gäller även bredband/ADSL, eller vad det nu ska vara från en tjänsteleverantör som kan göra leverans, t.ex. Telia, Tele2, etc. Hur det sedan fungerar rent praktiskt är helt beroende av hur deras tjänst levereras. Vissa hanterar nyinstallation (kanske med Skanova som underleverantör) och andra ofta mindre operatörer rekommenderar att beställa telefoniabonnemang från Telia och sedan byta till deras tjänst.
Skanova är en nätägare och levererar koppar/fiberanslutningar till många operatörer men det är inget du behöver tänka på, än mindre vem som sedan är underleverantör som gräver och kopplar fysiskt.
 
Inget ont menat, men när bytte du telefon sist?

Sista gången jag kan komma ihåg att man fick telefon med på köpet av Telia (Televerket?) var väl ngn gång på 70-talet då man också hade lyxen att få välja färg på skalet till sin nya knapptelefon som dessutom innehöll nymodigheten *,#...:D
 
1987 fick man iallafall en telefon av telia när man tecknade nytt abonemang (om de nu hette telia då....).
 
roli skrev:
1987 fick man iallafall en telefon av telia när man tecknade nytt abonemang (om de nu hette telia då....).
Jo, jag har också fått telefoner senare men då har det varit ngt sorts kampanj, dvs om du tecknar xx så får du yy. Det jag tänkte på var när det faktiskt ingick i tjänsten att de satte ut en telefon, det måste väl ha slutat ngn gång sent 70 tidigt 80?
 
Mikael_L
De telefoner man fick av Televerket (obs ej Telia) fram till mitten av 80-talet fick man faktiskt inte.
De var Televerkets egendom och ingick i abbonemanget. Livstidsgaranti kan man också nästan säga, för så länge man innehavde ett abb så reparerades /byttes telefonen gratis.

Diavoxen var den sista telefonen som Televerket "lånade" ut till abbonenterna.

Numera har dom ju en helt annan affärsmodell, var Telias ansvar slutar, så jag tvivlar att man gräva fram en gammal trasig dialog eller -vox och kräva rep. ;)
 
frohike skrev:
Nää det är Telias nätbolag Skanova som bygger nätet.. Alltså telia :D
Nää det är inte riktigt rätt,

TeliaSonera äger Skanova.

Telia är ett varumärke som TeliaSonera använder när det är en operatör, dvs Telia har inget nätbolag...

Tänkte bara vara petig eftersom du var petig :)

Vidare om du är intresserad så äger TeliaSonera telestationerna samt den "aktiva" utrustningen, medan kopplingsskåp och kablar ägs av Skanova... Det är egentligen mer invecklat än så, men vi stannar där!

//Anders
 
Numera nä.. Men teliasonera är Kallas ovillkorligen för Telia i folkmun.. Min inlägg drev bara med teliaSonera som envist hävdar att Skanova är fristående och inte alls gynnar teliaSonera.
 
Sökarn
Har haft linjen ett tag och har så många telefoner att jag glömde man bara får jack eller inkoppling. Men till min tjej sa Tele2 att en ny ledning måste beställas av Telia, det kostar 600 extra och finns inte i T2's prislista heller. Sedan kostar Bas 675 eller 975.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.