Hej.

Håller på med köksrenovering och har köpt en ny köksfläkt som dessvärre lägger sig direkt ovanpå där röret för strömkablarna kommer ut. Hur ska man göra för att snyggast/smidigast flytta kablar samt rör ca 50-60 cm högre upp? Kabelröret kommer uppifrån och det är en skiva gips. Ska man göra en smal ränna och försöka fiska ut röret och sedan försöka lappa det snyggt eller ska man göra ett större ingrepp i gipsskivan för att försöka lappa det och sätta reglar bakom? Finns något bättre sätt? inga ingrepp i elen behövs förutom att korta kablarna.
 
Tja, jag skulle 'göra en ränna och fiska ut röret'. Sen får man ju 'lappa och laga' rännan. Skall det upp kakel så lär det ju dölja lappandet.
 
Jo, det var ungefär så jag tänkte mig det. Hur gör man smidigast, med kniv eller borra och sticksåga?
 
Ska du bara fiska ut röret, eller varför inte sätta en dosa som du sedan snyggt kan dra elen från? Ju mindre hål du tr upp i gipsskivan, desto pilligare och krångligare kommer det att bli. Ta upp tillräckligt stort hål så du kommer åt att jobba, för det är ju inte jobbigare att ersätta en större gipsbit Alltid trevligt att ha lite svängrum när man jobbar.

Knacka fram ev reglar i väggen.
Mät upp hur stort hålet behöver vara.
Rita upp en rätvinklig fyrkant på den nya gipsskivan.
Dela skivan som vanligt med kniv och slipa av kanterna samt fasa av framkanten med kniv.
Håll upp gipsbiten rakt mot väggen där hålet ska tas upp och rita efter kanterna.
Borra ett hål och såga upp hålet med sticksåg.
Fasa av kanterna framtill (underlättar spackling).
Flytta elen. Använd ev renoveringsdosa om du vill dra elen via dosa.
Skruva dit ett par brädlappar bakom befintlig gipsskiva att skruva den nya biten i.
Skruva dit passbiten och spackla.
Klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.