Hur får man en pytteliten toalett (ca 1,5 m2) att se lite större ut? Färg på kakel, klinkers? Storlek på kakel? Andra tips?
 
Arbetade med en liknande toalett på mina föräldrars ovanvåning, ca 1,5 kvadrat. Den var faktist FÖR liten, var man bara någorlunda lång (som jag på ca 1,85) så blev det t.o.m problem att stänga dörren när man satt på toaletten, för den tog i knäna. Detta resulterade till slut i en ombyggnation och toaletten idag är på ca 2,8 kvadrat istället. Inte mycket till tips, men så löste vi det.

Jag hade ( i den mån av designer jag är, utbildar mig till designer men har bara gått ett år än så länge :D ) valt något ljust kakel iaf, ljusa färger rakt igenom i ett så litet utrymme. Ett lite bredare men inte så djupt handfat, sett ett flertal sådan nu för tiden. En vägghängd toalett, eller rent av en inbyggdnadstoalett kanske kunde vara något om ni har möjlighet att montera det i väggen?

I den toalett som vi byggt om nu har vi kört med en sorts pärlemor liknande plattor på väggarna, med tre dekorrader med rosor (50 mm från golv till tak), samt ett lite matt- kaffebrunt golv. Kan ta någon bild imorgon när jag fogat det hela (satte sista plattorna idag :) ) om det är önskvärt. Nu är det ju mycket tänkt för att hålla en lite "lantlig" stil för att matcha resten av gården.
 
Redigerat:
Satte nyligen ett badrum med en blank platta som är 100mm hög och 300mm bred vilket "drar ut" rummet lite...
En pelare i ena hörnan med röd glasmosaik lyfte allt ordentligt.

Hade dock personligen valt en matt platta istället då jag anser att fläckar syns rent för lätt på blanka...
 
Jag bor i lägenhet i hus från 1895 och vi har en gäst-wc som tillkom på 80-talet, ca 1,5 kvm.
När vi flyttade in hade toan en rosa plastmatta och en brunblommig tapet på väggarna OCH i taket. :eek:
Jag slätspacklade väggar och tak och målade vitt. På golvet och på hela väggen vid tvättstället satte jag svart glasmosaik, 2,5x2,5 cm. Dessutom bytte jag tvättställ (som sitter rakt framför toaletten) till en mindre modell. Det blev riktigt bra med kombinationen en kaklad vägg och golv i samma material och resten vitmålat. Färgerna har vi istället på handdukar och en liten matta.
Om taket är sänkt med en gipsskiva t ex så kan du försöka ta bort den och öka takhöjden, det ger rymd åt ett litet utrymme.
 
Så här gjorde jag:

PICT3972.jpg
 
Tack för alla svar och bra tips! Och tack MathiasS, jättesnyggt och precis min stil. Vägghängd wc blir det absolut, och vitt kakel på väggarna, absolut! Är det runt fönstret du har kaklat? Supersnyggt!
 
Nackdelen med den vägghängda toaletten är ju att du måste se till att bygga ut en nisch som upphängningsstativet och avloppet kan döljas i.

Bara så du inte missar detta.... ;)
 
Nädå det har jag koll på, istället får man ju en snygg och praktisk hylla! Finns det några andra saker som kan vara en nackdel med väggupphäng stol? Ifall något krånglar, måste man då riva kakel? Låter ju inte som något man vill göra om de närmsta 10 åren i alla fall...
 
Det är kaklat i fönstersmygen och en rad runt på väggen. Samma mosaik liger också som en ram runt spegeln.

Det som saknas på bilden är locket ovanpå nischen. På denna toa tog jag några bitar furu som limmades ihop och sedan betsades mörka. Genom att ta bort locket/hyllan har man full access till spolmekanik etc.

Nackdelen med dom vägghängda muggarna är att dom inte är lika djupa, det stänker lite mer även om man siktar bra....
 
Jag hoppar in och åker lite snålskjuts på denna tråd:

Jag har ett jättelitet badrum som skall byggas om från rot. Nu har jag kommit på att vägghängd toa kan gör så att jag får mera utrymme. Såg att ni nämde att man får full acces till spoltanken ovanifrån, om man behöver serva den, för man bygger ut en hylla från väggen. Men om man vill slippa denna hylla helt genom att man lämnar ett öppet utrymme till andra rummet, i mitt fall trapphuset till källaren, går det att komma åt spoltanken rakt bakifrån? .

Konstruktione borde ju vara helt öppen både bakifrån och uppåt också, eller blir det någon kant pga kaklade väggen och skivorna som kan hejda åtkomsten något? Hoppas ni förstår vad jag menar
 
H
Hej!

Gå till t.ex till Svenska Kakel i Mölndal eller någon annan utställning, de har en massa badrum monterade och många av dem är inte större än 1,5 m2
då får du en bild och säkert en massa ideer.
Vi gjorde så och våran gästtoa är 1,3 m2.
20x20 cm på golvet i tegelfärg, 25x40 cm i ljus patta med lite antydning av "fläckar" av tegelfärg (Rosso) i plattan och på ena kortsidan går vi upp med, ca 1 m från golvet och uppåt med stavmosaik i olika "tegelfärger".
 
Tanken på toan har ett lock på ovansidan vilket tas bort när man behöver serva mekaniken (själva spolmekanismen). Bakifrån funkar alltså inte, men om du kan se till att man kommer åt från ovansidan, men bakom väggen så går ju det bra.
 
MathiasS skrev:
Tanken på toan har ett lock på ovansidan vilket tas bort när man behöver serva mekaniken (själva spolmekanismen). Bakifrån funkar alltså inte, men om du kan se till att man kommer åt från ovansidan, men bakom väggen så går ju det bra.
Ja, vad bra. Jag skall kolla in lite olika modeller så den inte inkräktar på källartrappans utrymme för mycket men den ser ju smal och fin ut på din bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.