Hejsan,

Vi hade tänkt sätta vikpartier från Skånskabyggvaror mellan vårat vardagsrum och uterummet/vinterträdgården.
Men dessa var inte godkända att sätta där enl. säljaren på skbv. Pga. att de inte gick att låsa ordentligt.

Då till frågan, kan man sätta några extra lås på dessa så att de blir godkända? Eller på annat vis lösa problemet?

Alternativt några tips på prisvärda vik/skjutpartier som är avsedda för detta.


Länk till produkten från skbv. Natur IV
http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/uterum/uterum_natur_iv/oppningsbara_vitmalade/


Alla tankar och idéer mottages tacksamt!

/Wagis
 
Vi har natura 4 i uterummet.
Vi har ett problem, dörrarna går inte att ställa upp så om än du kan få tag på ett lås så kommer dörrarna att slå igen om det kommer någon vindpust. Dessa dörrar har alltså ingen spärr som ex vanliga dörrar har via handtaget.

Sedan så när man får dörrarna så måste man själv montera alla beslag, och låsningsmekanismen är enkel. Tyvärr råkade min man montera ett beslag fel och det går inte att ändra när man väl satt dit den. (man slår in dem i träet)

Dessa dörrar är ingen match att bryta upp för en tjuv...
 
Hej, har nyss monterat natur4partier o oxå upptäckt att det inte går att ställa upp dörrarna.

Ringde kundtjänst o bad om tips. De hade inte fått frågan förut. Då har ni ett vanligt problem att lösa för kommande kunder sa jag. Så fort det blåser till lite säger det pang. Dörren åker igen/öppnas mot andra partier. Tyvärr är karmen sluttande i ök så en vanlig dörrbroms går ej att sätta i ök karmen!

Hur har ni löst det nu "Anders1010" ?

Ett annat tips till Anders1010" - jag satte oxå en låskista fel, men tog en 8mm stång o bände upp alu listen bit för bit.
Den blev som ett O men klarade att sätta tillbaks den, blev ok igen.

DD
 
Om du har en isolerat utrymme utanför är det nog ingen match för tjuven att ta sig in och jobba "ljudlöst" ändå oavsett vikdörrsparti. Har haft ett parti från skbv och det är inga inbrottssäkra grejer direkt. Men det går att fixa till men extra beslag m.m. så att det blir som vilket tvåglas fönster som helst.

Men vad säger ditt försäkringsbolag?
 
Även vi funderar på att sätta in vikparti Natur IV i husväggen av trä på ett icke-vinterbonat fritidshus. För oss är inte låsningen eller isoleringen något problem, blir garanterat inte värre än vad vi har i dagsläget ialla fall (enkel altandörr med lås endast på insidan, springa mellan dörr och karm, sprickor i fönster etc)

Vid förfrågan rekommenderar de inte att sätta in det i husväggen pga

- det är varken testat eller godkänt att monteras i en husvägg

- endast testat för att klara belastning av kanalplasttak

Ska man lägga ner tanken eller är det stor chans att det kan fungera ändå med rejäla (limträ)balkar runt om som avlastar vikpartiet ?

tack/David
 
Hej, sa de verkligen att "endast testat för att klara belastning av kanalplasttak", det låter skumt för på partier är det ingen belastning alls, det är ju alltid avväxlat för öppningar där man sätter partier.

Var beredd på att det tar tid o få ihop alla delar, men det blir en hyfsad timpeng, det är så man får se det. Det är lite som IKEA-kök, det är billigt för att man får sätta ihop delarna själv.

DD
 
Jo det är i princip ett direkt citat, men enligt nästa jag pratade med hos dem var det inga problem konstruktionsmässigt att bygga in i en husvägg. Det lutar nog ändå åt att det blir vanlig pardörr för vår del...
 
Hej hopp !
Jag e ny här och detta e mitt första inlägg ! :D

Vi funderar på att sätta dit skjutdörrar från vardagsrummet mot altanen och glasa in altanen så den klarar av vintern .

Har ni tips från vart man kan köpa dem ifrån ?

polen ? lettland ? sverige ?

hoppas på svar

mvh // Nya killen Avo ;)
 
Är det vikdörrar du vill ha är www.skbv.se ett ställe att kolla på. Ett alternativ är kanske www.velfac.se om du skall ha mer riktiga sjutdörrar. Hajomfönster har rejäla grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.