Har precis varit iväg och köpt en Patronspruta Black & Decker CG100 med två hastigheter som drivs av fyra AA batterier,

främst för att jag har kört den manuell varianten och har svårt att få det jämnt, är det någon som har erfarenhet av denna eller motsvarande bateridrivna fogspruta.
Har den på öppet köp och inte testat ännu.. tips mottages!
 
Jag klämde på den men beslöt att avstå då den verkade ha samma kvalitet som leksaker! Jag fundera på att köpa en Panasonic EY3654 istället!
 
japp jag håller med att den är lite plastig men panasonicen kostar ca 5000 SEK tror jag vilket är väl mkt för mig denna kostade 399 SEK.

Hann du prova B&D:en?
 
Jag vet inte hur din puffra är konstruerad, men min Skil har ett plåtlock framtill som man stänger in limtuben med. Locket sitter fast i plåthylsan med ett par nitar. Uppenbarligen är det mer tryck i motorn än vad nitarna klarar av för när jag försökte klämma ut en sträng med T2-lim så skjuvades nitarna av.

Läser man i manualen så ska pistolen inte användas till hård gegga och t.ex. latex måste vara minst +5°.
Vad ska jag med en elektrisk fogspruta till om den inte kan trycka ut hård fog/lim...?
 
ACME skrev:
Jag vet inte hur din puffra är konstruerad, men min Skil har ett plåtlock framtill som man stänger in limtuben med. Locket sitter fast i plåthylsan med ett par nitar. Uppenbarligen är det mer tryck i motorn än vad nitarna klarar av för när jag försökte klämma ut en sträng med T2-lim så skjuvades nitarna av.

Läser man i manualen så ska pistolen inte användas till hård gegga och t.ex. latex måste vara minst +5°.
Vad ska jag med en elektrisk fogspruta till om den inte kan trycka ut hård fog/lim...?
:D:D

Ja det kan man undra eftersom det framförallt är just av den anledningen man vill ha en batteridriven spruta ju... :rolleyes:
 
Sats heller på en trykkluftspistol om du ikke vil investere i en med bedre kvalitet, og du har mulighet for å bruke kompressor. Disse kan du få bra til en 7-800kr
 
Redigerat:
  • Gilla
MatsF
  • Laddar…
Får nog instämma med Logiman, klämt lite på B&D sprutan, men köpte till slut en tryckluftsdriven variant (en billig TRU på Harald Nyborg, 199kr) som dock fungerat felfritt hittills. Dock har jag väl bara klämt ut en 3 tuber eller så än så länge. Men för 199 kan det väl inte bli så rackarns fel, kommer inte gråta några floder om den går sönder...
 
Åh, tack för den mrVoodoo! Har kollat lite efter en billig tryckluftsdriven fogspruta i Lund/Malmö-regionen utan att hitta något. Blir nog att dra till HN i Lödde morgon ;) Är SÅÅÅÅ less på min manuella sputa!
 
Fordelen med trykkluft, er der har du kraft nok i massevis, og slipper hele drivsystemet med plastikkkuggar og en liten dårlig motor, hehe

Så der trenger man bare en litt solid ramme, noe det som oftest er siden den skal tåle trykk.

B&D og Skil sine her er omtrent verdiløse.

Bare 199 på HN? Burde vel kanskje ta meg en tur til Løddekjøping snart igjen jeg og da :p Men om du bruker 500 på en trykkluftsdriven så får du 5x bedre kvalitet enn de på batteri.
 
Tryckluft är ju bra om man arbetar i en verkstad, men vill man t. ex. kitta fönster på plats så måste man komplettera kalkylen med en mobil kompressor och då blir den elektriska fogsprutan åter aktuell!
 
Jag fick en B&D i julklapp. Jag spelade tacksam även att jag var skeptisk för jag hade klämt på den innan.

När jag väl skulle använda den visade sig att jag hade rätt, det tog sådan tid att få fram någon silikon så man stod bara och väntade. Det slutade med att jag bytte tillbaka till muskelkraft.

Du kan få köpa min billigt.
 
Jag har en manuellt driven Hilti med utväxling som jag kan varmt rekommendera, du klämmer ut en tub PL400 utan att ens ta i, Oerhört smidig att jobba med då den inte är mycket större än en vanlig skelettpicka.

Stått och fogat badrumshörn på ett helt stambyte i 2 dagar med den pickan och inte haft några som hellst problem.

Jag har för mig att eldrivna fogpickor blir så otympliga och tunga, men jag kan ha fel.
 
Mm man har kompressor, och en lättjobbat slang är iaf den tryckluftssprutan jag köpte extremt behändig att jobba med. Lättare och mycket mindre än min vanliga skelettspruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.