Vi har hittat en jättefin tomt. Min samobs föräldrar äger detta gärde som vi vill stycka av till att bygga ett hus på. Nu har vi lämnat in för ett pre.bygglov. Svaret vi fick är att de inte vill ge oss tillstånd. Deras anledning är

Det är ett strövområde. Ligger nära en by och är ett attraktivt område. De är rädda för att om de ger oss bygglov kommer ägarna till markerna runt omkring vilja sälja mark och fler kommer att bygga hus. Detta skulle sen förstöra den fina landskapsbilden där ute. Sen tyckte dem att det låg lite avsides och ville att vi skulle bygga närmre andra hus för att knyta samman bykänslan.

Vi är förstås väldigt deprimerade av svaret. Nu undrar jag om ni tror att det är lönt att gå vidare med detta. Detta är ju bara det preliminära svaret. Sen kan man få ett slutgiltigt och sen överklaga vidare men tror ni att möjligheten finns till att vinna?

Sen tycker vi det är konstigt att man inte kan få bygga på sin egen mark. Vi vill bo lite avsides och det känns inte heller som något som någon annan ska bestämma om vi ska göra eller ej.

Hoppas så att det finns något hopp
**jättetacksam för svar**

 
Betina
mandala.
Förstår ditt dilemma, vi var i samma sits. Vi ville också ha lite avskildhet, som på andra sidan vägen(!). Men vi är så förtjusta i ön som helhet att vi gav med oss och bestämde oss för att söka bygglov "på rätt sida vägen" och därmed närmare (ett 15-tal meter) min pappas hus. Man får väga + mot -, i vårt fall väger att vi bor på ön tyngre än var vi bor på ön. Men jag tror att ni ska prata med markägarna runt om, kanske de kan ge sitt samtycke till era idéer och ni därmed kan övertyga kommunen. Fast det fungerar väl sällan om marken ingår i deras detaljplan för området, värt att kolla det först.

Lycka till.
 
Ja det är svårt. Vi sökte bygglov på ett annat ställe också som ligger bakom svärföräldrarnas hus. Men jag har kommit på att jag skulle nog känna mig instängd där. Runt om oss på 2 sidor skulle det vara skog, sen 200-300m bort på ena sidan ligger s.föräldrarnas hus och brevid dem bor min sambos morbror. Så jag har ingen utsikt över något annat. Jag tror att det skulle vara lättare att få bygglov där för det svar de kom med då var att de helst hade velat att vi skulle bygga huset bara 30-50 meter från de andra två husen. Så om man ska tänka som du vad som är viktigast kanske det får bli där ändå.

Åhh jag vill så gärna få igenom vår önskan.

Som svärfar sa till dem när dem var där "folk får gå och ströva på vår mark, plocka svamp och njuta av naturen men vi får inte bygga ett hus på denna mark vi äger, tänk om vi gjort kalhygge av alltihop då hade nog ingen velat ströva där längre". Vilket känns så sant.
 
Betina
Exakt så är det, det har vi allemansrätten att tacka/klandra för. Hästägarna har ju också rätt att rida sina hästar på er mark, hur mycket hästarna än trampar ner. Har ni sett kommunens detaljplan för området runt om? Finns det en plan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.