Hej och hjälp!

Bor i ett hus byggt -55. Källare, bovåning och en vind som delvis är inredd. Vi har ett rum på vinden med normal takhöjd fast för att komma till det måsta man först passare råvinden (tror jag det heter). Det har lägre tak och är helt oinrett (förutom en massa skräp).

Nu vill vi inreda även den delen och använda den som sovloft. Har kollat husets ritningar och blir inte klokare. Att det blir ett litet krypin med lågt i tag förstår jag men är det ens någon idé??

Enligt ritningarna så är det ca 2 meter upp till den tvärliggande bjälken i taket (har säkert något fint namn....takstol?). Finns inga ritningar för vinden som för övriga huset utan endast takstolsplanen. Vet inget om lutning eller vart jag ens ska börja. Lägger upp lite bilder men varning för allt skräp som råkade fastna på plåten :rolleyes:

Tacksam för alla tips!
 
  • IMGP0662.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0663.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0664.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0667.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade med kommunen idag och de sa att det inte var OK att bygga ett sovloft på vinden. Sovloft har man i fritidshus. Ett varmförråd var annars ok och då behövs varken bygganmälan eller bygglov. Ska vi bo i "varmförrådet" så kan vi om vi blir anmälda få ett vitesförläggande och om huset brinner och någon blir skadad så gäller inte försäkringarna. Jag frågade särskilt om det skulle vara ok med ett sovloft om jag ansökte om bygglov för en brandstege på fasaden då löser man ju utrymmningen (finns annars en trappa och två fönster varav man i det ena utan problem kan ta sig ut även om det är väl högt ner). Svaret var tvekande men nej. Man får inte bo på en vind som inte är fullhöjd.

Nu ska jag anlita expertis för en ritning och så blir det väl att ansöka om bygglov ändå. Tycker det hela verkar otroligt korkat.
 
Jag tycker inte det ser helt hopplöst ut ändå!

Efter en hastig kik och beräkning ser det ut som att ni har en taklutning på ca 30 grader.
Däremot verkar ert hanband (tror de lodräta reglarna som sitter högst upp på takstolen heter så) sitta betydligt lägre än på våra takstolar.
En ide kan ju vara att kontrollera med en byggnadsingenjör om vilka möjligheter ni har till att höja detta hanband och vad som eventuellt måste förstärkas på takstolarna då.
Försök också att räkna lite grovt "baklänges" från råspontens undersida och utåt mot det färdiga takets slutyta. Så räkna då med luftspalt + isolering + ströläkt + gips eller panel.
Denna totala tjocklek på ovan "paket" är det ni kan börja med att räkna ifrån snedtaket och från nocken. Då vet ni vad den absolut högsta takhöjden blir till färdigt golv, i fallet att ni kan ändra på hanbandshöjden förstås.

Lycka till med er planering.
 
Tack för ditt svar NiclasR! :)

Jag har ringt en byggfirma idag så de kommer och tittar på det. Har också kommit fram till att vi måste höja "hanbanden" och därför behöver en konstruktör. Ska ta lite mått idag och försöka få en bild av hur mycket av taket som försvinner vid isoleringen. Att räkna ut saker är inte riktigt min grej.

Ritningen eller takstolsplanen på fotot tror jag kan gälla den del av vinden som är isolerad redan och har högre tak. Från golv till högsta punkten i taket (råvinden) är det ca 2,30 (med sladdrigt måttband mätt) och stödbenen (jag börjar lära mig) är ca 1m i rät linje till golv.

En överraskning var att jag under de gamla plastmattorna hittade ett fint plankgolv som jag hoppas kunna behålla :)

Mitt största huvudbry just nu är (se 3:e bilden) att ingången till det isolerade rummet kommer att bli minimal när isolering och allt kommer till. På bilden ser man inte dörren, den är efter den vita väggen på höger sida. Rakt fram är det en sk kattvind som vi sätter igen och öppnar upp inifrån de befintliga rummet ist.


___________________________________________________________

Uppdat:
Lägger upp lite nya bilder. Har städat och tagit bort de gamla plastmattorna som låg som ett lapptäcke på golvet. Man ser lite bättre hur det ser ut nu. Hoppas att det är någon som haft/har en liknande vind som vill dela med sig eller kanske visa lite bilder. Avstånd golv och högta punkt är 2.30. Bild nummer två visar ingången till den isolerade delen. Är som sagt mycket fundersam på hur det ska bli. Måste ju isolera där hur man än vrider och vänder på det och väggen är bärande och trappan är ju vägen för att det ens skulle vara lönt att göra något åt den.
 
  • IMGP0687.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0688.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Idag var en kille från en byggfirma här. Allt ser lovande ut :) Hanbanden kommer att höjas så vi vinner lite takhöjd där och om man räknar golvytan (utan hänsyn till takhöjd) så blir det ca 16 kvm. Isolering, luftspalt och gips beräknas ta ca 21 cm i anspråk. Isoleringen kommer att läggas i två lager i två riktningar för att undvika köldbryggor. Istället för plast kommer man att använda en sorts papp för att undvika mögelskador och ta hänsyn till husets öviga byggmaterial.

Nu väntar jag på offerten som kommer nästa vecka. Sedan lär det dröja in i nästa år innan det blir av men det ska bli så kul. Ska försöka följa arbetet och fotografera så jag kan visa upp här. Finns säkert fler trångbodda som behöver inspiration. Nu ska jag höra med försäkringsbolaget så vi inte missar något viktigt gällande brandskyddet :)
 
Du kommer att få mer problem med kommunen. I bygganmälan krävs kostruktionsberäkningar på det nya takstolarna och/eller en kvalitetsansvarig.
 
På byggfirman verkade det som om de inte behövde göra något sådant eftersom allt uppe på vinden var mer än väl tilltaget och att det inte skulle ha någon inverkan de få centimeter som hanbjälkarna ska höjas.

Fick offerten idag och det var något av en kalldusch men säkert helt rätt marknadsmässigt.

96 000kr inkl elinstallationer + mervärdesskatt (som jag antar ligger på 25%) varav 30 000 är vad vi får dra i form av rotavdrag. för inbyggda skåp som vi hade tänkt ha på den ena sidan skulle kostnaden vara 4 800 + skatt

Tror ni att man tjänar något på att begära in fler offerter? Kan det verkligen skilja så mycket?
 
Hej Ulrika,

spännande att ta del av ditt projekt. Jag funderar på att påbörja precis samma projekt som du. Tyckte inte priset var särskilt avskrämmande, men jag är väldigt novis på området.

Hur har det gått, blev det bra? Upptäckte du några nya hinder på vägen eller gick allt som smort väl byggfirman satt igång?

Hälsningar från Karlstad
 
96kkr verkar vettigt pris... fick själv en offert på ca 100kkr att inreda en kallvind med golvyta på ca 30kvm med isolering o allt.
 
Hej Ulrika,
Jag håller på med samma sak och följer ditt projekt med intresse. Jag har skickat in bygganmälan och bygglovsansökan (för takfönster). Fick backning på att jag inte hade någon brandstege men om jag satte dit en skulle det vara ok. Alltså inget prat om att man inte fick bo på vinden. Vår takhöjd blir dock 2,05m vet inte vad som räknas till full takhöjd.
/Stickan
 
Vore kul med en uppdatering! :)
 
Hej,
Bygglovet och bygganmälan gick igenom efter att jag fixat till brandstegen. Har precis satt dit tankfönsterna och skall göra alllt färdigt i sommar. :)
 
Fler år har gått och projektet står stilla. Kom till något av en "vägg" av problem och gav upp men googlar då och då för att se om någon startat något liknande projekt. Får alltid upp min egna bilder och tänker, men titta, en med likadan vind... och samma skräp :wow:. Fasen, det är ju min egen vind :(

Så ingenting är påbörjat men, nu 2014 är tankarna igång och funderar på andra lösningar. Som jag fastnar i.

Stickan_c, grattis till dig! Är takhöjden beräknad upp till högsta punkten eller under hanbanden? Misstänker att vi har lägre tak.

Fortfarande väldigt intresserad av att se andras lösningar och gärna någon som har samma något märkliga planlösning med trappan upp till råvind och ståhöjdsrum vid sidan av. Förstått att det var en lösning för att gömma undan lite inofficiell boyta. Räknas ju inte som boyta pga råvinden som kommer först. OCH är lägre i takhöjd (frustrerande).

Har ett jättefint renoverat rum som ingen vill bo i och bara står det. Behöver verkligen komma till skott se hela huset blir användbart. Någon med kreativa idéer?

Jag behöver se andras lösningar tror jag, är så rädd för att det inte ska bli användbart när man lagt ut så mycket pengar.

Tråden är gammal men jag är tillbaka så hoppas den väcks till liv igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.