Vi kan inte bestämma oss!!! :-/
Ska bygga nytt hus och ska nu välja golv.

Vi har hittat ett fint parkettgolv i ek matt lack (14 mm) för 345 kr/kvm.
Har även tittat på laminatgolv av hög kvalitet från Alloc för 299 kr/kvm.

Allocs laminatolv är av hög kvalitet (konkurrerar med pergo).
Eftersom vi tänkt att skaffa hund, katt och förhoppningsvis får vi även barn inom några år, så vill man ju inte vara rädd för att golvet ska bli fult efter ett tag. Det ska tåla diverse lekar, stoj och stim.  

Ska man välja ett parkettgolv?
Det blir snabbare repor. Man kan dock slipa om det 3 ggr (vilket känns lite jobbigt att göra) Parkett är dyrare, MEN är varmare och mer levande än laminat.
Om vi väljer parkett blir det nog klinker i hall och kök och då tillkommer den kostnaden samt kostnad för golvvärme där.

Eller ska man välja ett laminatgolv?
Det blir billigare, är mer slittåligt men kan vara kallare att gå på.

Behöver råd och tips! Detta är jättesvårt!
 
Ska du välja golv för att det ska vara bra för katt, hund och barn ska du varken välja parkett eller laminat. Golven är hårda och hala. Parketten är något bättre, men den blir å andra sidan så småningom repig. Skaffar du en större hund kommer den garanterat att repa parketten. Laminat däremot, har många hundar svårt att gå på. När de blir gamla och stela får de svårt att resa sig. Om hunden och katten är av det livligare slaget och springer och busar inne kanar de över golven och alla mattorna ligger till slut hoptjorvade i hörnen. Du får även räkna med ett antal "olyckor". Tänk då på att inget av golven står emot väta. Nej, det djur- och barnvänligaste golvet är plastmattan. Bra grepp, lagom mjukt, repas inte, vattentätt, lätt att svabba av. Fast det var väl inte det du ville höra...?
 
Jag hade helt klart valt parkett. Vill du sen spara in lite så kan du köra laminat i sovrum och rum som inte kommer att användas så mycket. Men helt klart parkett i vardagsrum och hall och kök. Det är som du själv säger, det är varmare och levande och rejälare än laminat.
Det skulle kännas trist att bygga hus för så mycket pengar och snåla in på ett golv som man ska ha i så många år ::)

Lycka till med huset och golven :)!
 
jessica skrev:
Det skulle kännas trist att bygga hus för så mycket pengar och snåla in på ett golv som man ska ha i så många år  ::)
Det är ju det Nort vill ha - en golv som kan hänga med i många år trots hård användning ;)
... och sen kan man också diskutera hur lång tid tar det för en medelstor hund att förvandla en snyggt parkett till en trist, sliten trägolv som man inte snålat på ;).
Om ni bestämmer er för parkett så välj en hårt och oljat träsort - ni sliper inte repor men det blir i alla fall inga lackskador som ser riktigt tråkiga ut när dom uppstår på en lackat golv. Det är dock betydligt mer jobb att underhålla en oljat än en lackat golv.
Lycka till med valet!
gaia
 
gaia skrev:
Det är ju det Nort vill ha - en golv som kan hänga med i många år trots hård användning ;)
... och sen kan man också diskutera hur lång tid tar det för en medelstor hund att förvandla en snyggt parkett till en trist, sliten trägolv som man inte snålat på ;).
Om ni bestämmer er för parkett så välj en hårt och oljat träsort - ni sliper inte repor men det blir i alla fall inga lackskador som ser riktigt tråkiga ut när dom uppstår på en lackat golv. Det är dock betydligt mer jobb att underhålla en oljat än en lackat golv.
Lycka till med valet!
gaia
sorry, jag tänkte inte på hunden dom ev. skulle köpa.. :-[
Hundar är ju så olika inne..jag har bara själv haft lugna stora o små hundar.. ;D

 
Tack för kloka tips och råd :)
Känns just nu som om vi kommer att välja oljad ekparketti hela huset förutom kök, badrum och hall.
Det blir klinkers i hall och badrum.
Köket är fortfarande ett frågetecken. Kanske blir det laminat där iallafall.
Klinkers vill jag inte ha där- för hårt med tanke på att man går så mycket i köket.
 
Vi har Tarkett plastmatta i köket och är helnöjda.
 
Kork Kork Kork,

Tag en titt på Wicanders klick kork golv.
Slitstarkare än både parkett och laminat (Nja det är ivarje fall vad de använder profesionelt där det skall var slitstarkt)
Finns i en massa färger eller med faner etc men det kosta ju en slant ca 500 kr/sqm
Varmt att gå på tror det är ca 12 mm tjockt och av det är det ca 6 mm kork.
Det är också skyddat mot väta i skarvarna.

Peter
 
Jag måste hålla med Paraglider... De nya korkgolven från Wicanders är riktigt sjyssta och praktiska golv. Varma, tysta samt mkt slitstarka.

Om jag valde bara mellan laminat och trä så skulle jag i 100% av fallen välja trä... så mkt behagligare än laminat nånsin kan bli...
 
Alloc Orginal Oljad Ek 3-stav är absolut inte hal !

Har sattit det i trappan.

Känns inte ens som att det är laminat, matt och strävt som riktig ek.

Fruktansvärt nöjd, kommer att lägga det i vardagsrummet också när det blir dags att byta ishockeylaminatet där. ;D

Mvh Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.