Äntligen har ett hus med potensial dykt upp- eller är det det?
Vi drömmer om ett äldre hus och ska titta på detta inom ett par veckor. Vi är inga hantverkare, men har god vilja och kan gärna lämna bort en del arbete, men jag är bara rädd att köpa något som absolut inte går att renovera.

Vad säger ni experter, ser ni potensial eller bara elände och rivningsobjekt? Vad är de stora riskerna?

Tacksam för ett utlåtande, :)

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/490905
 
Varför skulle det vara ett rivningsobjekt? Verkar vara ett normalt hus med behov av renovering (den där tapeten i badrummet....). Beror ju på hur stomme och sånt är, men det hittade jag inget om.

Ser ut att vara en hel del jobb invändigt....
 
Redigerat:
Men det verkar vara direkverkande el, här känns spontant att ett nytt värmesystem är på sin plats, kostar en del..... Annars har det klart potential men kräver sin man/kvinna för att få det färdigt. Billigt men räkna lätt en miljon eller mer i renovering.
 
Utifrån vad man kan se på bilderna, ser det inte konstigt ut alls. Visst finns det potential, det går nog att få jättefint. Men räkna med att det kommer ta tid och kosta en del pengar.

Det viktigaste att kolla är fukt (badrum, tak, grund). Det och insekter eller svamp som äter upp stommen är nog de värsta problemen. Stora sättningar i huset är också problematiskt.

Det är bra att kolla skick och ålder på el, vatten och avlopp också. Ytskikt invändigt är det såklart det minst viktiga om ni ändå tänkt renovera. Det kan vara värt att kolla upp tomtgränser också, för att slippa överraskningar.
 
Det ser väl helt ok ut. "Fastigheten är i mycket stort behov av renovering och säljaren friskriver sig från alla framtida krav, dolda fel etc" så stod det i annonsen för huset vi köpte :) Nu 7 år och 500 000 senare är det bara ett badrum kvar att rusta samt ett fönster att byta. Så allt går att göra, det är en fråga om pengar, egen förmåga, tid och konsten att lära sig leva och bo på byggarbetsplats :) Vi bor i betonghus 108 m2 med källare så jämfört med Ert projekt finns både fördelar och nackdelar.
Driftkostnaden indikerar att en annan värmekälla är aktuell, det är kostsamt jag skulle räkna på 100 000 minst lite beroende på vad man väljer men ska Ni göra nytt så satsa på ett vattenburet system för det ger frihet framöver. Vad gäller huset så skulle jag vara mest orolig för fuktskador i timmerstommen ffa de nedre varven närmast grunden så där skulle jag vara noggrann vid besiktningen. Är taket ok är nästa punkt, återigen fukträdsla i och med att det är ett trähus. Med vårt tempo skulle det ta ca 10 år att renovera det här huset och kosta säkert runt en mille. Potential?? Absolut, jag skulle inte tveka en sekund, det är ett kanonfint hus som ger oändligt med boendekvalitet under och efter en renovering. Bara att köpa tycker jag :) Lite avundsjuk blir man på priset, i rätt område skulle det kosta 4 miljoner minst som det står här hemma :)
 
41 tusen i drift, och värmepump finns... är huset isolerat alls? (Eller är det normalt för ett äldre 120 m2 hus i Sundsvall? Mina referensramar inskränker sig till sörlandet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.