Hej! Jag är ännu en av dem som tycker att en av de största anledningarna till att bo villa är att bygga om och till den. Jag bor i ett 1,5-planshus med joddlarbalkong, och har byggt ett uterum som delvis är under balkongen. Balkongen hade tidigare fyra stolpar, men eftersom jag inte ville ha stolpar i uterummet så har jag ersatt två av dem med en limträbalk. Limträbalken sitter ihop med bjälken på takstolen. Under balkonggolvet har jag gjort ett papptak med avrinning åt sidan. Ovanpå takstolsbjälkarna och limträbalken ligger sedan ett trallgolv.I stort fungerar det bra, men av anledningar som jag inte förstår så regnar det in mellan limträbalken och takstolsbjälken! Jag har nu provat två olika lösningar med plåt, men utan lycka. Designen var kanske inte den bästa till att börja med, men samtidigt kan jag inte komma på hur jag skulle gjort i stället heller...

På bilden så är det alltså mellan den breda röda limträbalken och den blå bjälken som de regnar in (nej, de är inte röda och blå på riktigt :). Jag lade först plåt över balk och bjälke, men eftersom trallgolvet behövde skruvas fast så blev det ju en massa skruvhål i den, och där läckte det naturligtvis in... Stolparna till balkongräcket sitter också fast i balken med vinkeljärn, och även dessa är ju skruvade. Trots mängder med silikon så tar sig vattnet in. Egentligen ville jag inte använda silikon, jag tycker att konstruktionen skall kunna klara sig ändå och dessutom brukar jag kladda på och omkring mig. Men eftersom jag nu konstruerat lite dumt så får jag väl skylla mig själv.

Eftersom jag var rädd att vattnet blev stående under plåten så tog jag bort den och behöll bara en liten del som täcker takstolsbjälken och en del in på limträbalken. I framkanten försökte jag täta med silikon. Det blev förstås inte heller bra. Jag vill helst bara hitta en hantverkare som fixar detta, jag orkar inte mer... Men hursomhelst, är det någon som har något bra tips?
 
  • balkong detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • balkong översikt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
hej
kan du ta en bild??
 
Hej!

Jag fixar det i morgon, det är lite för mörkt nu. Glömde nämna att balken är 115 bred, och takstolen är 45. Det är alltså en plan yta på 160 som samlar vatten, och det rinner ned mellan dem. Trallskruvarna kom lite för nära skarven, och kanske borde jag ha längre trall som slutar längre ut på balken så att jag kan skruva längre ut.
 
B
jag skulle aldrig ha skruvat i den där plåten.
men det är nog inte problemet.
regnar det alltid in? värre när et blåser mot fasad?
 
Hej,

Tack för ditt svar. Det som jag inte nämnt är att syftet med plåten kanske främst var att täcka över den kant som är mellan papptaket och takstolsbjälken. Bakom takstolsbjälken som är skruvad mot limträbalken och nästa bjälke in mot huset har jag gjort ett papptak. Mot respektive bjälke ligger det en trekantslist. Taket lutar ca 2 grader längs med balkongen ut mot sidan på huset och avrinningen där är tillräcklig. Det läcker in mellan limträbalken och den yttersta takstolen. Nu har det kors i taket inte regnar så mycket sedan jag gjorde om för andra gången så jag har bara sett ett läckage. Som jag minns det blåste det inte då, men det regnade kraftigt.
 
B
det jag tror är du får vatten genom skruvarna. fog eller limmet gör inte så mycke för att det ska bli tätt. skruvarna blir som ett stuprör.
det är svårt med såna där balkonger/tak som inte är huvud taket.
 
Det enda vettiga, så vitt jag kan se, är att ta bort trallen, täta plåten genom att lägga ny plåt ovanpå. Sedan lägger du en reglar ovanpå så du har något att skruva trallen i och likadant runt hela altanen. Trallen får inte ligga dikt mot underlaget Blir det besvär vid altandörren får du göra ett steg.
Jag vet att jag verkar jobbig, men......
mvh Johan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.