Jag ska bygga hus,min bror är installationselektriker med 36 års erfarenhet men saknar behörighet. Han får alltså inte stå som ansvarig för elen på mitt bygge.
Jag har hittills inte funnit någon med behörighet som är villig att åta sig uppdraget om dom inte får göra allt,inkl. sälja matrialet.(OBS, inga inkopplingar sker utan besiktning av behörig).Det handlar mer om att tjäna en hacka än om säkerhet.
Varför inte ett system där en "vanlig" elektriker utför installationen och därefter redogör för en "behörig" via ritning och dom tillsammans går igenom vad som gjorts. Vad är problemet?
 
Svensk lagstiftning.

Därmed är det mer en fråga för riksdagen än oss
 
inget problem så länge dom jobbar på samma firma....
 
Händer det nåt ska det inte vara nåt tjafs om vem som är ansvarig. Jag gissar att det är en av anledningarna. Men jag kan absolut hålla med dig, det är ju konstigt att en elektriker sedan 36 år inte ska få utföra elinstallationer på "egen hand". Men så är det, och jag tvivlar på att det kommer förändras snart.

Däremot, om din bror inte råkar vara arbetslös för tillfället, kan de säkert fixa en sjysst deal till dig, då han jobbar under företagets elinstallatörs behörighet.
 
Din bror kan ju söka behörighet för AB-L. Med 36 års erfarenhet så lär praktikkravet vara uppfyllt. Det kan ju behöva kompleteras med någon utbildning. Finns program på högskolan som innehåller de teoretiska kunskaperna eller så går man till en privat utbildare.
 
Men det kostar en del, en 40-50 000 kr, har jag fått höra att det kostar.

//Patrik
 
Förr om åren var det nästan gratis, då betalade skattebetalarna :)
 
snaggletooth skrev:
Förr om åren var det nästan gratis, då betalade skattebetalarna :)

Japp, jag är en sådan, men jag tror nog att jag har betalat till baka till staten i nu läget...
 
Jag betalade 62000kr + moms och gick 1 heldag i veckan och 2 heldagar varannan vecka i ett halvår.

Dom som gick 4-år tekninsk med elkaftinrikning fick den teoretiska kompetensen i gymnasiet. Tyvärr fanns inte 4år tekninsk längre när gick gymnasiet.
 
Ni som skaffat AB(L), har ni gjort det för att kunna starta egen firma eller mest för att det är lite "status" att ha egen behörighet?
Jag har tänkt läsa in det om 10-12 år kanske, delvis för att ha möjlighet att starta firma på egen behörighet i framtiden om jag tröttnat på att ha det bra som anställd. :D
Jag har pratat med arbetskamrater om ABL och de tycker att det bara är onödigt, i alla fall så länge man inte har egen firma.

Vet någon hur vanligt det egentligen är med att anställda elektriker har AB(L)? På firman jag jobbar på så har typ bara chefen Allmän behörighet. Då är det runt 24 montörer på firman.

Spinout: Oj, jäklar i min brasa! Har du då ABL eller AB?

//Patrik
 
ABL och egen firma.
 
el_richard skrev:
ABL och egen firma.
Och du är hur gammal? Eller hur gammal var du när du läste in ABL?


Allmänt, för att få en uppfattning: Hur var åldrarna på er som läst in AB(L)? (Då kan man ju se ungefär när man borde läsa in den.)

//Patrik
 
Jag har ABL därför jag aldrig arbetat med högspänning. Men man får ju högspänningsteorin med i kursen.
Jag läste förra året och var då 28år ung. samt yngst i klassen.

Ska du läsa, så rekommenderar jag att du fixar det innan du skaffar familj. Det finns ju 2års distansutbildningar där det är lugnare tempo och framför allt 3ggr billigare än mitt alternativ.

En snubbe från kursen jobbar på en större elfirma, de premiera de med behörighet 5000kr på lönen rakt av. Även om de jobbar som installatörer.
Visst sitter man i ett annat löneförhandlingsläge, men även i en större ansvarsställning. Om man inte delegerar bort sitt ansvar iaf.
 
Läste till AB (L, för jag har heller ingen högspänningspraktik) när jag var 35.
Är anställd och har behörighetsansvar.
 
Okej, hur svår är egentligen kursen då? Vad handlar egentligen kursen om? Är det att räkna lite mer avancerad matte och lära sig mer om regler och dyl. eller vad har man att vänta? :p

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.