Sitter på ett dilemma.
Skall bygga ett nytt Älvsbyhus.
Skillnaden i pris är 60000.
Med ce50 alternativet blir det 15cm mer takisolering och 7cm mer bjälklag.
5000kwh skiljer det i förbrukning(beräknat).
"Tjänar" in det dyrare altenativet på ca 12år...
Strömpriser de närmaste åren ser ut att gå upp...
Känslan av att man sitter med den senaste teknologin....
Större förråd av varmvatten...
Tja vafan banghead.gif
 
Prisskillnaden är för stor.
Jag kan inte se någon anledning till att man ska ha mer isolering med en CE50,
snarare tvärt om.

Jag tror att husbyggarna har löjligt stora marginaler på VP från Nibe och IVT.
Att motivera en prisskillnad på 60000:- med att det behövs mer isolering låter som en bluff.

Begär att få pris på en CE50 utan extra isolering på huset.
Installationskostnaden bör vara helt likvärdig.
Det du ska betala extra bör då enbart vara motiverat av prisskillnaden på pumparna.

/Hasse
 
extra isolering i tak o vägg låter ju bra, men hur mycket har du innan?

Jag kan inte heller se någon anledning till att CZ skulle kräva mer isolering än Nibe. Menar de att Nibe producerar så billig värme att det inte gör något om du får stora förluster genom vägg och tak?????? Resonemanget saknar logik fullständigt.

Om du är orolig för framtida elpriser så ska du definitivt satsa på mycket isolering framför en effektiv värmepump. En värmepump går att byta ut, men isolering är svårare att lägga till.
 
Tydligen blir det nya byggnormer efter nyår...det är därför man tvingats byta till aggregat som är effektivare och samtidigt lägga till isolering.
Kommer inte ihåg hur mycket isolering det var -nu mot sen.
 
BodenMike skrev:
Sitter på ett dilemma.
Skall bygga ett nytt Älvsbyhus.
Skillnaden i pris är 60000.
Med ce50 alternativet blir det 15cm mer takisolering och 7cm mer bjälklag.
5000kwh skiljer det i förbrukning(beräknat).
"Tjänar" in det dyrare altenativet på ca 12år...
Strömpriser de närmaste åren ser ut att gå upp...
Känslan av att man sitter med den senaste teknologin....
Större förråd av varmvatten...
Tja vafan [bild]

Är det berg, jord eller sjö som ska leverera energi till Niben.

Jag ser inte någon möjlighet att CZ ska kunna ge ekonomi i Norrbotten. När energin behövs som bäst, så finns den inte. När det är kallt, så finns inte den fukt som CZ räknar med att hämta energi ifrån. Den effekt de presenterar gäller mellan två avfrostningar, som måste göras en gång i timmen. Tar allt mellan 10-20 minuter.

Det betyder att 6,5 kW-pumpen kanske levererar 4-5 kW d.v.s. pumpen har fullt upp och återge den energi den själv förbrurkar större delen av vintern. Varmvatten och transmissionsförluster får då ersättas med elpatron. Gissar att skillnaden är betydligt mer än 5 000 kWh/år.

Den har heller inte möjlighet att leverera gratis kyla på sommaren, som en bergvärmepump har möjlighet att göra. Med bergvärmepump finns möjlighet att återvinna ventilationsförlusterna med upp till 80%. T.ex skickar du ut 4 kW, kan 3,2 kW återvinnas med en förbrukning om 0,2 kW.

Jämförande exempel 200 m²:
DUT -30°

Toppeffekt 10,8 kW med CZ
Toppeffekt 7,5 kW med bergvärme och ventilationsåtervinning.

Med CZ65 behöver du 6,3 kW elspets vid DUT
Med Bergvärme + FTX behöver du 0-2 kW elspets beroende på kompressoreffekt.
 
Jag tolkade TS som att han valde mellan två frånluftvärmepumpar, En från Nibe eller CE50.
Det är ingen tvekan om att CE50 ger en större energibesparing än någon FLVP som Nibe har, om inte huset är väldigt litet, men om det är värt merkostnaden är en annan fråga.

Jag tror också att bergvärme ger större energibesparing än CE50, men det till en ännu större investeringskostnad. Frånluftvärmepump verkar vara standard hos Älvsbyhus, så det kan ställa till problem om man vill beställa bergvärme.

Om man skaffar bergvärme är jag tveksam till om det går att räkna hem den extra kostnaden för FTX. En simpel frånluftsfläkt är då inget dåligt alternativ.

/Hasse
 
Aha...jag drog min egen felaktiga slutsats.

Läste fighter och 60 000 kr dyrare, och tog för givet att det var bergvärme som var det andraq alternativet.

FTX är grymt effektiv i norrbotten, speciellt så långt upp som Boden. Det finns vär redan krav på att ventilation ska återvinnas, men återvinns den till Nibe frånluftare så blir villaägaren ändå fattig.

Nibes frånluftskompressor ger max 2 kW, varför man knappast kan kalla den för en fighter.

Jag kan inte se när en frånluftare oavsett fabrikat är ett alternativ i Norrbotten.
 
Det vart Niben.
Satsar nog på andra enegikällor att fylla ut med vad det lider, misstänker det blir solfångare som jag pular ihop själv.
Har nu äntligen skrivit på för huset iallafall och börjat fylla tomten.

Tack för alla svar!
 
Får man fråga vilken Nibe fighter Älvsbyhus sänder med för när jag kollade på prisjakt så är skillnaden mellan Nibe Fighter 640 och Comfortzone CE50 ca 25000 – 30000. Lycka till med bygget och väntar på mer information och uppföljning av byggnation av solfångare senare då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.