Vi fick tag på en bänkskiva av det hårda mörka träslaget Merbau.
Av det håller vi på att snickra ihop ett soffbord. Vad är lämplig ytbehandlig för detta?

Vi vill gärna behålla träets fina yta men ändå skydda det mot tex varma kaffekoppar och rödvin. :surprised:
Olja, vax, lack...
 
Jag skulle pröva hårdvaxolja. Har det på liknande skiva, fast i ek, som matbord. Gör man som man ska så blir det en riktigt fin yta, nästan "vaxig" efter polering. Inga problem med vattenringar eller annat trist. Osmo gör den som jag varmt kan rekommendera.
 
Osmo gör den som jag betalade vansinningt mycket pengar för... Var på theofils och tittade runt och plockade till slut "bara" på mig 1 liter trälut och 1 liter OSMO hårdvaxolja. Tänkte att "det här kan ju inte bli såå farligt". Hade ovanligt mycket kontanter så jag fipplade fram dom vid kassan men när han sa "Det blir 1480 kronor tack" så var det bara att hala fram visakortet... Blev så paff så jag inte ens funderade på att avstå =D Vet inte om jag betalade mer än man "borde" men den verkar räcka långt och resultatet blir väldigt bra.
 
Redigerat:
Oavsett hur gammal eller ung du är så tror jag att din burk med Osmo-vax kommer att överleva dig :)

Skämt åtsido, den är ju ganska dryg och finns i mindre burkar. Du kanske kan byta till en mindre?
 
Bulldog skrev:
Oavsett hur gammal eller ung du är så tror jag att din burk med Osmo-vax kommer att överleva dig :)

Skämt åtsido, den är ju ganska dryg och finns i mindre burkar. Du kanske kan byta till en mindre?
Kanske hade varit en idé men nu är den öppnad. Jag får väl slipa om och olja golvet i värsta fall =) Tänkte fylla en del i en mindre burk så den kan stå orörd utan alltför mycket luft i. Att den härsknar borde väl vara det enda man ska se upp med. Tål den att förvaras kallt måntro?
 
Nu vet jag inte vilket som kostade, men jag tror du hade kommit billigare undan på annat håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.