Hej,

Jag är i färd med att bygga ett lösvirkeshus i Sthlmstrakten på ett berg och skulle väldigt gärna få lite grepp om de olika kostnaderna i samband med ett husbygge (framförallt de större kostnaderna). Huset är ca 150 kvm + oinredd källare på ca 40 kvm. Priser jag framförallt är intresserad av är:

1. Materialkostnad och arbetskostnad för markarbeten, dränering, begränsad sprängning samt för att gjuta 40 kvm platta (utan golvvärme) och mura upp denna del plus att mura upp torpargrund på resterande del (ca 70 kvm). Är 350 tkr rimligt?

2. Materialkostnad och arbetskostnad för att resa stommen och göra huset (ca 150 kvm) tätt (dvs inklusive plåttak, fönster, dörrar, ytterpanel och isolering, exklusive allt arbete från gipsskivor och framåt). Fönster och dörrar har jag dock offert på 170 tkr så det är under kontroll. Är 450 tkr för material och 600 tkr för arbetskostnad rimligt?

3. Kostnad för fullständig eldragning (normalkomplicerad). Är 100 tkr rimligt?

4. Kostnad för uppvärmning (vattenburen golvvärme ej bergvärme). Är 100 tkr rimligt?

5. VVS-kostnader (två badrum, kök och tvättstuga).

Utöver detta tillkommer självklart kostnader för kök och badrum, läggning av golv, invändig målning och en massa andra mindre kostnader...

Tacksam för svar!

/Lösvirkaren
 
Lösvirkaren skrev:
1. Materialkostnad och arbetskostnad för markarbeten, dränering, begränsad sprängning samt för att gjuta 40 kvm platta (utan golvvärme) och mura upp denna del plus att mura upp torpargrund på resterande del (ca 70 kvm). Är 350 tkr rimligt?

2. Materialkostnad och arbetskostnad för att resa stommen och göra huset (ca 150 kvm) tätt (dvs inklusive plåttak, fönster, dörrar, ytterpanel och isolering, exklusive allt arbete från gipsskivor och framåt). Fönster och dörrar har jag dock offert på 170 tkr så det är under kontroll. Är 450 tkr för material och 600 tkr för arbetskostnad rimligt?

3. Kostnad för fullständig eldragning (normalkomplicerad). Är 100 tkr rimligt?

4. Kostnad för uppvärmning (vattenburen golvvärme ej bergvärme). Är 100 tkr rimligt?

5. VVS-kostnader (två badrum, kök och tvättstuga).

Utöver detta tillkommer självklart kostnader för kök och badrum, läggning av golv, invändig målning och en massa andra mindre kostnader...

Tacksam för svar!

/Lösvirkaren

1. Bersprängning och markarbete känns som en omöjlig fråga. Ta dit någon som ger dig ett pris.

2. Cirka 1 miljon för att få upp stommen som du specificerar den känns rimlig.

3. 100 tusen för elektriker, början till slut känns i snålaste laget, åtminstone skulle jag säga 150 för att inte säga 200..

4. Värme eluppvärmd? Ja, då kanske det räcker med 100, men inte om du ska ha en luft-vattenvärmepump och definivt inte om du ska ha bergvärme. Jag skulle dock föreslå att du väljer en luft-vatten..

5. VVS har jag dessvärre ingen bra kalkyl att komma med heller. 100 ?
 
HusByggarTomten skrev:
....

5. VVS har jag dessvärre ingen bra kalkyl att komma med heller. 100 ?

För två badrum (våtrum) + kök så är kostanderna bra mkt högre än 100 kkr .
det beror iof på om du bara menar rörmokeriet, eller även tätskickt och beklädnader osv ?

Ett badrum kan gå på ca 100-250kkr beroende på storlek och standard
/K
 
klaskarlsson skrev:
För två badrum (våtrum) + kök så är kostanderna bra mkt högre än 100 kkr .
det beror iof på om du bara menar rörmokeriet, eller även tätskickt och beklädnader osv ?

Ett badrum kan gå på ca 100-250kkr beroende på storlek och standard
/K
Nej, jag tänker på bara på rörmokeriet.

Precis som du säger så kan ju ett badrum kosta allt från nästan ingenting till hur mycket som helst.
 
Hemmakatten
Mark- och grundarbetena kan säkert komma att kosta det dubbla.Sprängning kostar en del + att det tillkommer kostnader för besiktning före och efter av grannfastigheterna. Borttransport av sprängmassor kostar också. Ett berg ökar i volym 3-4ggr efter sprängning, så det kan gå åt många lastbilstransporter.

Till markarbetena får du lägga till en infart till tomten och eventuellt tillfälliga byggvägar runt huset. En grovplanering av tomten brukar man vilja ha. Finplanering med p-platser, grusplaner, gångvägar, uteplatser, matjord mm tillkommer också.

Elkostnaden är för låg. Den standard som katalogföretagen installerar är mkt basic och innehåller absolut ingenting exra såsom dimmer, downlights, utebelysning mm En sådan installation får man kanske betala 125' för och då räknar man med ett enkelt 1½-planshus max. Ni kommer att ha 3 våningar. Uppåt 200' skulle jag budgetera. Tänk på att du också måste köpa in belysningsarmaturen.

Värmekostnaden är också snålt tilltagen, Bara golvvärmematerialet och någon slags bra värmepump kostar väl bara det uppåt 75-100'. Hur skall källaren vara uppvärmd?

VVS innebär att du måste göra/beställa en vvs-ritning som kostar pengar (10' ?) med exakta mått så att vatten- och avloppsrören läggspå exakt rätt ställe i grunden. Inte kul om golvbrunnen hamnar fel eller toaavloppet hamnar halvvägs in i väggen. Vattenutkastare kanske du vill ha utomhus och i garage och i källare. Ventilation bör du ha. De flesta kommuner vill nog gärna att man satsar på att återvinna värmen ur frånluften. Aggregat och vent.rör skall dimensioneras och installeras. Tror tyvärr inte heller att detta räcker med 100´.
 
Tack för alla kommentarer! Bygglovet kom idag så då är man på gott humör!

Avseende markkostnader har jag själv byggt vägen upp till huset (ca 80 m) och den prövades i veckan av en fullastad lastbil och det gick bra som tur var. Jag pratade med en kvalitetsansvarig idag som menade att det blev extra dyrt att både ha platta och torpargrund iom att det blir två dyra moment (spräning och gjutning av platta + torpargrund). Kanske skulle strunta i plattan och bara köra torpargrund, det går väl ända att ha dörr in till torpargrunden (som jag enbart tänkte ha för förvaring)?

När jag menar VVS tänkte jag bara på själva rördragningen (inte inredning i kök och badrum). Jag ska träffa en VVS:are på fredag för att få komplett offert på bergvärmepump, golvvärmedragning, övrigt VVS-arbete samt ventilation, vi får se vad priset hamnar på... Ska då be dom att inkludera VVS- och ventilationsritningar i priset (tack!). Vad gäller elritningar antar jag att det är ok att vänta med dessa ända fram tills det stommen har rests och och huset har isolerats? Även fast man ska ha en idé om hur det ska dras.

Ska även få offert på byggmaterialet för brädgården, förhoppningsvis under nästa vecka. Sedan återstår att hitta någon som kan genomföra arbetet i moment 1. Är det säkrast att begära fast pris på detta? Antar att det finns stor risk att det blir mycket dyrare än vad som förutspåtts annars?

Vad gäller badrum budgetarar jag 90 tkr för varje badrum (7,5 kvm st) och för köket 100 tkr.
 
Lösvirkaren skrev:
Är det säkrast att begära fast pris på detta? Antar att det finns stor risk att det blir mycket dyrare än vad som förutspåtts annars?

QUOTE]


Förvisso så vet ju DU vad det kommer att kosta, men likväl så tar ju en hantverkare till marginal (för att inte gå back) när dom räknar på fast pris = oftast dyrare.
 
Hemmakatten
Elritning är nog bra att göra nu. I alla fall en översiktlig sådan. då tänker jag på sådan eldragning som inte med lätthet kan göras i efterhand. Tex så kanske ni skall ha en fristående köksö och vill ha eluttag på den, dessa elrör måste då förläggas i grunden. Samma sak om du vill ha eluttag på andra ställen än en vägg, tex ett eluttag i golvet eller kanske in/nedfällda lampori golv eller trapp. Tänk också på elbehov utomhus, mkt enklare att gräva ned elkabel nu medans grävmaskiner är på plats. Belysning på altan, längs infartsväg, i trädgården. Förberedda elrör för framtida friggebod/carport/damm/fontän/vedtunna/jaccuzi.

Har du förresten budgeterat för anslutningsavgiften för elen, eller är den redan betald? Även anslutningsavgiften för vatten och avlopp? Även telekabel är smart att gräva ned nu, budgetera kostnaden, installationsavgfit för telefon kostar minst 7' + kabel o gräv.

Materialet skulle jag be snickaren du anlitar att titta/räkna på. Har du konstruktionsritningar? Snickaren kan ha bra synpunkter på materialval mm.

Ett kök för 100' är inte mkt. Du skall ju ha golv, väggar, tak med färg,tapeter, kakel etc. Plus då själva köket OCH vitvaror inkl. fläkt. Våra vitvaror kostade 55'. Glöm inte belysningen. Skall du ha gasolhäll skall det också dras in utifrån innan grunden är färdig.

Nu kanske jag är grinig, men tror inte heller att du klarar dig med 90' per badrum om du inte tänker göra arbetet själv.
 
Hemmakatten skrev:
...Även telekabel är smart att gräva ned nu, budgetera kostnaden, installationsavgfit för telefon kostar minst 7' + kabel o gräv....

Fundera på om du skall gräva ned en kopparkabel och ansluta dig till Telia för massa pengar !?
Mer framtidssäkert är ju fiber - OM du har ngn anslutning i närheten dvs...

/K
 
Hemmakatten
Nä, du har naturligtvis rätt klas. Utgick nog mest från vår egen situation vilket är landsbygdsbo. Mobilt kan ju också vara ett alternativ, både för telefon och internet beroende på vilken mottagning och vilka behov man har.
 
Tack igen!

Ja, det blir faktiskt mobilt, det blir ju bara snabbare och snabbare. Även bra när man pendlar mellan huset och lägenheten, slipper betala på båda ställena.

El finns redan och även så vatten och avlopp (har ett mindre hus på tomten redan), jag har dragit upp rör för detta men är osäker på vilken matarkabel man ska använda sig för elen. Någon som har en susning? Hoppas att den inte är allt för styv för röret som jag har lagt för att dra 50 meter matarkabel i är inte helt rakt...:(

Bra det där med el i golv och trapp, kanske lika bra att se till att även elritningen är på plats så tidigt som möjligt...

Hoppas på att 100 för köket ska räcka (borträknat golv, färg och tapeter). Blir nog förhållandevis standardkök (ev IKEA) men med lite bättre vitvaror. Köket är inte heller särskilt stort.

Badrummen hade jag dock inte tänkt att spara in på så 90 tkr är säkert för lite (trots att eldragning och rördragning inte räknas in i de 90).
 
Lösvirkaren skrev:
Tack igen!

Ja, det blir faktiskt mobilt, det blir ju bara snabbare och snabbare. Även bra när man pendlar mellan huset och lägenheten, slipper betala på båda ställena.

El finns redan och även så vatten och avlopp (har ett mindre hus på tomten redan), jag har dragit upp rör för detta men är osäker på vilken matarkabel man ska använda sig för elen. Någon som har en susning? Hoppas att den inte är allt för styv för röret som jag har lagt för att dra 50 meter matarkabel i är inte helt rakt...:(

Bra det där med el i golv och trapp, kanske lika bra att se till att även elritningen är på plats så tidigt som möjligt...

Hoppas på att 100 för köket ska räcka (borträknat golv, färg och tapeter). Blir nog förhållandevis standardkök (ev IKEA) men med lite bättre vitvaror. Köket är inte heller särskilt stort.

Badrummen hade jag dock inte tänkt att spara in på så 90 tkr är säkert för lite (trots att eldragning och rördragning inte räknas in i de 90).
Om du inte vill dra in fiber/nätverk nu, så lägg iaf in rör för det.
Mobilt är väl ok, men det har långt ifrån samma kapacitet som fasta linor (fiberlinor).
Och även om det finns digitalTV via boxer, bredband och telefon via 3G-nätet så blir det inte samma kvalitet.
Ett fast abbonemang brukar ha 10/100mb/s jmf med 3G som i praktiken ligger kring 0.8-1.5 (http://www.bredbandskollen.se/mobile.php) mb/s och då är fibern kompatibel med gigabithastigheter i framtiden, och de fasta nätetn komemr alltid vara snabbare än mobilalternativen även om båda utvecklas.

Och TV finns f.n. ett halvdussin operatörer (bla Viasat mfl) som levererar TV via fiber (Både HDTV och SD). Och dessutom blir det oftast en dyrare kostnad jämfört med fasta alternativ (beroende på vad installationen går på då förstås).

Och ligger ni nära ett stadsnät så är installationskostnaden väldigt låg - och bygger ni in det från början så är det mkt lättare att snyggt sätta in uttag i olika rum osv, dessutom höjs husets värde med ca 2-4 ggr vad installationen kostar, så ligger tomten rätt till så bör ni definitivt gräva ned alla anslutningar kablar osv - även om ni inte kopplar in er just nu.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.