Hej!

Håller på och renoverar min hall med nya ytskikt och undrar hur jag ska göra med gipsen? Hallens väggar är byggda i två material - putsad betong och gips. All gammal tapet är nedriven och alla ytterhörn är förstärkta med stålprofil. Betongväggarna bredspacklas med nordsjös gipsspackel.

Men nu till gipsväggarna - kartongen blev lite skadad på en del ställen och på andra går det sista lagret av tapet inte att ta bort. Vad är bäst att göra för att få en slät yta? Tanken på att bredspackla även detta finns, men jag vill gärna höra fler förslag.

Hälsningar
Daniel
 
...easycover eller annat. Eller måla väggarna och slipa ned allt som kommer fram i släpljus?

Någon som vet ungefär vad en såndär behändig giraffslip kan kosta att hyra och var i sådana fall?
 
Jag har varit ute för liknande problem och då har följande arbetssätt fungerat hyfsat bra för mig.

1. Försök att få bort all tapet m.m. som sitter löst (brukar fungera bra med en spackel.

2. Spackla över ytan så att skador och eventuella skarvar blir utjämnade.

3. Slipa ytan jämn.

Steg 2 och 3 kan behöva göras mer än en gång om det finns stora skador som gör att spacklet sjunker något.

4. Måla över ytan med en "spärrfärg" (brukar vara en lacknafta baserad färg om jag inte mins fel).

5. När färgen har torkat brukar det vara lätt att se var som är missat och om det behövs bättringsspacklas.

6. Slipa över ytan.

Beroende vilken slutbeläggning som ska användas så kan man nu måla, tapetsera eller väva. (naturligtvis ställer de olika slutbeläggningarna olika krav på noggrannheten av förarbetet.
 
Renoveringstapet är inte lika lätt som det ser ut att vara. Ojämnheter syns igenom om de är tillräckligt stora vilket jag har fått erfara i vardagsrummet om ljuset faller på ett speciellt sätt. Sen måste man vara väldigt noggrann med skarvarna. Ett bra lim är ett måste annars får man ett eländigt resultat.

Spackla och slipa är bättre tycker jag. Speciellt efter jag köpt en schysst slip på tradera som jag kopplar på grovdammsugaren. Inte ett dammkorn i rummet :)
Sen kan man med fördel avsluta arbetet med att sätta på microlitväv för att inte riskera sprickor mellan de två olika materialen. Den kräver dock att underlaget är perfekt för den döljer inget utan gör bara att man får samma yta på de olika ställena.

Giraffslip kostade lite väl mycket att hyra tyckte jag. Eftersom man måste spackla och slipa många gånger (man är inget proffs på spackling direkt) så kan det ta ett par dagar, och enligt hyreshuset så kostade det 270:- första dagen, 150:- efterföljande dagar och 420:- för en helg.
De finns att köpa på Jula för 2000:- men jag har ingen aning om kvalitet eller ifall de funkar bra med dammsugare.
Har man vunnit på lotto kan man slå till på ett kit från Festool med giraffslip och dammsugare för bara 21000:- :)
 
Hmm, ja giraffslip vore behändigt, men kvalitén på Julas skulle inte vara så bra enligt någon tråd här på forumet. Det blir nog att köra för hand - till vardagsrummet sedan kan jag hyra en.

Lacknaftabaserad spärrfärg hade jag inte tänkt på, du menar då som grundfärg innan slutlig färg?
 
Ja man kan säga att lacknaftabaserad färg blir som en grundfärg (brukar använda en vanlig vit obruten färg) och att den "klistrat/binder" ihop gips och tapetrester m.m.
 
ingen som funderar på renoveringsgips 6 mm?
 
att bredspackla är det ända rätta. spackla allt, där tapeten reser sig skär du ut bubblan när spaklet torkat med kniv och spacklar igen hålet. Reser inte tapeten sig av fukten från spacklet så kommer den inte göra det senare heller.

Där du slipat igenom så att du kommit ner i pappen på gipsen måste du också spackla då det syns vid målning annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.