Hej!
Min största dröm är att äga ett eget hus i framtiden, har bott i lägenhet hela livet och vantrivs. Snart dags för mig att flytta hemifrån och istället för att kolla på lägenhet som de flesta gör i min ålder har jag varit på endel hus visningar och insett att om man vill ha stor tomt, garage, stort hus så rusar priserna iväg! Har tankar på att fråga mina morföräldrar om jag får ta över eller köpa deras hus till ett bra pris, eftersom dom kommer söka sig till ett bekvämare boende. Men hur går det till isåfall, får dom sälja huset för till exempel det priset dom gav på 70-talet?
 
Personligen skulle jag inte köpa av en nära släkting. Om du vill göra det låt det gå genom en tredje part. Misstänker att det kan bli strul med skatteverket om du köper det för billigt (dvs långt under dagens marknadsvärde).
 
Ja, de får sälja det billigt till dig. De får ge bort det också om de vill. Arvs- och gåvoskatten är ju borttagna.

Ett problem är vad eventuella andra släktingar tycker, det kan lätt bli osämja där. Eftersom du är barnbarn ärver du inte direkt, så jag antar att det inte kan räknas som förskott på arv? Men att ge bort så mycket, att inget arv blir kvar till eventuella bröstarvingar är väl inte heller helt okej? Någon som är bättre på hur arvsreglerna fungerar får gärna reda ut närmare.

Jag skulle också råda dig att göra noggranna besiktningar och så vidare innan ett eventuellt köp. Det är inte kul att hamna i tvister om fel med släktingar.
 
Hej

Om din mor är med på det och du inte har några syskon får dina morföraldrar sälja till dig till vilket pris de vill, de får även skänka huset till dig.

Om du slipper frågan om arvskonflikter kommer det att gå utmärkt.

/ATW
 
Låt oss säga att vi är fyra arv tagare, jag och min syster samt mor och morbror. Vi ska dela hela arvet broderligt alltså 25% var. Huset har ett marknadsvärde på 1,5 miljon men om jag säger att jag köper det för 900 000 och dom går med på det går köpet alltså igenom? Lägger jag ett bud på 900 000 så är det ju samma som att sälja huset för 1,2 miljoner till en annan eftersom jag har rätt till 25% av arvet. Om jag köper huset av dom för 900 000 räknas det då som förskott på arv?
 
Vill påstå att morföräldrarna får sälja till vem de vill till vilket pris som helst. De lever ju och förfogar över sin egendom. De får slarva bort varenda krona om de vill. Är däremot ena morföräldern död blir det utrymme för lite diskussioner vid ett senare arvsskifte.

Säljer de för billigt (under 80%? av taxeringsvärdet) kommer skattemyndigheten att tycka att det är en gåva och då övertar köparen ingångsvärdet och får betala all reavinstskatt den dagen huset säljs vidare.

En annan och viktigare fråga är väl om morföräldrarna vill sälja till rabatterat pris. De kanske vill ha pengarna själva för att köpa en lägenhet, eller för att dryga ut pensionen.
 
Om vi vänder på steken och säger att jag tillsammans med mina morföräldrar har kommit överens om ett pris på 900 000 men övriga arv tagare tycker att huset är värt mer, får de sälja huset till mig ändå?
 
Om det inte finns nåt testamente...

Ärver din mor 50% och hennes bror 50%

Du och din syster kommer i eran tur att ärva er mor med 50% var.

Men om nu alla fortfarande är i livet tycker jag att ni ska sätta er ned och diskutera det hela och försöka komma fram till nån lösning som alla är nöjda med.

Min erfarenhet är att det kan verka som alla är överens men helt plötsligt inser nån att det är mycket pengar involverat och du är helt plötsligt involverad i en släkt/arvsfejd.

Ta gärna hjälp av nån jurist (kunnig person) som kan ge er lite alternativa lösningar.

/ATW
 
*MAX* skrev:
Om vi vänder på steken och säger att jag tillsammans med mina morföräldrar har kommit överens om ett pris på 900 000 men övriga arv tagare tycker att huset är värt mer, får de sälja huset till mig ändå?
De får självklart göra vad de vill,( förutsatt att de är kapabla till det)

Men det låter som ett recept på en del framtida osämja.

/ATW
 
*MAX* skrev:
Om vi vänder på steken och säger att jag tillsammans med mina morföräldrar har kommit överens om ett pris på 900 000 men övriga arv tagare tycker att huset är värt mer, får de sälja huset till mig ändå?
Ja det får de. Men det kan komma att räknas som förskott på arv. Jag är inte expert, så jag vet inte hur eller om man kan komma runt det. Frågan är också om dina morföräldrar vill komma runt det.
 
Nu ska man inte vara tvärsäker på något. Men låt oss för ett ögonblick anta att din mor plus morbor (jag antar att ingen av dem är särkullbarn), och att din syster och du själv alla den dagen är i livet den dag morföräldrarna avlider. Om så är fallet och ni alla är ense att dela kvarlåtenskapen lika ska ni vid bouppteckningen notera att morbrodern och er mor avstår halva sina arvslotter. Då har ni alla papper klara. Annars riskerar avtalet falla om någon av dödsbodelägarna skulle hinna ångra sig innan den (något senare) dag då ni tänker skifta arvet och upplösa dödsboet.

För det andra: Om dina morföräldrar så önskar kan de mycket väl sälja dig sitt hus billigt till dig. Det klokaste de då kan göra är att först ta reda på fastighetens marknadsvärde så professionellt det går att ordna. Mellanskillnaden mellan korrekt marknadsvärde och det pris som du betalar kan betraktas som förskott på arv. Det betyder att din förmån minskar ditt framtida arv efter morföräldrarna med samma belopp. Om det är så morföräldrarna vill ha det bör detta noteras i samband med överlåtelsen. Annars upprättar de ett gåvobrev. Där anger de gåvans värde, och hur de kommit fram till beloppet. De undertecknar sedan att gåvan EJ är att betrakta som förskott på arv.

För det tredje kan det vara klokt att du undviker att sätta dig i skuld till morföräldrarna. Istället betalar du med egna pengar eller med banklån. Då slipper ni framtida bråk om höga och låga räntor, och eventuella hinder att sköta skulden.

Dessutom bör morföräldrarna provdeklarera skatteeffekten av sin försäljning. Ett FÖR lågt förmånspris kan annars leda till att du själv senare beskattas orealistiskt hårt när du själv säljer fastigheten i en avlägsen framtid.
 
Redigerat:
billy_baver: trådskaparen ärver väl inte sin mormor eller morfar om hans mor är i livet? Barnbarn blir väl inblandade först om "mellanliggande" barn har avlidit?
 
Jo, man kan ärva sina morföräldrar även om modern är i livet, OM modern upprättar ett arvsavstående. Precis som jag redan påpekat.

Reglerna för arsvavstående och arvsavsägelse är inte lika aktivt använda idag, sedan arvs- och gåvoskatten har avskaffats. Men visst kan man överlåta det man ärver! Och precis som ifråga om testamente kan det bli viktigt att papperen blir korrekta, så man undviker tvist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.