Vi är en familj på fyra personer, två vuxna, en vuxen tonåring och en liten skrutta på snart fyra. Vi har också en liten hund. Huset är på 200m2. Jag funderar på hur många timmars städning som är vettigt att köpa. Som det ser ut just nu så hinner vi inte alls med, vi vill ha det städat men ingen vill (eller är särskilt bra på det heller för den delen). Skall man välja t ex tre timmar varje vecka eller kanske fem timmar varannnan? Eller behövs det mer? En rejäl genomgång av huset varannan vecka skulle antagligen vara ett steg uppåt från idag och en liten städning varje vecka ett himmelslyft.

Ni som har städhjälp, hur har ni lagt upp det?

Det finns 100-tals personer och firmor som annonserar på blocket och jag är lite tveksam till att skicka ut ett gäng offertförfrågningar sådär slumpvis. Helst skulle jag vilja gå på rekommendation. Någon som kan rekommendera en firma i GBG-området?

Hur gjorde ni när ni valde städfirma?
 
Vi har 8h städhjälp varannan vecka. Detta till ett hus på 210 kvm där 2 barn och 2 vuxna bor.

På 8 timmar blir huset väl genomstädat samt att det alltid finns möjlighet för något extra som t.ex torka några fönster, städa ugnen eller dylikt. Detta har vi haft de senaste åren och det är verkligen vardagslyx - slippa debatten om vem som städade sist samt att huset känns rent!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med någon referens i Göteborg, bor i Stockholm..
 
Jag kan tyvärr inte heller hjälpa till med rekommendationer i GBG men vi har följande upplägg.

Enplanhus på ca 140 kvadrat med 2 vuxna och 2 små barn, städning 3h varannan vecka.

Visst hade det varit trevligt med städning varje vecka men detta räcker ganska långt för oss. Det brukar bli en vända med dammsugaren mittemellan städningarna också men toaletter mm klarar sig bra. I vårt fall så har vi det vanligtvis ganska undanplockat med "rena" ytor så när de kommer för att städa kan de göra detta utan att först lyfta undan en massa prylar. Detta kortar förstås ned städtiden en del.

Innan vi bestände fast pris/tid så gjorde bolaget några "provstädningar" på löpande räkning så de kunde bedöma hur mycket tid som gick åt. Ett upplägg som fungerade bra i detta fallet.
 
Hemmakatten
Vi bor inte heller i Göteborg.

Vi hade tidigare städhjälp. Det var när barnen bodde kvar hemma och vi föräldrar jobbade mktbåda två.

Det viktigaste för oss var att få städat VARJE vecka. Två veckor är alldeles för lång tid (för oss) mellan badrumsstädningar mm. Det är UNDERBART att komma hem till ett välstädat hem där det luktar gott och rent. Värt varenda krona!

Det vi hade hjälp med var att varje vecka dammsuga hela huset (vårt hus var störe än ert och hade många rum), dammsuga listor, mattor, soffor och fåtöljer. Damma/dammtorka tavellister, fönsterbrädor, lampor, bokhyllor, skrivbord mm. Tvätta hallgolv och köksgolv. Göra rent i 2 badrum, toa och bastu inklusive tvätta golv, badkar, krarnar mm. Göra rent i köket det som behövs, tex kranar, bänkar, torka köksluckor.

Vid behov/mellan varven tvätta fönster (kräver minst en extra dag), torka golven i de andra rummen, tvätta alla köksluckor eller tvätta hela tvättstugan osv.

I veckostädningen så ingick också strykning av skjortor och blusar samt byte av sängkläder i min mans och min säng.

Vi hade hjälp en hel dag (6-8 timmar) varje vecka. Men som sagt, huset var ganska stort och vi hade 4-5 barn/tonåringar boendes hemma (+ett antal kompisar varje dag).

För barnen var kravet att de skulle byta sängkläder själva samt att det i rummet skulle vara undanplockat alla saker på golv och skrivbord, annars blev det inte dammat och dammsugit utan de fick städa själva. Fungerade väldigt bra faktiskt!
 
Redigerat:
Man tackar för era bidrag, det börjar bli lite mindre tabu att diskutera städhjälp.

Vad brukar timpriserna ligga på, ser att Hemfrid tex tar nästan 400:- (före ROT). Även om det är korta jobb, och material ingår så låter det lite drygt. Är det normalt pris?
 
Thomas59
Villa 220m2, två vuxna, ett barn och två hundar. Städhjälp 6h varje vecka á 450 kr eft ROT (vitt).

Otrolig skönt och dom är noggranna som f-n.
 
Menar du 450:-/h efter rot (vilket är svindyrt) eller menar du 6h á 450:- efter rot (vilket är svinbilligt)? :)


Eller är det 450:-/h före rot?
 
Thomas59
-MH- skrev:
Menar du 450:-/h efter rot (vilket är svindyrt) eller menar du 6h á 450:- efter rot (vilket är svinbilligt)? :)


Eller är det 450:-/h före rot?
Jag menade 450 kr per städtillfälle (ca kl 10:00 till 16:00 = 6h) efter ROT och ja det känns billigt eller i alla fall tycker jag det. Det är en polsk firma så det påverkar väl.

Nu har vi precis anlitat städhjälpen och jag misstänker att det inte kommer att ta 6 h varje gång utan snarare runt 5 h men det är billigt i alla fall.

Dom är i alla fall GRYMT snabba och verkligen noggranna. Jag är faktiskt lite imponerad. Vi har haft städhjälp i mer än 15 år (samma person) och jag tyckte hon var snabb men det går inte att jämföra. Dom nya är verkligen proffs.

Vi bor ju på landet så det är inte alla som orkar ta sig ut hit vilket inneburit att det tagit 1 år att hitta denna firma som sen, visade det sig, håller till några kilometer bort:).
 
450:-/ för fem timmar är svinbilligt det med, jämfört med tex Hemfrid.

Fler som har lite prisuppgifter?
 
Jag la in en förfrågan hos en hantverkarförmedling och fick ett enda svar, men de är jättebra. 300 kr per timma i Skåne, svenska städare.

Vi har ett hus på 110 kvm + 60 kvm som städas och vi har provat oss fram. Först hade vi 2 timmar per gång varje vecka, sedan 3 timmar varannan.

Håller med MH om att det är skönt att vi släpper på tabut och vågar diskutera frågan. Idag jobbar oftast båda heltid och tar man inte hjälp med städning så bränner man antingen ut sig eller bor i ett väldigt smutsigt hus!
 
Kanske ett eget ämne någoinstans, där man kna diskutera "hemhjälp", inte bara hantverkare skulle kunna vara en bra idé?

Ex på hemhjälp: Städerska, trädgårdsmästare, händig man
 
Hm, ska fundera på saken. Man skulle också kunna integrera det i rubriken på ett redan befintligt delforum, t ex "Hantverkare" kunde döpas om till "Hantverkare och annan hjälp till huset". I vilket fall så är det en bra idé att lyfta frågan lite mer här på Byggahus.se.
 
Antingen så är det ingen lågkonjunktur eller så har arbetslösa inte tillräckligt incitament för att ta jobb. Jag har letat städhjälp aktivt sedan jag skrev första inlägget. Jag har själv fått jaga annonsörer och diverse firmor för att få hjälp. Senast nu så hade jag en provstädning inbokad med ett företag, varefter det blev avbokat av bolaget för att städaren var allergisk (jag har helatiden varit tydlig med att vi har en liten, mycket vänlig hund). Ansvarig på företaget lovade att återkomma samma dag. Jag har sedan dess mailat och hoppats på svar men det har nu gått tre dagar utan ett ljud från dem!!!

Jag har kunnat tänka mig städning vilken veckodag som helst och städaren kan komma mellan kl 7 och 18 bara jag vet vilken dag det är. Vi vill ha genomstädning av huset varannan vecka vilket de flesta bolag verkar vara överrens om att det tar ca 5 timmar för vårt hus (badrummet kan jag köra över en gång varannan vecka - det hinner jag, annars är vi inte så mycket hemma).

Men vi har trots detta inte lyckats komma till avtal med någon städfirma eller individuell städare!!! Okej, jag har valt bort ett enda alternativ men jag tycker att det är lite konstigt att begära 300 sek i timman för någon som varken kan svenska eller engelska - hur skall jag kunna förmedla mig med denna person???

Tittar jag igenom lokaltidningen eller GP så finns det bara ett fåtal annonser och jag har prövat dem alla. Många åker inte utanför stan trots att man betalar för det (vi bor 15 minuter utanför centrala GBG).

Lågkonjunktur och arbetslöshet? Knappast och isåfall har man det för bra - hade jag varit arbetslös så hade jag städat utan problem!!!
 
En städare fǻr ca 95.-/h, har man då arbetat med en lön på kanske 140:-/h, så är städning nog inte förstavalet.
 
Firman jag varit i kontakt med betalar sina städare 105 kronor i timmen + sociala avgifter. Kör man i egen regi har man möjlighet att komma upp i betydligt högre timlöner i GBG-regionen. Att starta och driva eget är verkligen inte kvantfysik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.