Jag fundera på om det finns en PC-baserad årskalender för underhåll och skötsel av hus och tomt att köpa eller ladda ner? Jag skulle vilja ha en som jag sedan kan anpassa och komplettera med egna aktiviteter och rutiner. Med Villa, Sommarhus, Båt och tre bilar så behövs en viss planering.
Det vore kul att höra om andra funderat på samma sak?
 
Google har en kalender som du kanske kan använda.


Om du skapar flera kalendrar, en för bil, båt, somharhus osv så blir det överskådligt. Sedan är det väl bara att börja mata in uppgifterna och välja med vilken frekvens de ska återkomma.
Går att ställa in så att du får SMS-påminnelse om så önskas...

/H
 
Nu var det mer innehållet i kalendern, dvs, förebyggande aktiviteter och allmän skötsel av hus och trädgården som jag hade i tankarna. Har man väl dessa kopplade till årstider eller frekvens så ska jag sedan lägga till egna ideér och projekt.
 
Problemet med det här är att livet inte alltid går att anpassa efter en kalender.

Gräsklippning i hällregn, plantering av plantor när det snöar, eller för delen lövkrattning när det snarare är klippning av gräsmattan som behöver göras är några exempel. Årstiderna ligger ju inte alltid ens i närheten av något normalvärde, och varierar stort över landet.

Sedan kommer ju akutreparationerna som ett brev på posten. Stopp i avloppet på toaletten går alltid före rensning av hängrännorna. En trasig drivrem på tvättmaskinen går före byte av tätningslister på fönstren etc.

Jag är också rädd för att en präktig kalender som radar upp alla måsten gör att man omedelbart ringer det kommunala fastighetsbolaget och ber att gå hyra en lägenhet istället för bo i hus. Rent generellt så går det för mig åt 3-6 timmar i veckan för att ta hand om huset, beroende på säsong.

Jag skulle lätt kunna lägga ned det tredubbla, men det skall vara roligt att bo också.
 
Är det inte det som kallas självbedrägeri, bättre att få upp allt på papper så att man kan prioritera! Ett av syften med förebyggande underhåll är att minska på akutjobben!

Att klippa gräset eller skotta snö är av förklarliga skäl inget som jag skulle lägga in i min kalender.
 
Har också tänkt liknande, gräsklippning är det väl ingen vettig människa som lägger in i en kalender men däremot är det ju hopplöst att hålla ordning på datum när alla el, tele avtal m.m. går ut. Underhåll är också bra att planera, kommer ofta på mig själv med saker som skulle ha gjorts för länge sedan.

Vi har lite liknande på jobbet, bara ett vanligt Excel-blad där den aktuella raden blir gul 30 dagar före och rött om det går över tiden, enkelt och bra. Tänkte ta en kopia på det oach anpassa för mitt eget bruk.

Allt annat har jag bara på en vanlig, att göra lista utan datum...
 
Nu har jag i alla fall fixat innehållet i den där kalendern och har just publicerat en lista över vad som ska göras för Årlig skötsel av huset. Motsvarande lista för trädgården kommer på fredag.
 
det finns en excelfil som heter "underhållschema för hemmet" jag tror den finns som gratis download på microsofts hemsida.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Nu har jag i alla fall fixat innehållet i den där kalendern och har just publicerat en lista över vad som ska göras för Årlig skötsel av huset. Motsvarande lista för trädgården kommer på fredag.
Det är en bra början, den skulle vi säkert gemensamt kunna fylla på! :D
 
Lars T skrev:
Har också tänkt liknande, gräsklippning är det väl ingen vettig människa som lägger in i en kalender men däremot är det ju hopplöst att hålla ordning på datum när alla el, tele avtal m.m. går ut. Underhåll är också bra att planera, kommer ofta på mig själv med saker som skulle ha gjorts för länge sedan.

Vi har lite liknande på jobbet, bara ett vanligt Excel-blad där den aktuella raden blir gul 30 dagar före och rött om det går över tiden, enkelt och bra. Tänkte ta en kopia på det oach anpassa för mitt eget bruk.

Allt annat har jag bara på en vanlig, att göra lista utan datum...
Vi tänker lika, jag märker att jag blir lika överraskad varje år när höstmörkret kommer och kvällarna med dagsljus uteblir!
 
stilofunk skrev:
Det är en bra början, den skulle vi säkert gemensamt kunna fylla på! :D
Jättebra idé. Vi kan låta det vara ett levande dokument som uppdateras efter hand. Det är ganska svårt med gränsdragningen, vad som är en renoveringsåtgärd och vad som är löpande underhåll.

Och som sagt, det kommer en lista till på fredag som innehåller listan för skötsel av trädgården.
 
Ska ju vara sådana saker som rensa avloppet i duschen tex. Allid bra att göra det innan det blir för fullt. Sota ur pannan osv
 
Jag är också PÅ detta med en årskalender. Kanonidé!

Sätter någon upp en stomme är jag gärna med och bidrar med förslag på min kant. Det är som sagt mycket att hålla koll på vad gäller hus och trädgård och lätt att missa något.
 
Höst:

  • Se över och rensa takrännorna. Varje höst efter att löven har fallit bör du rensa och plocka rent ordentligt i takrännorna för att de inte ska svämma över. Skrapa bort allt löst och spola rent ordentligt. Då undviker du att vatten blir stående och orsakar läckor och frostskador.
  • Hål eller sprickor i takrännorna betyder att de behöver bytas. Vill du ändå vänta något år, täta tillfälligt med lämplig fogmassa.
  • Har du inte en lövsil, installera gärna en så att du lätt kan rensa stuprören kontinuerligt.
  • Kolla så att alla avloppbrunnar fungerar. Om inte, rensa.
  • Inspektera vinden. Ser du någon mögelpåväxt? Har det kommit in någon fukt sedan senaste inspektionen? Vänta in de värsta höstregnen och se därefter om det blir läckage någonstans.
  • Inspektera krypgrunden. Kontrollera om du ser fukt eller mögelpåväxt. Bor det kanske djur där? Avlägsna allt som inte ska vara där.
  • Se över fönster och dörrar. Är alla tätningslister hela och elastiska?
  • Byt filter i FTX-ventilationen. Observera att vissa FTX-aggregat kräver att man byter oftare än 2 ggr per år.
  • Ladda med grus, salt, skyffel för att skotta rent trappor och trottoarer under vinternsäsongen.

Vår:

  • Gör en vårinspektion av taket. Skador på taket uppstår ofta i samband med snö och is. Upptäcker du ett fel på våren har du de förhoppningsvis torra sommarmånaderna på dig att reparera. Taket bör för övrigt även inspekteras efter en kraftig storm.
  • Tegel och betongtak: Är en panna sprucken? Att byta en skadad panna är enkelt att göra själv.
  • Röta i strö- och bärläkt? Dags att byta tak.
  • Är underlagstaket otätt? Dags att byta tak.
  • Inspektera vinden igen. Ser du någon mögelpåväxt? Har det kommit in någon fukt sedan senaste inspektionen?
  • Kontrollera skorstenen när du ändå är där uppe, efter sprickor i tegel eller fogar. Eventuellt behöver du kanske foga om eller klä med plåt.
  • Inspektera krypgrunden igen. Kontrollera om du ser fukt eller mögelpåväxt. Bor det kanske djur där? Du kanske till och med hittar ett dött djur som behöver avlägsnas.
  • Inspektera allt utvändigt trä på våren. Behöver du göra något i år? Fönster, träfasad, vindskivor och vattbrädor kontrolleras för sliten eller bristande målning, eventuellt begynnande röta.

Källor:
Byggnadsingenjör Charlotte Andersson, expert på Byggahus.se
”Sköt om ditt hus” av Hans Mårtensson, ICA Bokförlag
”Ta hand om huset” av Sverre Holös, Forum
 
Man skulle kunna lägga till följande under träunderhåll på våren:

* Rensa bort löv och annat skräp under terrasstrallen och olja därefter in trallen
* Olja in / stryk utemöblerna med olja eller lasyr

Om man skapar en ganska omfattande "bruttolista" kan ju sen var och en rensa bort det som inte är applicerbart och få "sin" lista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.