Hej, jag har byggt ett Fx-system (alltså mekanisk frånluft). Sex utsug i två plan (3 på varje) samt en "kanalfläkt" och utblås genom gavelspetsen. Transformatorstyrning på fläkten. Total yta 240m2.

Hur lång tid och ungefär vilken kostnad skulle en total injustering från scratch (eftersom det aldrig varit injusterat) ligga på? (Om det inte går att bedöma från uppgifterna ovan så hojta). Hur hittar man en firma? (I Sävedalen/Göteborg). Jag har kollat i Eniro men inte blivit mycket klokare.
 
Inluft via spaltventiler ovanför fönstren? De ska väl också skruvas på i så fall.

Jag tror att det tar ett par timmar för en person, och att vilken ventilationsfirma som helst kan göra det, t ex http://www.gosab.se för att ta en ur högen. Men jag är ingen ventilationsexpert.
 
Bra fråga med injusteringen av tilluft. Jag levde i uppfattningen att man hade ett fönster (dörr) öppen under injusteringen för att inte påverkas av tryckfall över tilluftsdonen. Men så är det alltså inte? Jag har dessutom tänkt att byta dessa från spaltventiler till riktiga väggventiler (med pollenfilter) när jag fått ordning på fasaden.
 
Hur ventilationsherrarna gör i praktiken vet jag inte, men man börjar nog med frånluftdonen och vädrar då ordentligt under tiden som du säger. När frånluften har rätt flöde och fördelning stänger man fönstren igen och då gäller det ju att spaltventilerna är såpass öppna att inte frånluftflödet går ner för mycket. Det blir säkert en del efterjusteringar i den fasen. Det är ju flödet då alla fönster och dörrar är stängda som är det som ska vara det riktiga. Så den som justerar får nog gå fram och tillbaka en hel del och mäta, skruva, mäta, osv.
 
OK nu har gubbarna från Gösab varit här. De var trevliga och snabb. Skruvade i 1 timme och en kvart (mätte flödesmätning). Skickade protokoll med uppmätta värden (och "besiktning" dvs anläggningen u.a.). 1500:- plus moms. Vet inte om det är ett bra pris eller inte, men jag kan utan vidare leva med det.
 
Verkar väl rätt rimligt med tanke på arbetstid, pappersarbete och resor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.