Vi ska snart börja med renoveringen av vårat kök och undrar nu ungefär vad arbetskostnaden kommer att gå på.. Vi kommer behöva hjälp av rörmokare och elektriker och med monteringen av köket. Ett ungefärligt pris? Man kan väl säga att det är ett mellanstort kök. Räcker 20 000? (innan rotavdrag)

Vi ska dessutom ta ned en vägg vilket vi inte vågar göra själva, vad kan det kosta? Både för att ta ner den och fixa till tak och väggar efteråt. Den är inte bärande.
 
Det är ju nästan omöjligt att svara på då man inte ser...
Hur stort köket är och hur många skåp och detaljer det innehåller...
Vad är det för typ av kök...
Ska ni ha hjälp att riva ut det gamla också...

Skulle väl kunna kasta iväg att summan på 20000:- kan fungera till monteringen, men exkl. el och vvs...
Dock är det ganska taget ur luften då det är svårt att säga...
 
Vid ena väggen är köket 2,5 m med överskåp, andra väggen är det 2,9 m utan överskåp. Det är ett kök ifrån Kvik. Vi monterar skåpen själva men vill ha hjälp med att sätta upp köket. Vad tror du då att det kostar? Fläkt, spis och diskbänk kommer sitta på samma ställen som de gör nu så det är alltså inget som ska dras om.. Kostnad för det?

Och väggen någon som har någon uppfattning om det priset?
 
Vi river det gamla köket själva..
 
Då skulle jag nog kunna säga att det blir en kostnad på mellan 8-10000:- beroende på mängden detaljer...

Riva väggen beror på, men är det en reglad gipsvägg så räkna med en dag inkl. inköp och lagning av skador det åsamkar tak och väggar i anslutning.
Ca: 3000:-
 
Var det inklusive kostnaden för rörmokare och elektriker?
 
För 12 år sedan renoverade vi ett kök, drog om lite el och satte in spottar i taket, elektrikerns material 17000:- + arbete. Så det beror helt på vad ni vill göra. Själv ansed jag att montera skåpsstommar gör man lätt själv om det är bra underlag och jämt. Är det snett och vint så kräver det sin man, men det går det med men tar längre tid. Jag tror att ni åker på knappt 20 000 på bara el och rör. Gör så mycket ni kan själva.
 
Jag skulle tro att det skulle handla på runt 20000, minst, om du ska räkna in VVS och el. Bägge dessa ska ju dit en gång och titta för att veta vad de behöver för material, sedan ska de åka och köpa materialet och slutligen komma och installera. Oftast står du för timkostnad även för materialköp och första kollen och dessutom kostar bilen en slant också. Vill du vara helt säker (och undvika chockfakturor) bör du se till att få ett fast pris.
 
Fasten vi inte behöver dra om någonting? Diskbänken, spisen, kylskåpet och fläkten kommer sitta på nästan precis samma ställe. Hur kan det då kosta så mycket? Är det inte bara att koppla ur det gamla och koppla på det nya?
 
Jo, det tyckte vi också. Men konstigt nog slutade notan på > 8000 bara för VVS och det enda han gjorde var att koppla in det nya på de befintliga stammarna. För servicebilen kostade 1000:-, timkostnad för inköp av material 1500:( 3 resor á 30 minuter, men med minimidebitering 1 timme per gång), reskostnad (ingick visst inte i de två tidigare) 25 kronor milen. Att hans material inte passade in då han väl skulle installera (han trodde det var en annan variant av blandarmodellen vi hade (jag visste inte ens att det fanns flera)) ledde till extra resa till Ahlsells (som vi fick betala) + debitering för de timmar han avsatt den dagen (eftersom han inte kunde göra något annat arbete den tiden) + timkostnad för nästa dag. Elektrikern funkade dock super och kostnaden för hans arbete är svårt att uppskatta eftersom det ingick i totalt elbyte i hela huset. Det blir dock mkt dyrare med korta punktinsatser än långa projekt pga inställelsekostnader och sånt.
 
Priset jag skrev är exkl. vvs och el eftersom det är jättesvårt att beräkna vad det kan komma och kosta då jag inte sysslar med varken det ena eller andra...
 
Och ja- jag är cynisk. Men efter att ha blivit "blåst" själv och inte minst på grund av alla trådar i detta forum som handlar om kostnaderna och debiteringstraditionen i samband med VVS-arbeten så kan jag inte annat än råda till försiktighet.

Mitt tips: Montera stommarna själv, det är hur enkelt som helst om väggen är hyfsat slät. Montera VVS själv, även det är enkelt och man kan få bra hjälp med material etc genom att leta upp denna info på nätet eller fråga i bygghandeln. Och materialet köper du betydligt billigare själv än via VVS:aren (trots att du, enligt dem, oftast får en schysst rabatt på typ 20%). El fixar elektrikern eftersom det måste vara så.
 
Personligen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan investera i ett kök för kanske 100000:- eller mer och samtidigt snåla in på att få det monterat av folk som inte gör annat om dagarna för typ 10000:- till...
I dagsläget med rotavdraget pratar vi kanske 6000:- istället...

Personligen kallar jag det för att vara dumsnål, men det är ju jag det...

Normalt sett äger inte Svensson verktyg och maskiner som underlättar och gör ett riktigt bra jobb vad det gäller att såga till bänkskivor, passbitar, socklar och annat vilket gör att man riskerar att det ser tråkigt ut när det är klart...

Hämta info på nätet kan man visst göra, men många inlägg är det som jag läst i olika forum där man börjar undra varför folk tipsar andra när de är helt fel ute vad gäller tillvägagångssätt med olika moment.

Men visst... jag respekterar att det finns de som kanske tycker som du efter att ha blivit blåsta gång efter annan av oseriösa hantverkare...
 
Jag tror nog inte vi vågar sätta upp köket själv.. Utan håller med Paul-Staffanstorp att det kan vara värt att betala dom 1000-lapparna extra för att få det riktigt bra gjort, med tanke på att vi lägger närmare 150000 på köket. Vi har räknat på att lägga 20 000 på arbetskostnaden på köket (innan rotavdrag) och 20 000 på väggen (innan rotavdrag). Nu verkar det ju som att väggen inte behöver bli så dyr så då kanske vi klarar oss totalt på det ändå..
 
sanme skrev:
Jag tror nog inte vi vågar sätta upp köket själv.. Utan håller med Paul-Staffanstorp att det kan vara värt att betala dom 1000-lapparna extra för att få det riktigt bra gjort, med tanke på att vi lägger närmare 150000 på köket. Vi har räknat på att lägga 20 000 på arbetskostnaden på köket (innan rotavdrag) och 20 000 på väggen (innan rotavdrag). Nu verkar det ju som att väggen inte behöver bli så dyr så då kanske vi klarar oss totalt på det ändå..
Har ni satsat så pass på köket kan jag bara hålla med er och tycka ni gör ett klokt val som väljer att i sammanhanget lägga de småpengarna på en yrkesman.
Hoppas verkligen bara att ni hittar en bra sådan också ! ;)

Skulle uppskatta att ni med el och vvs samt rivning av väggen landar på ca: 30´ och i slutänden med rotavdraget kanske vi pratar om max 20´ vilket kan vara väl investerade pengar i sammanhanget.

Lycka till !! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.