Jag upptäckte precis bubblor i färgen på vår källarvägg. Väggen är nymålad av de tidigare ägarna för snart 2 år sedan och dessutom la de tidigare ägarna en ny dränering med mattor runt huset (byggår -40).
Mer information om väggarna/grunden är att en del väggar i källaren låter lite ihåligt på vissa håll, det kanske är puts som släppt lite? Det är inte så att man kan banka hål bara att det låter lite mer "knock".
Huset är delvis byggt på stengrund, och ett ställe där färgen har släppt lite på golvet är där huset vilar på sten.

Min undran är helt enkelt vad bubblorna/ihåligheterna innebär.

A : Är det ett tecken på att måleriarbetet är undermåligt gjort?
Dvs eftersom alla källarväggar ska kunna andas fukt så ska också det egentligen inte kunna/behöva bildas bubblor om man gör ett bra måleriarbete.

B : Är dräneringen felaktig och den släpper in för mycket fukt?
Dvs När trycket blir för stort hjälper ingen färg i världen.

C : Är det vanligt att det låter lite ihåligt i källarväggar?

D : Är detta något man kan klandra de tidigare ägarna? De målade antagligen över ev fuktmärken som fanns förut och hoppades att den nya dräneringen skulle se till att de inte upprepades.
Husets tidigare ägarna bodde i huset endast 2 år så de har kanske inte någon bra historik på hur fukten har uppkommit.


Tyvärr gjorde vi ingen riktig inspektion av huset, en bekant är husbyggare och han gjorde en kontroll av huset åt oss. Allt är i bra skick för övrigt - det är just källaren som vi är så osäkra på. Den såg ju väldans bra ut och med den nya dräneringen så trodde vi helt enkelt att ev kommande risker blivit minimerade.

Vad tror ni?
Tack på förhand för all hjälp, och era synpunkter.
 
Det är inte så att de helt enkelt har använt fel färg, silikatfärg burkar man använda på källarväggar och den är gjord så att den släpper igenom eventuell fukt.

Anledningen till att det låter ihåligt när du knackar på väggen är att putsen har släppt, det brukar hända när man har dränerat om och väggen får torka ut. Min gissning är att efter dräneringen har de vart nere i källaren och fixat till den puts som var lös då och målat om med fel färg. Nu har väggarna torkat ut, putsen har släppt ännu mer, fukten som är i väggen har blivit instängd av fel färg och därmed blåsorna på väggen.

Lekman har talat! så ta inte detta för seriöst =)
 
jag instämmer med Daveo.. Det låter mycket rimligt det som har skriver..
 
Jag håller också med. Det liknar väldigt mycket vår källare, som på några ställen var målad med vanlig latexfärg. Funkar inte på fuktiga källarväggar..... Knacka ner och putsa om samt måla med silikat är det som gäller - tyvärr ett trist jobb.
 
Nu har det bildats mycket bubblor - kan man fortfarande misstänka instängd fukt eller kan man misstänka att det är nåt fel på dräneringen?

Det känns som att de senaste 6 månaderna blossat upp många fler bubblor i väggen...
 
Det är såklart markfukt som tränger igenom betongen och lägger sig mot färgen på insidan av väggen. I och med att väggfärgen inte andas och släpper igenom fukten så blir det blåsor.

Fel färg från början är en stark gissning.
Det behöver inte vara fel på dräneringen.
Men det låter lite konstigt om det är omdränerat för 2 år sen.
Hur gjordes det och vem, är det ordentligt gjort?
6 månader sen,,,
Ja en blöt vår och en regnig sommar gör att marken blir blöt


// Jojje
 
Redigerat:
Gör som vi gjorde nyss. Säkerställ att dräneringen ligger på rätt djup. Ring en firma som kommer och filmar dräneringsrören med kamera, och ev spolar ur dom om de är risiga. Då kan man lätt se ev felaktigheter i dräneringen.

För oss heter lösningen omdränering. (bla)
 
Även om dräneringen RUNT grunden är OK, så kan det vara kapillärt markvatten underifrån. Så är det i min källare (t.ex. vid den centrala hjärtväggen, 3-4 m från yttermurarna), där murarna troligen inte står på grusbädd utan direkt på jord. Och som de tidigare kommentarerna sagt, har man sedan målat med fel sorts färg så stänger man in den fukten så att puts och färg bubblar sig.

Håller med om att du bör knacka bort putsen, putsa om och måla med genomsläpplig silikatfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.