Har i flera veckors tid lusläst diverse forum, hemsidor m.m för att på något sätt kunna skapa mig en bild över samt få ett svar på det omöjliga:confused:...

Vilken hustillverkare är bäst? Det är så många bud i Mellerud...:surprised:. Saken blir inte bättre av att jag är totalt ohändig och okunnig gällande hus. Men jag är envis, prestigelös och lättlärd! Det är otroligt givande att läsa alla inlägg, men jag vet inte om jag blir så mycket klokare?!? Sedan vet jag att uttrycket "bäst" är en definitionsfråga. Vi lägger olika bedömningar på vad som är bra. Och ordet kvalitet är en subjektiv bedömning från individ till individ. Vad som är kvalitet för en person är det inte för en annan!

Läget är i alla fall följande. Jag och min sambo har en tomt som är cirka 2100 kvm, samt avstyckad och klar. Taxeringsvärde knappt 600 000. Har också fått utlåtandet att det bara är att bygga på tomten samt att tomten ser ok ut. Vi kommer dock att behöva ordna till den enligt en "grund/markgubbe". Ursäkta uttrycket, men jag vet inte hur de ska tituleras:). Det finns inga hinder rent generellt. Bygglov har vi dock inte lämnat in än. Vi har tänk oss, utöver tomtvärdet, att lägga MAX 2,8 mille. Vi vill ha:

* Ett enplanshus (ingen vinkel)
* Har sett flera hus med en "mindre mittendel" med entre, sedan två lika stora delar där ena delen är en barndel. Kallas ibland för tvilling hos vissa tillverkare. Det gillar vi!
* Schysst standard i kök och badrum primärt, men även i övriga huset sekundärt
* "Högt i tak" (kallas det ryggåstak?) i vardagsrumsdelen
* Öppen spis
* Förutom köks och vardagsrumsdelen, som ska ha en köks-ö, vill vi ha 3 sovrum, två mindre rum som kan vara 6-9 kvm (walk- in closet och arbetsrum) plus ett allrum. Tre av rummen kan vara ganska små. Det gör inget!
* Ha mark kvar för en framtida carport
* Runt 145-160 kvm
* Thats it! Detta räcker bra för att vi ska bli nöjda.

Ja... där står vi! Utan någon som helst koll på vilka "som är bra" med mera...:(. Har kollat på Ekeforshus och deras Modern 147. Någon som har ett utlåtande? Det huset känns intressant, men jag hittar så knapphändig info om Ekeforshus i allmänhet och Modern 147 i synnerhet! Jag är själv säljare, och vill inte i ett tidigt stadium kontakta leverantörer hej vilt. Tvivlar på att vi då får bra respons. De tycks selektera potentiella köpare. Vi behöver mer info innan vi sätter fart att ta in säljare. Är inte rädd för att ta deras tid, men tror dock på min teori att tänka först innan vi involverar dem.

Tycker också att det är dåligt med visningshus generellt. Bor i Uppsalatrakten men har svårt att se att det finns hus att kika på och få inspiration av. Hur har ni som köpt hus gjort? Har ni köpt hus för 3-4 mille genom att bara sett de på bild? Är det jag som inbillar mig att det ska finnas visningshus (och helst de vi ev vill bygga!) att kunna kika i? Törs ni köpa ett hus utan att ha sett det "på riktigt"? Är jag naiv? Det ryktas om ett ställe i Botkyrka där de har expo. Är det värt att åka dit och kika? Ngn som vet?

Vi tar tacksamt emot tips på leverantörer som FIXAR ALLT! Vi vill ha totalentreprenad, och då menar jag TOTAL. Alla människor är bra på olika saker. Jag är bra på mycket, men inte på hus:D. Jag vill kunna jobba, och sedan göra det jag gillar på fritiden, medan en expert koncentrerar sig på att bygga mitt hus, som han/hon får massa pengar för. Ok, jag kan langa in ett bygglov själv om det behövs. Men jag tycker att det är så många bud gällande vad som ingår. Vill inte ha glömt toaletten eller att kakla ett badrum bara för att det "visst inte ingick" när vi ska flytta in...

Vilka summor ska jag tänka på? Bygglov kostar cirka vad? Byggherrekostnad (hört talas om något sådant)? Fixa tomen/grunden? Kvalitetsansvarig? Annat?

Men sedan vill jag peka på ett hus, välja tillval, och sedan kunna öppna dörren till mitt hus 3-4 månader efter beställning och bo BRA. Att välja luckor och vitvaror är kul, så det oroar jag mig inte för. Men jag vill inte oroa mig för om det är tillräckligt bra isolerat, om det var rätt eller fel med vattenburen värme, frånluftsvärme, om det var rätt eller fel med bergvärme... Bergvärme är förresten ett eget kapitel: En del säger att vi ska ha det om vi bygger över 140 Kvm, andra över 240 kvm. Det är, ursäkta språket igen, en jä**a skillnad på 140 och 240 kvm. Vem ljuger? Jag vill veta att det är KVALITET där vi ska bo.

Det är en djungel där ute!

Vilken vänlig själ kan ge oss en eller flera lianer, så att vi kan swischa oss fram i djungeln utan att alla farliga djur äter upp oss och vår budget? :confused:

Vad tipsar ni oss om? Jag är idel öra. Tack på förhand!

Uppsalabon
 
Redigerat:
Tyvärr är det få som leverar Totalentreprenad, men jag själv gjorde så att jag tog reda på alla leverantörer som erbjöd det, vilket inte blev så många då de flesta erbjöd general eller delad. Någon erbjöd visserligen total med den lokale försäljaren men det gick bort. Jag ville ha totalentreprenad med den firma vars namn katalogen hade, inte med något lokalt enmansföretag som kan gå omkull när som helst.

Därefter kontaktade jag de för prisförfrågan, lusläste deras lista på standardutrustning, tillvalslista och konstruktionsdimensioner. Valde det som passade mig bäst efter mitt behov av prestanda per krona.
 
Hej Living

Du kan ju alltid ta och kolla in husen som Onsala Villan bygger för de bygger bara med totalentreprenad. Jag vet inte hur långt från Kungsbacka man bygger men ni kan ju kolla på deras sida finns några fina 1 plans hus. Vissa är ritade av arkitekten Peo Oskarsson som släpper nya hus på deras hemsida lite då och då. Ett sånt hus är arkitektens orginalhus 3 sen finns 1133s som också är välplanerat. Men tänk på att inte bygga sovrummen för små om ni har barn runt 10 kvm minst för när man möblerar med säng och garderober då försvinner mycket yta i rummen.

Angående bergvärme så bygger vi ett hus på 181+38 men vi får ej ihop kalkylen på bergvärme vi har valt en Comfortzone frånluftsvärme som ger oss samma värden som bergvärme. Hoppas det här kan hjälpa er vidare.

http://www.onsalavillan.se/villa.asp

http://www.comfortzone.se/produkter.htm
 
Valet av totalentreprenad tycker jag är klokt - inta bara praktiskt utan även avtalsmässigt/juridiskt. De företag som erbjuder det i Uppsala är Myresjöhus, Götenehus, Eksjöhus, Björklidenhus och LB-Hus. Alla dessa bygger hus av bra kvalitet med ganska hög utgångsstandard. Björklidenhus är de billigaste men hos LB-Hus anser jag att man hittar den mest prisvärda husen (Classic). Planlösningarna är tyvärr fasta i dessa hus som är lägre prissatta (även Eksjöhus har en sådan husserie - Egnahem) så om något kan passa er är detta väldigt bra alternativ. Kanske: http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/EgnaHemshus/1-plan/Trend-Pulpet.aspx

Eventuellt kan även Mjöbäcksvillan erbjuda totalentreprenad i Uppsala men jag vet inte om de hittat någon ny sedan deras samarbetspartner (Mauritz Bygg) gick i konken.

Om du vill se många nybyggda hus skall du åka till nya Alsike i Knivsta. Där finns det massor nybyggda hus och även ett helt visningsområde från olika tillverkare. Tyvärr har de flesta visningshusen sålts nu men det går säkert att få visningar via husföretagen om ni hittar något ni gillar. Sen kan du åka till Sköndal i Sthlm där det finns några hustillverkare representerade.

Ekefors erbjuder inte toalentreprenad och deras säljare i Uppsala var ganska ointresserad/upptagen så vi hoppade raskt över det alternativet.

Nu när ni vet vilka bolag som erbjuder totalentreprenad är det bara att sätta sig och plöja deras kataloger, och därefter kontakta säljarna för att få prisuppgifter samt leveransdeklarationer. Om säljare/planlösning/standard/kvalitet verkar bra är det bara att börja förhandla.

Du bör räkna med ca 200 000 i byggherrekostnader (om V/A-anslutning redan ingår i tomtpriset). I detta ingår allt som byggel, anslutnigar, bygglov, pantbrev, lagfart, gravitationsbrev, nybyggnadskarta, utsättning och räntekostnader under bygget. För markarbeten och finplanering av tomt är det bra tt räkna med 150 000. Blir det mindre kan ni köpa något fint till huset istället. För återstående 1,9 millar bör ni kunna hitta ett OK hus i den storleken, fast det blir nog inte så himla många tillval...

Det här med bergvärme anser jag vara överreklammerat i nybyggda välisolerade hus! Framförallt i den storleken. När jag räknade på vår energiförbrukning på 190 kvm skulle det ta mig 17 år att räkna hem investeringen för bergvärme jämfört med en vanlig FLVP. Anledningen till att detta är så poppis är att det i husen från 40-70-tal med skyhöga elräkningar och färdigetablerade tomter är en lönsam affär samt utan att man behöver gräva upp hela tomten. Ett bättre alternativ för nybyggen är i sådana fall jordvärme. Att lägga ner slang är mycket billigare än att borra. Comfortzone är en mycket trevlig FLVP men det brukar inte hustillverkare med totalentreprenad kunna hjälpa till med vilket var anledningen till att vi inte satte in en sådan.

När ni slutligen jämför priserna på huset är det också viktigt att titta på boendekostnaden (ni får sådana kalkyler från säljarna). Det är värt att betala lite extra för ett hus som på lång sikt ger billigare månadskostnad. Det viktigaste är vad det kostar att bo varje månad, inte vad det kostar att köpa.

Lycka till!
 
Jag vill bocka och buga och tacka för era tips! Det hjälper verkligen. Jag tar till mig och ska fortsätta att söka.:)
 
Som Kungkokos påpekar så finns det inte så många företag som erbjuder totalentreprenad. Kolla på de han nämnde. En del företag hävdar att de erbjuder detta men då är det bara att fråga om det innebär att ni bara behöver skriva ett kontrakt för hela bygget, dvs att ni inte behöver anlita grund- eller markentreprenörer själva eller skriva avtal med byggare. Är det inte ett avtal så är det inte totalentreprenad. Kolla upp vad mark- och grundarbetena kan komma gå loss på eftersom det oftast inte är fastpris.

Vet inte heller nåt om Ekeforshus men Modern 147 är ju nästan identiskt med LB-hus Fjällvråken! och LB-hus har jag bara hört gott om!

Kolla: http://www.lbhus.se/vara-hus.php?house=751&hpage=plan

eller dessa kanske?

http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/EgnaHemshus/1-plan/Trend-Pulpet.aspx

http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/EgnaHemshus/1-plan/Lyckan-Funkis.aspx
 
LB-hus är ganska flexibla även på deras classic serie, så det går att göra om mot en initial ändringskostnad på 25 000:-
 
Kungkokos: Fick precis hem katalogen från Ekeforshus, samt att säljaren sa att det fanns totalentreprenad med bara ett kontrakt som behöver skrivas. Kanske är en ny säljare jämfört med då du var i kontakt med dem?

Vi vill ge dem en chans, så vi inväntar offerten i alla fall...

Finns det ingen annan som har erfarenhet av Ekeforshus?
 
Fun Living skrev:
Kungkokos: Fick precis hem katalogen från Ekeforshus, samt att säljaren sa att det fanns totalentreprenad med bara ett kontrakt som behöver skrivas. Kanske är en ny säljare jämfört med då du var i kontakt med dem?

Vi vill ge dem en chans, så vi inväntar offerten i alla fall...

Finns det ingen annan som har erfarenhet av Ekeforshus?
Akta så det inte är generalentreprenad de menar, säljaren vi pratade med från Ekeforshus sa att de erbjöd general, inte total.
 
hochh skrev:
Akta så det inte är generalentreprenad de menar, säljaren vi pratade med från Ekeforshus sa att de erbjöd general, inte total.
Samma här. Men om det bara är ett kontrakt för rubbet så är det ju totalentreprenad. Hoppas de kan komma med ett bra pris. Vid en snabb uppfräschning av konstruktionen ser jag att de fortfarande "bara" har 240 mm isolering i vägg, men att de faktiskt har infört "energiregel" (korslagda?) för att bryta köldbryggor samt dubbla skivor i alla ytterväggar vilket är bra. Låter som att driftskostnaderna skulle kunna se bra ut, även om de kanske inte är lik abra som t.ex. för LB-Hus som kör Elite Extreme-fönster!
Personligen skulle jag välja till råspont i yttertaket för att vara nöjd med Ekefors-konstruktionen.

Men just det ja! Glömde faktiskt nämna att Vårgårdahus erbjuder totalentreprenad i Uppsala också. De var ganska prisvärde om jag inte missminner mig. Dock måste man beakata att det i offerten tidigare inte ingår några som helst markarbeten vilket det normalt sett brukar göra.
 
Redigerat:
Tack igen för tipsen!

Intressant med all info. Och intressant hur illa insatt vi är i husbyggen... Men men, vi lär oss för var dag!

Ska bli spännande att kika på offerten som ska komma in i början av veckan, enligt säljaren. Vi är lite halvkära:) i Ekeforshus Modern 147... Jag har hört att det är möjligt att ta en ritning som du gillar och visa den för andra husbyggare? Då kan de bygga efter den ritningen. Stämmer det? Vi gillar varianten med ett tvillinghus. Har enligt dina tips, kung kokos, kikat på LB-hus också. Ser intressant ut, men tyvärr är det inget hus som har just "det" som får oss att vilja ha LB. Alltid är det något som inte känns ok. Speciellt mastodontytorna i vardagsrummen, där vi hellre vill ha ett extra rum. Du skriver att man kan justera en del med LB? Det kan vara av intresse!

En annan sak jag tycker är lite minus med Ekeforshus är de små badrummen, men det kanske man kan justera...

Vårgårdahus har vi kikat på. Tyvärr samma sak där.Inget hus som fastnar riktigt. Vi letar vidare!
 
Bygger ni ett LB-hus ur vanliga optimalserien ,t.ex Fjällvråken, kan ni ändra väldigt mkt i planlösningen. Ni kan ändra fönstersättning, typ av fönster o.s.v.
Ja Fjällvråken liknar Ekeforshus Modern väldigt mkt. Personligen skulle jag tycka mer om Fjällvråken, du ser ut i trädgården,, ser ljus, från entrén. I det andra huset ser du mot tvättstugan.
Men i bägge fallen har ni nog möjlighet att förändra.
När ni fått förslag ock kalkyl från Ekeforshus, gör detsamma från LB-hus.
 
Evi skrev:
När ni fått förslag ock kalkyl från Ekeforshus, gör detsamma från LB-hus.
Kommer man med en konkurrents offert "i handen" och berättar att X har erbjudit oss att bygga vårt hus precis som vi vill ha det till prislapp Y så brukar de vara väldigt sugna på att hitta lösningar och prissätta bra för att du skall välja dem istället. Det är färvånansvärt vad flexibla säljare kan bli när man är en seriös spekulant med den klara intentionen att köpa och den enda frågan som återstår är vem som får sälja!

Se det som en auktion där du erbjuder husföretagen att bygga åt dig. Bäst hus till bäst pris får äran att bygga med dig!
 
Ni kan även kolla Västkuststugan/Borohus, beskriv vad ni vill ha och se vad de kan komma med. Västkuststugan har ju en mindre variant av den hustyp ni kanske gillar (Form 121p).
 
Ni kan ju också ta och kolla med Mjöbäcksvillan de har ju också lite olika hus och är mycket flexibla. Ni kan ju kolla på deras sida typ Björkåsen, Sofieholm eller på 1½ LILJEHOLM.
Eller så får ni göra som vi ge de era önskemål och ritning på hur ni vill ha det så bygger de det. Vi bygger ett eget ritat 2 plans hus med dom och det fungerar bra.

http://www.mjobacksvillan.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.