Hejsan

Vi har ett hus från tidigt 1900-tal som vi renoverat taket på och lagt papp för att täcka med ett falsat plåttak.
Hade en hantverkare här häromdagen för att titta på jobbet att lägga plåten, en firma som jag blivit rekommenderad.
Jag har hört att man kan räkna med ca 500:-/kvm för falsat plåttak, men räknade upp detta till 800:- i min kalkyl eftersom det är en del vinklar, kuport, skorstenar m.m., lite mer än snittet så att säga.
Fick dock en liten chock när hantverkaren sa att under 1500:-/kvm lär vi inte hamna. Någon som har lite koll på priser och om detta ligger inom någon form av rimlighet?

Någon som kan rekommendera plåtslagare i göteborgsregionen för att lägga ett falsat plåttak på ca 250 kvm med lite skorstenar, kupor, ränndalar m.m., så jag kan få lite fler offerter att jämföra med?

Mvh Thomasx
 
Mikael_L
Jag pratade med en plåtslagare för bara ett par månader sen.
Han kunde tänka sig att ett bandfalsat tak skulle gå gå på ca 500:- + moms ,så där mellan tummen och pekfingret, så länge det rör som om ett enkelt tak.

Jag frågade inte så mycket mer, men jag antar att det priset skulle inkludera allt material. För jag frågade ju vad ett sånt tak skulle kosta mig.
 
500:- för billigt med matrial men runt 1000:lappen kostar det hos mig i dalarna inkl plåt.....
"byggare" med liknande tak som får vänta.....
 
Mikael_L
Pagno skrev:
500:- för billigt med matrial men runt 1000:lappen kostar det hos mig i dalarna inkl plåt.....
Med eller utan moms?
 
Hmm! Utan tyvärrr,glömmer mig ibland om moms privat/företag själv räknar jag alltid utan moms till mig själv, förlåt:surprised:
 
Mikael_L
Jag pratade med en annan plåtslagare alldeles nyss, men ett helt annat ärende.

Men jag passade på att fråga om ett kvm-pris på bandtäckning. ;)

Förutsättningar.
60 kvm
27 grader taklutning
Inga genomföringar eller vinklar.
Underlag klart, papp korrekt satt.
Vindskiveplåtar och sånt ingår.
Inga takavvattningsdetaljer, dvs rännor, krokar rör.

Pris, mellan tummen och pekfingret, 500:-/ kvm + moms (han så väl egentligen 460-500, men jag översatte det till 500:- :))

Företaget är ett ganska stort, med runt 20 anställda och får sin plåt i rullar som väger ton.
 
  • Gilla
HalvarKalle
  • Laddar…
Låter trevligt men mitt tak har inga 27 grader och uppifrån ser det ut som ett stort kors...så det ville sig inte utan tror att mitt pris hamnade på ca:1000 kvadraten inkl material exklusive moms men då har jag många vinklar...
 
Man kan egentligen aldrig säga några kvadratmeterpriser när det gäller falsat plåttak. Den absolut största kostnaden är arbetstid, och det är en enorm skillnad på tidsåtgång på olika objekt. "Krångliga" detaljer tar mycket längre tid, inte bara monteringen utan även tillverkningen.
1500 kr per kvadrat är inte alls omöjligt om det är kupor, vinkelrännor, skorstenar mm.
MEN då är det egentligen inte 1500 kr/kvm som är intressant, utan totalsumman för ditt objekt.

Om det är ett rimligt pris får du lämpligast reda på genom att begära en annan offert från ett annat företag och jämföra dom.
 
Hejsan

Ok, tack för infon, har kontaktat några fler plåtslagare som ska komma och titta. Verkar vara hyfsat lugnt i plåtslageribranschen, alla var intresserade av att komma och titta ganska omgående.

Mvh Thomas
 
  • Gilla
Saabrobban
  • Laddar…
Vad kostar plåten (materialet) per kvm? kan ju vara intressant att räkna på material kostnaden och titta på vilken timlön det blir med beräknad arbetstid. 3 manmånader bedömdes mitt tak ta att lägga. Då är taket helt klart för plåtläggning när de startar. Han som var här och tittade sa att han var imponerad av takläggningen so far, det var roligt att höra eftersom jag gjort 100% själv, inkl byte av bjälkar och total nybyggnation av dåliga kupor m.m. trodde jag skulle få många påpekanden :)
 
  • Gilla
Knorre
  • Laddar…
Plåten kostar mellan 100-200 kr PLUS moms (125 kr-250 kr inkl moms) per kvadrat beroende på vilka rabatter företaget har. Men det blir ganska mycket spill på en plåttäckning (falser, bortklipp mm). Dessutom kostar glidklammer, falsolja mm väldigt mycket för att vara så simpla saker kan tyckas.

Baserat på dina uppgifter har dom nog ca 450-500 kr i timmen exkl moms. Men det förutsätter att deras tidsplan stämmer.

Sen skall man verkligen inte glömma i dessa sammanhang. En snickare kan köpa verktyg för 10 000 kr och sen börja jobba. En komplett plåtverkstad kan lätt kosta över en miljon kronor att inreda (går naturligtvis att komma billigare undan med enklare, begangnade, slitna maskiner...).

Som sagt jämför med andra offerter, någon annan kanske beräknar att göra det på två mans-månader? Eller fyra? :)
 
F
Aluzinkbelagd plåt borde en större tillverkare kunna köpa för runt 15kr/kg + moms. Sen skall den bockas och eventuellt lackeras (brukar takplåtar vara ren aluzink eller brukar dom vara lackade??) En ganska enkel detalj med endast ett par bockar och ev. några hål kostar inte många kronor och plåten levereras antagligen på rulle med rätt bredd för minimalt spill så runt 20kr+moms /kg är inte ett orimligt säljpris från tillverkare. 0,6mm tjock takplåt ger då en knapp hundring + moms. Sen är det nog ett par till som skall ha en del av kakan...
 
  • Gilla
Noke
  • Laddar…
Plåten levereras på rullar som är 670 mm breda. Beroende på vilken falsmaskin som används så ger detta en täckande bredd om cirka 600 mm.

Vet inte vad plåten kostar för en vanlig svensson men när jag köper av min arbetsgivare (jobbar inom plåtslageribranschen) så betalar jag 80:-+moms per kvm (Plannja färdiglackad, standardkulör). Plåt väger 8,1 kg per liter, dvs att en kvm 0,6mm plåt väger 4,86 kg. Detta ger ett pris på 16,46/kg (+moms). Aluzink är dyrare, hur mycket vet jag inte.

En ganska enkel detalj med endast ett par bockar och ev. några hål kostar inte många kronor
Nej det kanske den inte gör men när man börjar tala om ett bandtäckt tak med kupor, skorstenar och annat rackel så talar vi inte heller om några "enkla detaljer".

Dessutom så är det som Frebbe påtalade: att utrusta en plåtverkstad är bland det dyraste man kan göra. En vanlig enkel plåtsax (handjagare) av bra kvalité kostar mellan 500-1000 kr, falstång likaså. Bara de verktyg jag bär med mig i byxorna en vanlig arbetsdag kostar några tusen. Räknar man med sakerna i verktygslådan närmar vi oss säkert 20.000 om inte mer...
 
  • Gilla
Humlekillen och 1 till
  • Laddar…
Hejsan

Tack för infon!

Jag vill dock påpeka att en verkstad för 1 mille och handverktyg för 20000 är verkligen inga höga kostnader för ett seriöst företag, maskinerna håller säkert minst 10 år och säkert mycket längre, och detta jobb beräknas till 1,5 kalendermånad alltså ca 1/100 av maskinernas livslängd, om vi ska räkna så, då blir "min" kostnad för maskinparken ca 10 000 kr, det adderar inte så mycket på en halv miljon, kostnaden är försumbar i sammanhanget.. Utslaget på 500 arbetstimmar gör det 20kr/h.

Jag har kontaktat fler plåtslagare och alla verkar intresserade, vi får se vad de andra säger, I vilket fall verkar det som jag underskattat det hela en del, men kanske ändå inte så mycket som dom första indikationerna.

En halv mille för enbart plåtläggning funkar tyvärr helt enkelt inte, då får det bli tillbaka till tegel igen, är jag rädd.

Hejhej

Thomas
 
Jag vill dock påpeka att en verkstad för 1 mille och handverktyg för 20000 är verkligen inga höga kostnader för ett seriöst företag...
Nej det kanske det inte är men vad jag/vi ville komma fram till var att det är betydligt dyrare att start plåtfirma än snickarfirma. En snickare som har satsat en mille på utrustning har nog allt han kan drömma om medan plåtslagaren bara har det nödvändigaste...
 
  • Gilla
amatrav
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.