Håller på och tätar garaget (byggt 83). Porten har varit otät tidigare, man ser ljus litegrann på sidorna samt i nederkant. Jag har satt cellplast upptill och på sidan, samt håller på att täta själva portytan samt i underkant. Det finns en dörr baktill på garaget och den har jag tätat med nya lister. Tidigare ägare hade ungefär nollgradigt på vintern med hjälp av en kupévärmare.

Jag har gjort om garaget till en blandning av garage och hobbyrum. Där har jag träningsutrustning och tränar, cyklarna (som kommer stå där på vintern och dra in snö), barnvagnar, cykelkärra, en dator och musikanläggning samt i inre ändan en förrådsdel. Jag har köpt ett konvektorelement och en byggfläkt - båda på 2000 W för att försöka hålla >10 grader på vintern. För att slippa elda så mkt för kråkorna har jag börjat täta med cellplast, det som går och har även använt lite utefog.

Garaget har ingen ventilation och jag börjar bli orolig att det är något jag måste fixa rätt snabbt. Hur bör jag gå till väga?
 
Det vanliga är att man tar tilluft i nederkant på garageportarna och utluftningen så högt som möjligt i motsatta väggen. Jag har ca 30 m2 garage och har 2 ventiler till utluftning, vanliga Fresh som öppnas och stängs med ett snöre, en 80 och en 90. Det ska vara fullt tillräckligt enl. byggarn som jag frågade.
 
Ska jag strunta i att täta garageporten nertill, glipar litegrann, och sätta i en frånluftventil högt i bakre hörnet av garaget. Eller är det bättre att täta och skaffa ventil även fram? Porten är ca 2.15 m bred.
 
Fördelen med ventil i porten är att det brukar finnas möjlighet att justera öppningen alt stänga den helt. Det ger ju lite mer möjligheter än en glipa under porten :) Jag skulle täta och sen ventilera. Då kan man stänga till så det blir varmare ett tag innan man tränar eller hobbyar för att sen öppna och ventilera när man är där och gör av med syret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.